1- گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2- گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Mousakhani@srbi.au.ac.ir
چکیده: (49 مشاهده)
هدف: شناسایی و توسعه شایستگیهای کارکنان از مهمترین اقدامات برای پیشبرد اهداف مدیریت منابع انسانی میباشد. این پژوهش با هدف شناسایی شایستگیهای ابزار بازیگونهسازی جهت انتخاب و ارتقای مدیران حرفهای در کانونهای ارزیابی بهدنبال بررسی یک روش نوین جهت شناسایی شایستگیها انجام شده است.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: این پژوهش از لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی و از نوع تحقیقات کیفی است که در آن به میزان تطبیقپذیری شایستگیهای دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفهای سازمان امور استخدامی مصوبه 1657363 با نرمافزار لوموسیتی پرداخته میشود و جامعه آماری شامل ۵ نفر از خبرگان و ارزیابان و ۱۰ نفر از مدیران کانونهای ارزیابی میباشد. روش گردآوری داده پیمایش بوده و از مصاحبه و پرسشنامه دلفی استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش در جهت انطباق پذیری در دور اول دلفی سه انطباق و در دور دوم نیز 3 انطباق دیگر از نظر خبرگان حذف گردید و در ادامه یافته ها نشان دادند بازیگونهسازی میتواند به عنوان ابزار مناسبی جهت شناسایی شایستگیهایی همچون تفکر تحلیلی و حل مساله در بین کانونهای ارزیابی موجود مورد استفاده قرار گیرد.
ارزش/ اصالت پژوهش: با توجه به فقدان روشهای نوین و دیجیتال در عرصه منابع انسانی و کانونهای ارزیابی، شناسایی شایستگیها و به کارگیری روش بازیگونهسازی میتواند کمک شایانی کند.
پیشنهادهای اجرایی/ پژوهشی: جهت اهتمام ویژه به طراحی و اجرای بازیها، یک تیم تخصصی که شامل کارشناسان حوزه علوم شناختی، علوم تربیتی، برنامهنویس و مدیریت منابع انسانی ایجاد گردد که در این خصوص میتوان از مراکز تحقیقات علوم شناختی، کانونها و انجمنهای روانشناسی یاری جست.
نوع مطالعه:
كاربردي |
دریافت: 1401/7/25 | پذیرش: 1402/2/9