دوره 34، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   دوره34 شماره 3 صفحات 21-3 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Memarzadeh G, Rostami Kia S, MohamadZadeh Kalati M. Developing a Citizen-Centered Model in the Iranian Public Sector Based on New Public Service Approach. JMDP 2021; 34 (3) :3-21
URL: http://jmdp.ir/article-1-4227-fa.html
معمارزاده طهران غلامرضا، رستمی کیا سهراب، محمدزاده کلاتی میترا. تدوین الگوی شهروندمحوری در بخش دولتی ایران با رویکرد خدمات دولتی نوین. فرایند مدیریت و توسعه. 1400; 34 (3) :3-21

URL: http://jmdp.ir/article-1-4227-fa.html


1- گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2- مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3- گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران ، mitram.acconting@srbiau.ac.ir
چکیده:   (1844 مشاهده)
هدف: سازمان‌‏های دولتی شهروندمحور تجلی رویکرد خدمات دولتی نوین هستند. شهروندمحوری کانون رویکرد خدمات دولتی نوین ‎است و رویکرد خدمات دولتی نوین، در عمل شهروندمحوری سازمان‏های عمومی را طلب می‌‎کند. هدف این پژوهش، تدوین الگوی شهروندمحوری در بخش دولتی ایران با رویکرد خدمات دولتی نوین است.
طرح پژوهش/ روش‎شناسی/ رویکرد: برای این منظور با استفاده از روش نظریۀ زمینه‌‏ای ابعاد اصلی موضوع محوری پژوهش شناسایی شده‌‏اند. جامعه آماری پژوهش مدیران سازمان امور مالیاتی کشور در سطح شهر تهران است. روش نمونه‌‏گیری از نوع هدفمند و حجم نمونه پژوهش شامل دوازده نفر است. روش جمع‏‌آوری داده‌‏های پژوهش مصاحبه و ابزار تحلیل داده‏های جمع‌‏آوری‏شده نرم‏افزار MaxQDA است. 
یافته‎‌ها: بر اساس یافته‏‌های پژوهش، مقوله‏های محوری شهروندمحوری در بخش دولتی ایران شامل مشارکت شهروندی، شفافیت تصمیم‏گیری، و پاسخگویی است. همچنین، یافته‌‏های پژوهش نشان می‏دهد که حاکمیت قانون، ثبات سیاسی، و ثبات مدیریتی از عوامل موثر بر استقرار سازمان‏‌های دولتی شهروندمحور هستند و استقرار سازمان‏‌های دولتی شهروندمحور دارای پیامدهای امنیتی و اقتصادی است.
ارزش/ اصالت پژوهش: در این پژوهش الگوی جدیدی از شهروندمحوری در بخش دولتی ایران با رویکرد خدمات دولتی نوین متناسب با وضعیت سازمان‎‌های دولتی در جمهوری اسلامی ایران معرفی شده است.
پیشنهادهای اجرایی: بر اساس الگوی شناسایی‎‌شده استقرار شهروندمحوری در سازمان‏‌های دولتی ایران منوط به سرمایه‎گذاری در زیرساخت‎‌های الکترونیک و توسعه دولت الکترونیک است.
متن کامل [PDF 804 kb]   (814 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1400/4/6 | پذیرش: 1400/8/16 | انتشار الکترونیک: 1400/12/25

فهرست منابع
1. Ahangar, N., Rasouli, R., Darvish, H., & Asadi, M. (2018). Ethical Necessity of Explaining the Model of Democratic Citizenship in Iranian Public Organizations. Ethics in Science and Technology, 13(3), 138-145. [http://ethicsjournal.ir/article-1-1202-fa.html]
2. Ali, B. J., & Anwar, G. (2021). Factors Influencing the Citizens' Acceptance of Electronic Government. International Journal of Engineering, Business and Management, 1(5), 48-60. [DOI:10.22161/ijebm.5.1.5]
3. Brix, J., Krogstrup, H. K., & Mortensen, N. M. (2020). Evaluating the Outcomes of Co-Production in Local Government. Local Government Studies, 46(2), 169-185. [DOI:10.1080/03003930.2019.1702530]
4. Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory: Sage Publications.
5. de Geus, C. J., Ingrams, A., Tummers, L., & Pandey, S. K. (2020). Organizational Citizenship Behavior in the Public Sector: A Systematic Literature Review and Future Research Agenda. Public Administration Review, 80(2), 259-270. [DOI:10.1111/puar.13141]
6. Engen, M., Fransson, M., Quist, J., & Skålén, P. (2021). Continuing the Development of the Public Service Logic: A Study of Value Co-Destruction in Public Services. Public Management Review, 23(6), 886-905. [DOI:10.1080/14719037.2020.1720354]
7. Fredriksson, A. (2020). One Stop Shops for Public Services: Evidence from Citizen Service Centers in Brazil. Journal of Policy Analysis and Management, 39(4), 1133-1165. [DOI:10.1002/pam.22255]
8. Gans-Morse, J., Kalgin, A., Klimenko, A., Vorobyev, D., & Yakovlev, A. (2020). Public Service Motivation and Sectoral Employment in Russia: New Perspectives on the Attraction vs. Socialization Debate. International Public Management Journal, 1-20. [DOI:10.1080/10967494.2020.1841692]
9. Grgic, J., Oppici, L., Mikulic, P., Bangsbo, J., Krustrup, P., & Pedisic, Z. (2019). Test-Retest Reliability of the Yo-Yo Test: A Systematic Review. Sports Medicine, 49(10), 1547-1557. [DOI:10.1007/s40279-019-01143-4] [PMID]
10. Haładyj, A. M. (2020). Product, Packaging and Waste Management Database (BDO): A New Public Service and its Application at the Local Level in Poland. Lex Localis, 18(4), 835-853. [DOI:10.4335/18.3.835-853(2020)]
11. Hameduddin, T., & Engbers, T. (2021). Leadership and Public Service Motivation: A Systematic Synthesis. International Public Management Journal, 1-47. [DOI:10.1080/10967494.2021.1884150]
12. Mojarab, E., Lagzian, M., & Mortazavi, S. (2019). Phenomenography of Citizen Relationship Management. Journal for Management and Development Process, 31(4), 133-164. [http://jmdp.ir/article-1-3208-fa.html]
13. Oh, J. (2020). Smart City as a Tool of Citizen-Oriented Urban Regeneration: Framework of Preliminary Evaluation and its Application. Sustainability, 12(17), 6874. [DOI:10.3390/su12176874]
14. Piatak, J. S., & Holt, S. B. (2020). Prosocial Behaviors: A Matter of Altruism or Public Service Motivation? Journal of Public Administration Research and Theory, 30(3), 504-518. [DOI:10.1093/jopart/muz041]
15. Sargazi, Z., & Rahnavard Ahan, F. (2021). The Impact of Social Capital, Information and Communication Technology Development, and Globalization on Good Urban Governance Based on the Participation Culture and Local Authorities' Inclination Approach. Journal for Management and Development Process, 34(1), 3-26. http://jmdp.ir/article-1-3687-fa.html [DOI:10.52547/jmdp.34.1.3]
16. Seyednaghavi, M., & Torabi, M. (2017). Designing a Model of Electronic Human Resource Management's Implementation at the Ministry of Communications and Information Technology. Iranian Journal of Information Processing and Management, 32(3), 789-816. [http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3098-fa.html]
17. Sobhani, M., Ataei, M., Me'marzadehTehran, G., & Alborzi, M. (2021). A Social Responsibility Model with an Ethical-Strategic Approach for Iranian Public Organizations. Journal for Management and Development Process, 33(4), 114. [http://jmdp.ir/article-1-3864-fa.html] [DOI:10.52547/jmdp.33.4.3]
18. Young, S. L., Wiley, K. K., & Searing, E. A. (2020). "Squandered in Real Time": How Public Management Theory Underestimated the Public Administration-Politics Dichotomy. The American Review of Public Administration, 50(6-7), 480-488. [DOI:10.1177/0275074020941669]
19. Zaichkowsky, J. L. (1994). The Personal Involvement Inventory: Reduction, Revision, and Application to Advertising. Journal of Advertising, 23(4), 59-70. [DOI:10.1080/00913367.1943.10673459]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb