دوره 34، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   دوره34 شماره 3 صفحات 21-3 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Memarzadeh G, Rostami Kia S, Mohamad Zadeh Kalati M. Developing a citizen-centered model in the Iranian public sector with a new public service approach. JMDP. 2021; 34 (3) :3-21
URL: http://jmdp.ir/article-1-4227-fa.html
معمارزاده طهران غلامرضا، رستمی کیا سهراب، محمدزاده کلاتی میترا. تدوین الگوی شهروندمحوری در بخش دولتی ایران با رویکرد خدمات دولتی نوین. فرایند مدیریت و توسعه. 1400; 34 (3) :21-3

URL: http://jmdp.ir/article-1-4227-fa.html


1- دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2- کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3- دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران ، mitram.acconting@srbiau.ac.ir
چکیده:   (733 مشاهده)
هدف: سازمان‌‏های دولتی شهروندمحور تجلی رویکرد خدمات دولتی نوین هستند. شهروندمحوری کانون رویکرد خدمات دولتی نوین ‎است و رویکرد خدمات دولتی نوین، در عمل شهروندمحوری سازمان‏های عمومی را طلب می‌‎کند. هدف این پژوهش، تدوین الگوی شهروندمحوری در بخش دولتی ایران با رویکرد خدمات دولتی نوین است.
طرح پژوهش/ روش‎شناسی/ رویکرد: برای این منظور با استفاده از روش نظریۀ زمینه‌‏ای ابعاد اصلی موضوع محوری پژوهش شناسایی شده‌‏اند. جامعه آماری پژوهش مدیران سازمان امور مالیاتی کشور در سطح شهر تهران است. روش نمونه‌‏گیری از نوع هدفمند و حجم نمونه پژوهش شامل دوازده نفر است. روش جمع‏‌آوری داده‌‏های پژوهش مصاحبه و ابزار تحلیل داده‏های جمع‌‏آوری‏شده نرم‏افزار MaxQDA است. 
یافته‎‌ها: بر اساس یافته‏‌های پژوهش، مقوله‏های محوری شهروندمحوری در بخش دولتی ایران شامل مشارکت شهروندی، شفافیت تصمیم‏گیری، و پاسخگویی است. همچنین، یافته‌‏های پژوهش نشان می‏دهد که حاکمیت قانون، ثبات سیاسی، و ثبات مدیریتی از عوامل موثر بر استقرار سازمان‏‌های دولتی شهروندمحور هستند و استقرار سازمان‏‌های دولتی شهروندمحور دارای پیامدهای امنیتی و اقتصادی است.
ارزش/ اصالت پژوهش: در این پژوهش الگوی جدیدی از شهروندمحوری در بخش دولتی ایران با رویکرد خدمات دولتی نوین متناسب با وضعیت سازمان‎‌های دولتی در جمهوری اسلامی ایران معرفی شده است.
پیشنهادهای اجرایی: بر اساس الگوی شناسایی‎‌شده استقرار شهروندمحوری در سازمان‏‌های دولتی ایران منوط به سرمایه‎گذاری در زیرساخت‎‌های الکترونیک و توسعه دولت الکترونیک است.
متن کامل [PDF 804 kb]   (393 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/6 | پذیرش: 1400/8/16 | انتشار الکترونیک: 1400/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.