دوره 36، شماره 1 - ( بهار 1402 )                   دوره36 شماره 1 صفحات 170-145 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazroui Nasrabadi E. Analyzing the competences of managers in the healthcare 4.0. JMDP 2023; 36 (1) :145-170
URL: http://jmdp.ir/article-1-4621-fa.html
مزروعی نصرابادی اسماعیل. تحلیل شایستگی‌های مدیران در بهداشت و درمان 4.0. فرایند مدیریت و توسعه. 1402; 36 (1) :145-170

URL: http://jmdp.ir/article-1-4621-fa.html


گروه مدیریت کسب و کار، دانشکده علوم مالی، مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران ، drmazroui@kashanu.ac.ir
چکیده:   (802 مشاهده)
هدف: فناوری‌های نسل  4.0 با کاربردها و مزایای گسترده‌ای که دارند در حوزه‌های مختلف به‌کار گرفته شده‌اند. این توسعه در بخش بهداشت و درمان نیز رخ داده است. توسعۀ بهداشت و درمان  4.0 نیازمند وجود شایستگی‌های برجسته در مدیران است که تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است. این پژوهش به منظور شناسایی شایستگی‌های مدیران و مدلسازی آن‌ها انجام شده است.
طرح پژوهش/ روش‏‌شناسی/ رویکرد: این پژوهش در دو مرحله کیفی و کمّی انجام شده است. جامعه آماری خبرگان دانشگاهی و بخش بهداشت و درمان هستند. شیوۀ نمونه‌گیری به صورت قضاوتی و گلوله برفی و حجم آن در مرحله اول 18 نفر و در مرحله دوم 10 نفر است. ابزار گردآوری داده‌ها به‌‏ترتیب مصاحبه‌های نیمه‏‌ساختاریافته و پرسشنامه محقق‏‌ساخته و شیوۀ تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به‏‌ترتیب تحلیل تماتیک و مدلسازی ساختاری تفسیری فراگیر فازی است.
یافته­‌ها: نتایج مرحله اول بیانگر 36 شایستگی است که در قالب 10 شایستگی اصلی دسته‌بندی شدند. نتایج مرحله دوم نشان داد که شایستگی‌های «مهارت فناورانه»، «دانش عمومی به‌روز»، «ویژگی‌های شخصیتی» و «مهارت فنی» بنیادی‌ترین شایستگی‌ها هستند.
ارزش/ اصالت پژوهش: در این پژوهش برای اولین بار شایستگی‌های مدیران بهداشت و درمان  4.0 بررسی گردید. از میان 36 شایستگی شناسایی‏ شده ۱۵ مورد برای اولین بار ارائه شده است. همچنین، مدل ساختاری تفسیری شایستگی‌های مدیران بهداشت و درمان  4.0 نیز برای اولین بار ارائه گردید.
پیشنهادهای اجرایی/ پژوهشی: به منظور ارتقای شایستگی‌های مدیران وجود آموزش‌های ضمن خدمت، وجود سیستم مدیریت دانش به منظور جذب و نشر دانش، برگزاری بازدیدهای علمی از بیمارستان‌های برتر دنیا، برگزاری دوره‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری برای مدیران و ارتقای سیستم مدیریت منابع انسانی به منظور بهبود فرایندهای جذب، و جانشین‌‏پروری توصیه می‌گردد.


متن کامل [PDF 1518 kb]   (245 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فرایند توسعه
دریافت: 1402/2/9 | پذیرش: 1402/3/7 | انتشار الکترونیک: 1402/6/28

فهرست منابع
1. Ahsan, M. M., & Siddique, Z. (2022). Industry 4.0 in Healthcare: A Systematic Review. International Journal of Information Management Data Insights, 2(1), 100079. [DOI:10.1016/j.jjimei.2022.100079]
2. Ameri, A., Khajouei, R., & Ghasemi Nejad, P. (2017). Barriers to Implementing Electronic Health Records from the Perspective of IT Administrators and Hospital Managers in Kerman. Journal of Health Administration, 20(69), 19-30. [In Farsi] [http://jha.iums.ac.ir/article-1-2208-fa.html]
3. Arana-Landín, G., Laskurain-Iturbe, I., Iturrate, M., & Landeta-Manzano, B. (2023). Assessing the Influence of Industry 4.0 Technologies on Occupational Health and Safety. Heliyon, 9(3). [DOI:10.1016/j.heliyon.2023.e13720] [PMID] [PMCID]
4. Asadi, F., & Mastaneh, Z. (2012). Challenges of Using Information Technology in Hospitals Affiliated to Shaheed Beheshti University of Medical Sciences, 2009. Iranian Journal of Surgery, 20(1), 18-26. [In Farsi] [http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/3586]
5. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. [DOI:10.1191/1478088706qp063oa]
6. Dadhich, M., Poddar, S., & Hiran, K. K. (2022). Antecedents and Consequences of Patients' Adoption of the IoT 4.0 for E-Health Management System: A Novel PLS-SEM Approach. Smart Health, 25(1), 100300. [DOI:10.1016/j.smhl.2022.100300]
7. Eskandari, N., Raissi, M., & Abbasi, M. (2019). Explanation of the Management Challenges of Health System Reform in Health Care Domain City QOM: A Qualitative Study (Iran). Qom University of Medical Sciences Journal, 13(2), 78-89. [In Farsi] [http://journal.muq.ac.ir/article-1-2209-en.html] [DOI:10.29252/qums.13.2.78]
8. Fanta, G. B., Pretorius, L., & Nunes, B. (2021). Enabling Circular Economy in Healthcare Using Industry 4.0 Digital Technologies. Paper Presented at the Proceedings of the 30th International Conference of the International Association for Management of Technology, IAMOT. [DOI:10.52202/060557-0085]
9. Grabowska, S., & Saniuk, S. (2023). Business Models for Industry 4.0: Concepts and Challenges in SME Organizations: Taylor & Francis. [DOI:10.4324/9781003317401]
10. Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and Methodological Bases of Naturalistic Inquiry. Educational Technology Research and Development, 30(4), 233-252. [DOI:10.1007/BF02765185]
11. Güleryüz, Ö., & Duygulu, E. (2020). Can Managerial Roles and Skills Change? An Exploratory Study in the Context of Industry 4.0. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(4), 33-48. [DOI:10.18026/cbayarsos.694644]
12. Kannan, K. S. P., & Garad, A. (2020). Competencies of Quality Professionals in the Era of Industry 4.0: A Case Study of Electronics Manufacturer from Malaysia. International Journal of Quality & Reliability Management, 38(3), 839-871. [DOI:10.1108/IJQRM-04-2019-0124]
13. Karatas, M., Eriskin, L., Deveci, M., Pamucar, D., & Garg, H. (2022). Big Data for Healthcare Industry 4.0: Applications, Challenges and Future Perspectives. Expert Systems with Applications, 200(1), 116912. [DOI:10.1016/j.eswa.2022.116912]
14. Kaur, J., Verma, R., Alharbe, N. R., Agrawal, A., & Khan, R. A. (2021). Importance of Fog Computing in Healthcare 4.0. Fog Computing for Healthcare 4.0 Environments: Technical, Societal, and Future Implications, 79-101. [DOI:10.1007/978-3-030-46197-3_4] [PMCID]
15. Kotzias, K., Bukhsh, F. A., Arachchige, J. J., Daneva, M., & Abhishta, A. (2023). Industry 4.0 and Healthcare: Context, Applications, Benefits and Challenges. IET Software, 17(3), 195-248. [DOI:10.1049/sfw2.12074]
16. Mustapha, I., Khan, N., Qureshi, M. I., Harasis, A. A., & Van, N. T. (2021). Impact of Industry 4.0 on Healthcare: A Systematic Literature Review (SLR) from the Last Decade. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 15(18), 116-127. [DOI:10.3991/ijim.v15i18.25531]
17. Mwanza, J., Telukdarie, A., & Igusa, T. (2023). Impact of Industry 4.0 on Healthcare Systems of Low-and Middle-Income Countries: A Systematic Review. Health and Technology, 13(1), 35-52. [DOI:10.1007/s12553-022-00714-2] [PMID] [PMCID]
18. Nogalski, B. (2020). The Future of Management. Industry 4.0 and Digitalization: Wydawnictwo UJ.
19. Oduncu, F. (2022). Health 4.0 and Health 4.0 Technology Applications. Aurum Journal of Health Sciences, 4(3), 185-196.
20. Opricovic, S., & Tzeng, G.-H. (2003). Defuzzification within a Multicriteria Decision Model. International Journal of Uncertainty, Fuzziness and Knowledge-Based Systems, 11(05), 635-652. [DOI:10.1142/S0218488503002387]
21. Ow, J. (2021). The Future of Healthcare in Singapore. The Challenges and Benefits of Integrated Use of Industry 4.0 Technologies and How Likely the General Public and Institutions Are to Adopt the Integration of Industry 4.0 Technologies. Available at SSRN 3957676. [DOI:10.2139/ssrn.3957676]
22. Pandey, S., Laxmi, V., & Mahapatra, R. P. (2022). Industry 4.0, Intelligent Manufacturing, Internet of Things, Cloud Computing: An Overview. A Roadmap for Enabling Industry 4.0 by Artificial Intelligence, 17-29. [DOI:10.1002/9781119905141.ch2]
23. Pang, Z., Yang, G., Khedri, R., & Zhang, Y.-T. (2018). Introduction to the Special Section: Convergence of Automation Technology, Biomedical Engineering, and Health Informatics Toward the Healthcare 4.0. IEEE Reviews in Biomedical Engineering, 11(1), 249-259. [DOI:10.1109/RBME.2018.2848518]
24. Pourkhayat, M., Shahmohammadi, A., & Tavakoli Quchani, H. (2023). Identifying the Potentials, Challenges, and Barriers to the Application of New Communication Technologies in the Field of Health with a Focus on Rare Patients: A Qualitative Study. North Khorasan University of Medical Sciences, 14(4), 1-14. [In Farsi] [http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2691-fa.html] [DOI:10.32592/nkums.14.4.1]
25. Roozbeh, M. H., Mousakhani, M., & Rahmani, H. (2023). Key Competencies for Selection and Promotion of Professional Managers in the Assessment Center Based on Gamification Tools. Management and Development Process. [In Farsi] [https://jmdp.ir/article-1-4548-fa.html]
26. Sadraei, S., Zolfaghari Zaferani, R., & Vedadi, A. (2020). Communication Competency Model for Human Resource Managers of Banking Industry. Management and Development Process, 32(4), 59-91. [In Farsi] [http://jmdp.ir/article-1-3715-fa.html] [DOI:10.29252/jmdp.32.4.59]
27. Shet, S. V., & Pereira, V. (2021). Proposed Managerial Competencies for Industry 4.0-Implications for Social Sustainability. Technological Forecasting and Social Change, 173(1), 121080. [DOI:10.1016/j.techfore.2021.121080]
28. Sood, S. K., Rawat, K. S., & Kumar, D. (2022). A Visual Review of Artificial Intelligence and Industry 4.0 in Healthcare. Computers and Electrical Engineering, 101(1), 107948. [DOI:10.1016/j.compeleceng.2022.107948] [PMID] [PMCID]
29. Stacho, Z., Stachová, K., Cagáňová, D., & Blštáková, J. (2020). The Key Managerial Competencies Tendencies Application in the Business Environment in Slovakia within the Context of Industry 4.0. EAI Endorsed Transactions on Energy Web, 8(32), 1-9.
30. Unterhofer, M., Rauch, E., & Matt, D. T. (2021). Hospital 4.0 Roadmap: An Agile Implementation Guideline for Hospital Manager. International Journal of Agile Systems and Management, 14(4), 635-656. [DOI:10.1504/IJASM.2021.120230]
31. Weerasinghe, W., Vidanagamachchi, K., & Nanayakkara, L. (2020). Employee Competencies Development Framework for Industry 4.0 Adaptation in the Healthcare Sector. Paper Presented at the Proceedings of the International Conference on Industrial Engineering and Operations Management.
32. Więcek-Janka, E., Werner-Lewandowska, K., & Radecki, A. (2023). Expert's Model of Managerial Competencies for Engineer 4.0 (EMMCE). Management and Production Engineering Review, 14(1), 87-104.
33. Wu, W.-W., & Lee, Y.-T. (2007). Developing Global Managers' Competencies Using the Fuzzy DEMATEL Method. Expert Systems with Applications, 32(2), 499-507. [DOI:10.1016/j.eswa.2005.12.005]
34. Yang, K., Sunindijo, R. Y., & Wang, C. C. (2022). Identifying Leadership Competencies for Construction 4.0. Buildings, 12(9), 1434. [DOI:10.3390/buildings12091434]
35. رضایی‏‌زاده، مرتضی؛ انصاری، محسن، و مورفی، ایمون (1392). راهنماي كاربردي روش تحقيق: مديريت تعاملي IM. انتشارات جهاد دانشگاهی.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb