دوره 36، شماره 1 - ( بهار 1402 )                   دوره36 شماره 1 صفحات 57-31 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Roozbeh M H, Mousakhani M, Rahmani H. Key Competencies for Selection and Promotion of Professional Managers in the Assessment Centers: Based on Gamification Tools. JMDP 2023; 36 (1) :31-57
URL: http://jmdp.ir/article-1-4548-fa.html
روزبه محمدحسین، موسی‌خانی مرتضی، رحمانی حامد. شایستگی‌های کلیدی برای انتخاب و ارتقای مدیران حرفه‌ای در کانون ارزیابی: مبتنی بر ابزار بازی‌گونه‌سازی. فرایند مدیریت و توسعه. 1402; 36 (1) :31-57

URL: http://jmdp.ir/article-1-4548-fa.html


1- گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2- گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Mousakhani@srbi.au.ac.ir
چکیده:   (1064 مشاهده)
هدف: شناسایی و توسعه شایستگی‌‌های کارکنان از مهم‌ترین اقدامات برای پیشبرد اهداف مدیریت منابع انسانی است. این پژوهش با هدف شناسایی شایستگی‌های ابزار بازی‌گونه‌سازی برای انتخاب و ارتقای مدیران حرفه‌ای در کانون‌های ارزیابی به دنبال بررسی روشی نوین به منظور شناسایی شایستگی‌ها انجام شده است.
طرح پژوهش/ روش‏‌شناسی/ رویکرد: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات کیفی است که در آن به میزان تطبیق‌پذیری شایستگی‌های دستورالعمل اجرایی نحوۀ انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای سازمان امور استخدامی مصوبه 1657363 پرداخته است و جامعه آماری آن شامل ۵ نفر از خبرگان و ارزیابان و ۱۰ نفر از مدیران کانون‌های ارزیابی است. روش گردآوری داده پیمایش بوده و از مصاحبه و پرسشنامه دلفی استفاده شده است.
یافته­‌ها: یافتهها نشان دادند که بازی‌گونه‌سازی می‌تواند به عنوان ابزار مناسبی برای شناسایی شایستگی‌هایی همچون تفکر تحلیلی و حل مسئله در میان کانون‌های ارزیابی موجود مورد استفاده قرار گیرد.

متن کامل [PDF 1105 kb]   (550 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |
دریافت: 1401/7/25 | پذیرش: 1402/2/9 | انتشار الکترونیک: 1402/6/28

فهرست منابع
1. Akbari, M., Fayyazi, M., & Jamshidi, H. (2016). Identification and Prioritization of the Problems of the Evaluation and Development Centers in Iran. Journal of Research in Human Resources Management, 8(1), 103-130. [In Farsi] [https://hrmj.ihu.ac.ir/article_19980.html?lang=en]
2. Athey, T. R., & Orth, M. S. (1999). Emerging Competency Methods for the Future. Human Resource Management: Published in Cooperation with the School of Business Administration, The University of Michigan and in alliance with the Society of Human Resources Management, 38(3), 215-225. [DOI:10.1002/(SICI)1099-050X(199923)38:33.0.CO;2-W]
3. Buil, I., Catalán, S., & Martínez, E. (2020). Understanding Applicants' Reactions to Gamified Recruitment. Journal of Business Research, 110(1), 41-50. [DOI:10.1016/j.jbusres.2019.12.041]
4. Cardador, M. T., Northcraft, G. B., & Whicker, J. (2017). A Theory of Work Gamification: Something Old, Something New, Something Borrowed, Something Cool? Human Resource Management Review, 27(2), 353-365. [DOI:10.1016/j.hrmr.2016.09.014]
5. Chow, S., & Chapman, D. (2013). Gamifying the Employee Recruitment Process. Paper Presented at the Proceedings of the First International Conference on Gameful Design, Research, and Applications. [DOI:10.1145/2583008.2583022]
6. Collings, D. G., Nyberg, A. J., Wright, P. M., & McMackin, J. (2021). Leading through Paradox in a COVID‐19 World: Human Resources Comes of Age. Human Resource Management Journal, 31(4), 819-833. [DOI:10.1111/1748-8583.12343]
7. Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011). From Game Design Elements to Gamefulness: Defining Gamification. Paper Presented at the Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments. [DOI:10.1145/2181037.2181040]
8. Georgiou, K., Gouras, A., & Nikolaou, I. (2019). Gamification in Employee Selection: The Development of a Gamified Assessment. International Journal of Selection and Assessment, 27(2), 91-103. [DOI:10.1111/ijsa.12240]
9. Gholipor, R., & Hashemi, M. (2015). The Effect of Mentoring on Succession Planning: Focusing on Individual Development Plan. Journal of Research in Human Resources Management, 7(2), 25-52. [In Farsi] [https://hrmj.ihu.ac.ir/article_14359.html?lang=en]
10. Hamari, J., Koivisto, J., & Sarsa, H. (2014). Does Gamification Work?--A Literature Review of Empirical Studies on Gamification. Paper Presented at the 2014 47th Hawaii International Conference on System Sciences. [DOI:10.1109/HICSS.2014.377]
11. Khoshouei, M., Oreyzi, H., & Nouri, A. (2014). Designing and Implementing Managers' Promotional Evaluation Center. Journal of Research in Human Resources Management, 6(3), 27-47. [In Farsi] [https://hrmj.ihu.ac.ir/article_11748.html?lang=en]
12. Kuepper, D. M., Klein, K., & Voelckner, F. (2021). Gamifying Employer Branding: An Integrating Framework and Research Propositions for a New HRM Approach in the Digitized Economy. Human Resource Management Review, 31(1), 100686. [DOI:10.1016/j.hrmr.2019.04.002]
13. Larson, K. (2020). Serious Games and Gamification in the Corporate Training Environment: A Literature Review. TechTrends, 64(2), 319-328. [DOI:10.1007/s11528-019-00446-7]
14. Marczewski, A. (2013). Gamification: A Simple Introduction and a Bit More: Kindle Edition.
15. Moazen Alavi, S. M., Tabarsa, G., & khorshidi, G. (2020). Designing A National Model for Human Resource Development. Management and Development Process, 33(2), 155-192. [In Farsi] [http://jmdp.ir/article-1-3797-fa.html] [DOI:10.52547/jmdp.33.2.155]
16. Mohammadi Moghadam, M., Mirfakhradini, S. H., & Nayebzadeh, S. (2021). Providing an Interactive Model of Performance Appraisal Indicators in the Banking Industry (Case Study: Refah Bank). Karafan Quarterly Scientific Journal, 18(2), 13-37. [In Farsi] [https://karafan.tvu.ac.ir/article_131913.html?lang=en]
17. Müller, R., & Turner, J. R. (2005). The Impact of Principal-Agent Relationship and Contract Type on Communication between Project Owner and Manager. International Journal of Project Management, 23(5), 398-403. [DOI:10.1016/j.ijproman.2005.03.001]
18. Murawski, L. (2021). Gamification in Human Resource Management-Status Quo and Quo Vadis. German Journal of Human Resource Management, 35(3), 337-355. [DOI:10.1177/2397002220961796]
19. Noe, R. A., & Steffy, B. D. (1987). The Influence of Individual Characteristics and Assessment Center Evaluation on Career Exploration Behavior and Job Involvement. Journal of Vocational Behavior, 30(2), 187-202. [DOI:10.1016/0001-8791(87)90018-2]
20. Perinot, C. (2016). Gamification in the Field of Human Resource Management. Gamified Solutions for Recruitment. (Master's Degree). Università Ca' Foscari Venezia,
21. Prasad, K., Mangipudi, D. M. R., & Vaidya, D. R. (2019). Gamification and Resource Pooling for Improving Operational Efficiency and Effective Management of Human Resources: A Case Study with an E-Commerce Company. International Journal of Management, 10(6), 76-87. [DOI:10.34218/IJM.10.6.2019.008]
22. Richard, E. B. (1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance. Retrieved August, 6, 2008.
23. Sadraei, S., Zolfaghari Zaferani, R., & Vedadi, A. (2020). Communication Competency Model for Human Resource Managers of Banking Industry. Management and Development Process, 32(4), 59-91. [In Farsi] http://jmdp.ir/article-1-3715-fa.html [DOI:10.29252/jmdp.32.4.59]
24. Sands, F. (2013). Case Study: Gamification as a Strategic Human Resource Tool to Gain Organisational Competitive Advantage via Increased Employee Engagement. Dublin, National College of Ireland.
25. Scholz, T., & Uebach, C. (2022). Making Gameful Work Work: The Gamification of Strategic Human Resource Management. [DOI:10.24251/HICSS.2022.844]
26. Shree, S., & Singh, A. S. (2019). Exploring Gamification for Recruitment through Actor Network Theory. South Asian Journal of Human Resources Management, 6(2), 242-257. [DOI:10.1177/2322093719863912]
27. Silic, M., Marzi, G., Caputo, A., & Bal, P. M. (2020). The Effects of a Gamified Human Resource Management System on Job Satisfaction and Engagement. Human Resource Management Journal, 30(2), 260-277. [DOI:10.1111/1748-8583.12272]
28. Thornton III, G. C., & Rupp, D. E. (2006). Assessment Centers in Human Resource Management: Strategies for Prediction, Diagnosis, and Development: Psychology Press. [DOI:10.4324/9781410617170]
29. Vajir, L., & Bi Bi Fayyazi, M. (2015). The Pathology of the Assessment and Developmental Centers of Iran: An Improvement Suggestion. Iranian Journal of Management Sciences, 10(37), 103-126. [http://journal.iams.ir/article_205.html?lang=en]
30. Van Der Heijde, C. M., & Van Der Heijden, B. I. (2006). A Competence‐Based and Multidimensional Operationalization and Measurement of Employability. Human Resource Management: Published in Cooperation with the School of Business Administration, The University of Michigan and in alliance with the Society of Human Resources Management, 45(3), 449-476. [DOI:10.1002/hrm.20119]
31. Werbach, K., Hunter, D., & Dixon, W. (2012). For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business (Vol. 1): Wharton Digital Press Philadelphia.
32. امیری، علی‌‏اصغر، و امین، فرشته (۱۳۹۹). گیمیفیکیشن؛ رویکردی نوین به مدیریت منابع انسانی. نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 5(4)، 10-1.
33. سازمان اداری و استخدامی کشور (1396). دستورالعمل نحوۀ ارزیابی و توسعه «شایستگی‌های عمومی مدیران حرفه‌ای». شماره ۱۶۵۷۳۶۳. [https://shaghool.ir/Files/488592_2.PDF]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb