دوره 35، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   دوره35 شماره 2 صفحات 130-107 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beikzad J, Jalilinezhad G. (2022). A Model for the Impact of E-Government’s Readiness and Trust on Quality of Services with the Mediating Role of E-Government Acceptance. JMDP. 35(2), 107-130. doi:10.52547/jmdp.35.2.107
URL: http://jmdp.ir/article-1-4431-fa.html
بیک‌زاد جعفر، جلیلی نژاد قاسم. ارائه مدل تأثیرآمادگی و اعتماد دولت الکترونیکی بر کیفیت خدمات با نقش میانجی پذیرش دولت الکترونیکی فرایند مدیریت و توسعه 1401; 35 (2) :130-107 10.52547/jmdp.35.2.107

URL: http://jmdp.ir/article-1-4431-fa.html


1- گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران ، Beikzad.jafar@bonabiau.ac.ir
2- گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
چکیده:   (1853 مشاهده)
هدف: این پژوهش به منظور ارائه مدل تاثیر آمادگی و اعتماد دولت الکترونیک بر کیفیت خدمات با نقش میانجی پذیرش دولت الکترونیک از دیدگاه مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی انجام شده است.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: این پژوهش از نوع کاربردی و با روش توصیفی-همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی استان آذربایجان غربی هستند که تعداد 173 نفر به عنوان نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران برآورد و به صورت تصادفی طبقه‌­ای انتخاب شدند. داده‌­ها از طریق پرسشنامه جمع­‌آوری شد و مدل علّی با استفاده از نرم­افزار SMART PLS و روش معادلات ساختاری (SEM) آزمون شدند.

یافتهها: یافته­‌های پژوهش نشان داد که آمادگی دولت الکترونیک بر پذیرش دولت الکترونیک، اعتماد الکترونیک بر پذیرش دولت الکترونیک، پذیرش دولت الکترونیک بر کیفیت خدمات، آمادگی دولت الکترونیک بر کیفیت خدمات، و اعتماد الکترونیک بر کیفیت خدمات اثر مثبت و معناداری دارند. به علاوه، پذیرش دولت الکترونیک در رابطه بین آمادگی و اعتماد دولت الکترونیک بر کیفیت خدمات نقش میانجی ایفا می­کند.
متن کامل [PDF 1063 kb]   (591 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1400/12/14 | پذیرش: 1401/7/24 | انتشار الکترونیک: 1401/10/12

فهرست منابع
1. Aghighi, A., & Rostami, R. (2018). Evaluating the Effect of E-Government Quality on Public Participation, Considering the Intermediate Role of Public Trust. Police Cultural Studies, 5(2), 1-21. [http://hamedan.jrl.police.ir/article_91464.html] [DOI:10.5296/jsss.v5i2.12721]
2. Bahadori, Y., Salajeghe, S., Mahdizadeh, S., & Nikpour, A. (2020). Investigating the Role of E-Government in the Implementation of Quality Oil Export Policies of the Ministry of Oil of the Islamic Republic of Iran by Providing an Optimal Model. Political Science Quarterly, 16(52), 73-96. [http://psq.kiau.ac.ir/article_677574.html]
3. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. [DOI:10.1037/0022-3514.51.6.1173] [PMID]
4. Behboudi, M., Ahmadi Kahneali, R., & Ghasemi, A. (2019). Identifying the Causes of E-Government Development Plan Failure in Iran from Authorities and Citizens Perspectives and Providing Solutions for Its Success. (Qualitative Study in Hormozgan Province). Science and Technology Policy Letters, 09(1), 45-58. [http://stpl.ristip.sharif.ir/article_21436.html]
5. Beikzad, J., Molavi, Z., & Esgandari, K. (2011). Relationship between the Quality of Electronic Services and Students' Electronic Satisfaction in Islamic Azad University of Bonab. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 1(3), 67-92. [http://ictedu.iausari.ac.ir/article_631358.html]
6. Di Vaio, A., Palladino, R., Pezzi, A., & Kalisz, D. E. (2021). The Role of Digital Innovation in Knowledge Management Systems: A Systematic Literature Review. Journal of Business Research, 123(1), 220-231. [DOI:10.1016/j.jbusres.2020.09.042]
7. Ebrahimi, K., Azar, A., & Chitsazian, A. (2020). Designing a Model for Measuring E-Government Service Quality - The Case of Governmental Kiosks. Production and Operations Management, 11(1), 89-109. [DOI:10.22108/jpom.2020.121911.1250]
8. Haydari, S., & Montazer, G. (2020). Assessing E-Government Readiness in Iranian Universities, Case Study: Tarbiat Modares University. Journal of Information and Communication Technology, 12(43), 1-26. [https://rimag.ricest.ac.ir/en/Article/8703]
9. Khormali, A., Moazzami, M., & Faramarziplangar, M. (2019). Investigating the Relationship between Electronic Service Quality and Customer Confidence in Using Tourism Bank Online Services (Example: Tehran City). Journal of Business Management, 11(44), 109-130. [http://bmj.iauctb.ac.ir/article_670265.html]
10. Kurfalı, M., Arifoğlu, A., Tokdemir, G., & Paçin, Y. (2017). Adoption of E-Government Services in Turkey. Computers in Human Behavior, 66, 168-178. [DOI:10.1016/j.chb.2016.09.041]
11. Li, Y., & Shang, H. (2020). Service Quality, Perceived Value, and Citizens' Continuous-Use Intention Regarding E-Government: Empirical Evidence from China. Information & Management, 57(3), 103197. [DOI:10.1016/j.im.2019.103197]
12. Pouti, N. (2018). A Comprehensive Review of E-Government Readiness Assessment Models and Providing a Methodology for Assessing E-Government Readiness in Governorate Analysis Level. Iranian Journal of Information Management, 3(2), 139-168. [http://www.aimj.ir/article_69409.html]
13. Sánchez-Torres, J. M., & Miles, I. (2017). The Role of Future-Oriented Technology Analysis in E-Government: A Systematic Review. European Journal of Futures Research, 5(1), 1-18. [DOI:10.1007/s40309-017-0131-7]
14. Sargazi, Z., & Rahnavard Ahan, F. (2021). The Impact of Social Capital, Information and Communication Technology Development, and Globalization on Good Urban Governance Based on the Participation Culture and Local Authorities' Inclination Approach. Management and Development Process, 34(1), 3-26. [http://jmdp.ir/article-1-3687-fa.html] [DOI:10.52547/jmdp.34.1.3]
15. Sarlak, M. A., Golpayegani, Z., & Yamani, M. (2015). A Survey of Factors Affecting the Acceptance of E-Government among the Clients of the Justice Dept. of Tehran Province Base on DTPB Model - Casa Study: The CMS of Shahid Beheshti Complex. Management and Development Process, 27(1), 27-54. [http://jmdp.ir/article-1-1972-fa.html]
16. Shareef, M., Ojo, A., & Janowski, T. (2008). A Readiness Assessment Framework for E-Government Planning: Design and Application. Paper Presented at the Proceedings of the 2nd international Conference on Theory and Practice of Electronic Governance. [DOI:10.1145/1509096.1509180]
17. Taghavifard, M. T., Ghorbanizadeh, V., & Hejazinia, R. (2020). A Pattern for the Requirements of Establishing Government Services in the Context of Social Media: E-Government 2.0. Public Management Researches, 12(46), 149-170. [https://dx.doi.org/10.22111/jmr.2020.31326.4741]
18. Veeramootoo, N., Nunkoo, R., & Dwivedi, Y. K. (2018). What Determines Success of an E-Government Service? Validation of an Integrative Model of E-Filing Continuance Usage. Government Information Quarterly, 35(2), 161-174. [DOI:10.1016/j.giq.2018.03.004]
19. Wang, T., Vonk, J., & Grefen, P. (2008). Towards a Contractual Approach for Transaction Management. Enterprise Information Systems, 2(4), 443-458. [DOI:10.1080/17517570802337362]
20. Yaghoubi, N.-M., & Rigi, F. (2017). Analysis of E-Service Quality from the Management Perspective: An Empirical Study on E-Government Services. International Journal of Business Excellence, 11(1), 58-71. [DOI:10.1504/IJBEX.2017.080605]
21. Zheng, L., & Jiang, Y. (2011). Assessing E-Government Readiness of Local Governments in China: Developing a Bottom-Up Approach. Paper Presented at the Proceedings of the 5th International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance. [DOI:10.1145/2072069.2072085]
22. باقری دهنوی، ملیحه؛ رضایی نور، جلال، و هانی، سیدحسن (1391). ارائه مدلی مفهومی برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان‌های دولتی با کمک دلفی. دومین کنفرانس ملّی مهندسی نرم‌افزار.
23. بیک‌‎زاد، جعفر، و رحیم‌زاده، فاطمه (1396). بررسی مسائل مدیریت دولتی ایران. انتشارات فروزش.
24. توحيدي اصل، منصوره (1391). ارزيابي سطح سواد ديجيتالي و تاثير آن بر تمايل مردم به استفاده از خدمات دولت الكترونيك (مطالعه موردي: ساكنان منطقه 14 شهرداري تهران). پايان‌نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد الكترونيكي (تهران شمال).
25. دهقان کیادهی، حسن (1400). تاثیر کیفیت و ارزش خدمات بر تداوم در قصد استفاده از خدمات دولت الکترونیک با نقش میانجی رضایت و اعتماد شهروندان (مطالعه موردی: استانداری مازندران). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت موسسه آموزش عالی هدف.
26. رحیم‌زاده، فاطمه، و بیک‌زاد، جعفر (1394). مدل عوامل موثر بر پذیرش دولت الکترونیک. سومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های کاربردی در مدیریت و حسابداری.
27. رضازاده، محمد (1395). تحلیل عوامل حیاتی موثر بر اعتماد در پذیرش دولت الکترونیک از دیدگاه شهروندان و ارائه راهکارهای بهبود با استفاده از مدل QFD. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی موسسه آموزش عالی نیما.
28. زورآزما، علیرضا (1397). سنجش نقش ميانجي اعتماد در رابطه بين كيفيت خدمات ادراک‎شده از دولت الکترونيک و تمايل به استفاده مستمر از خدمات دولت الکترونيک (بين شهروندان رشت). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام‌نور استان گیلان، مرکز پیام نور رشت.
29. ستوده آرانی، حسین؛ غفاری، نرگس، و حسن‌زاده، نسیم (1394). تاثیر مولفه‌های کیفیت خدمات دولت الکترونیک بر اعتماد عمومی شهروندان؛ (مورد مطالعه: شهروندان شهرستان کاشان). نشریه مطالعات مدیریت و حسابداری، 1(1)، 237-207.
30. کاظم‌لو، حمید (1398). تاثیر عوامل آمادگی الکترونیکی بر کاهش فساد در کشورهای در حال توسعه. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران.
31. معتمدی دسترنجی، پریا (1400). بررسی عوامل موثر بر پذیرش استفاده‌کنندگان از خدمات دولت الکترونیک: مطالعه موردی سیستم پرداخت مالیات آنلاین در شهر تبریز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز.
32. نادم، محمدکریم (1390). بررسی رابطه کیفیت خدمات الکترونیکی سامانه‌های بانکی و رضایت مشتریان؛ مطالعه موردی: شعب بانک رفاه استان همدان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی.
33. نیک‌زاد، سودابه (1399)، بررسی تاثیر ابعاد تئوری یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری و اعتماد بر قصد رفتاری و رفتار استفاده‌کننده از خدمات دولت الکترونیک در شهرداری تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور تهران غرب.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb