دوره 34، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   دوره34 شماره 4 صفحات 89-63 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri S. Factors Affecting Business Model Dynamics in Knowledge-Based Startups Regarding Covid-19 Pandemic. JMDP 2022; 34 (4) :63-89
URL: http://jmdp.ir/article-1-4420-fa.html
امیری صبا. شناسایی عوامل مؤثر بر پویایی مدل کسب وکار متأثر از همه‌گیری کووید-19 در شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا. فرایند مدیریت و توسعه. 1400; 34 (4) :63-89

URL: http://jmdp.ir/article-1-4420-fa.html


استادیار، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. ، s.amiri@razi.ac.ir
چکیده:   (1429 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر پویایی مدل کسب‏وکار متاثر از کووید-19 در شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا مستقر در استان کرمانشاه انجام شد.
طرح پژوهش/ روش‏‌شناسی/ رویکرد: پژوهش از نظر هدف کاربردی و دارای رویکرد کیفی است. داده‌ها با استفاده از مصاحبه‌های نیمهساختارمند با خبرگان کلیدی مطلع و با روش قضاوتی و گلوله برفی، تا دستیابی به اشباع نظری داده‌ها (19 نفر) گردآوری شدند. برای تجزیهوتحلیل داده‌ها از تحلیل مضمون فرایند شش مرحله‌ای استفاده گردید.
یافته­‌ها: عوامل موثر بر پویایی مدل کسبوکار در 624 کد، 64 مضمون پایه، 15 مضمون سازمان‌‌دهنده فرعی، و 5 مضمون سازمان‌دهنده اصلی قرار گرفتند. این 5 مضمون عبارت‏اند از: عوامل مرتبط با بازار هدف؛ عوامل مرتبط با منابع؛ عوامل مرتبط با فرایندهای مالی؛ عوامل مرتبط با آمیخته بازاریابی؛ و عوامل مرتبط با ذینفعان در شرکت دانش‌بنیان نوپا.
ارزش/ اصالت پژوهش: نتایج پژوهش کمک می‌کند که عناصر مفهومی و چارچوب نوینی برای پویایی مدل کسبوکار شناسایی شود تا شرکت‌های نوپا بتوانند بر چالش‌های ناشی از همه‌گیری‌ کووید-19 و محدودیت‌های آن غلبه کنند. بدین ترتیب، بینش جدیدی برای شرکت‌ها، برنامه‌ریزان، و سیاست‌گذاران فراهم می‌گردد.
متن کامل [PDF 859 kb]   (454 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1400/12/4 | پذیرش: 1401/2/17 | انتشار الکترونیک: 1401/4/15

فهرست منابع
1. Barney, J. B. (1986). Organizational Culture: Can It Be a Source of Sustained Competitive Advantage? Academy of Management Review, 11(3), 656-665. [DOI:10.5465/amr.1986.4306261.]
2. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. [DOI:10.1191/1478088706qp063oa.]
3. Casadesus‐Masanell, R., & Zhu, F. (2013). Business Model Innovation and Competitive Imitation: The Case of Sponsor‐Based Business Models. Strategic Management Journal, 34(4), 464-482. [DOI:10.1002/smj.2022.]
4. Cavalcante, S., Kesting, P., & Ulhøi, J. (2011). Business Model Dynamics and Innovation: (Re)Establishing the Missing Linkages. Management Decision, 49(8), 1327-1342. [DOI:10.1108/00251741111163142.]
5. Corbo, L., Pirolo, L., & Rodrigues, V. (2018). Business Model Adaptation in Response to an Exogenous Shock: An Empirical Analysis of the Portuguese Footwear Industry. International Journal of Engineering Business Management, 10(1), 1-12. [DOI:10.1177/1847979018772742.]
6. Cortez, R. M., & Johnston, W. J. (2020). The Coronavirus Crisis in B2B Settings: Crisis Uniqueness and Managerial Implications Based on Social Exchange Theory. Industrial Marketing Management, 88(1), 125-135. [DOI:10.1016/j.indmarman.2020.05.004.] [PMCID]
7. Fallah, M. R. (2020). Meta-Synthesis of the Creation of Dynamic Resilience to the Corona Virus in the Field of Start-ups. Journal of International Business Administration, 3(10), 117-136. [https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_11202.html]
8. Guan, Y., Deng, H., & Zhou, X. (2020). Understanding the Impact of the COVID-19 Pandemic on Career Development: Insights from Cultural Psychology. Journal of Vocational Behavior, 119(1), 103438. [DOI:10.1016/j.jvb.2020.103438.] [PMID] [PMCID]
9. Hajiheidari, N., & Seyed Javadein, S. R. (2012). Development and Manipulation of Business Models Using System Dynamics Approach. Iranian Journal of Management Sciences, 6(21), 1-18. [http://journal.iams.ir/article_93.html]
10. Kamp, L. M., Meslin, T. A., Khodaei, H., & Ortt, J. R. (2021). The Dynamic Business Model Framework-Illustrated with Renewable Energy Company Cases from Indonesia. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(4), 231. [DOI:10.3390/joitmc7040231.]
11. Krmela, A., Šimberová, I., & Babiča, V. (2022). Dynamics of Business Models in Industry-Wide Collaborative Networks for Circularity. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(1), 3. [DOI:10.3390/joitmc8010003]
12. Laukkanen, M., & Tura, N. (2020). The Potential of Sharing Economy Business Models for Sustainable Value Creation. Journal of Cleaner Production, 253(1), 120004. [DOI:10.1016/j.jclepro.2020.120004.]
13. Leal Filho, W., Brandli, L. L., Lange Salvia, A., Rayman-Bacchus, L., & Platje, J. (2020). COVID-19 and the UN Sustainable Development Goals: Threat to Solidarity or an Opportunity? Sustainability, 12(13), 5343. [DOI:10.3390/su12135343.]
14. Martina, R. A., & Oskam, I. F. (2021). Practical Guidelines for Designing Recycling, Collaborative, and Scalable Business Models: A Case Study of Reusing Textile Fibers into Biocomposite Products. Journal of Cleaner Production, 318(1), 128542. [DOI:10.1016/j.jclepro.2021.128542.]
15. Mazza, M. G., De Lorenzo, R., Conte, C., Poletti, S., Vai, B., Bollettini, I., . . . Rovere-Querini, P. (2020). Anxiety and Depression in COVID-19 Survivors: Role of Inflammatory and Clinical Predictors. Brain, Behavior, and Immunity, 89(1), 594-600. [DOI:10.1016/j.bbi.2020.07.037.] [PMID] [PMCID]
16. Mohammadkazemi, R., Talebi, K., Davari, A., & Dehghan Najmabadi, A. (2021). Investigating the Impact of Business Model Innovation on Creation of Competitive Advantage with the Mediating Effects of Entrepreneurial Empowering (Case Study: ICT-Based Knowledge-Based Companies). Journal of Entrepreneurship Development, 14(2), 321-329. [https://dx.doi.org/10.22059/jed.2021.315134.653534]
17. Nailer, C., & Buttriss, G. (2020). Processes of Business Model Evolution through the Mechanism of Anticipation and Realization of Value. Industrial Marketing Management, 91(1), 671-685. [DOI:10.1016/j.indmarman.2019.04.009.]
18. Narimani, A. R., Vaezi, R., Alvani, S. M., & Ghorbanizadeh, V. (2017). Identifying External Organizational Barriers and Factors of Commercialization of Humanities Research at Universities. Journal of Management and Development Process, 30(1), 81-110. [http://jmdp.ir/article-1-2665-fa.html]
19. Nkundabanyanga, S. K., Mugumya, E., Nalukenge, I., Muhwezi, M., & Najjemba, G. M. (2019). Firm Characteristics, Innovation, Financial Resilience and Survival of Financial Institutions. Journal of Accounting in Emerging Economies, 10(1), 48-73. [DOI:10.1108/JAEE-08-2018-0094.]
20. OECD (2020). Start-Ups in the Time of COVID-19: Facing the Challenges, Seizing the Opportunities: OECD Publishing. [https://read.oecd-ilibrary.org/32ec64b0-8395-4fe7-821b-587a39638249]
21. Ojaghi, H., Mohammadi, M., & Yazdani, H. R. (2019). A Synthesized Framework for the Formation of Startups' Innovation Ecosystem: A Systematic Literature Review. Journal of Science and Technology Policy Management. 10(5), 1063-1097. [DOI:10.1108/JSTPM-07-2018-0071.]
22. Peñarroya-Farell, M., & Miralles, F. (2021). Business Model Dynamics from Interaction with Open Innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(1), 81. [DOI:10.3390/joitmc7010081.]
23. Pichlak, M., & Szromek, A. R. (2021). Eco-Innovation, Sustainability and Business Model Innovation by Open Innovation Dynamics. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(2), 149. [DOI:10.3390/joitmc7020149.]
24. Romero, M. C., Lara, P., & Villalobos, J. (2021). Evolution of the Business Model: Arriving at Open Business Model Dynamics. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(1), 86. [DOI:10.3390/joitmc7010086.]
25. Seetharaman, P. (2020). Business Models Shifts: Impact of Covid-19. International Journal of Information Management, 54(1), 102173. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2020.102173.] [PMID] [PMCID]
26. Snihur, Y., Thomas, L. D., & Burgelman, R. A. (2018). An Ecosystem‐Level Process Model of Business Model Disruption: The Disruptor's Gambit. Journal of Management Studies, 55(7), 1278-1316. [DOI:10.1111/joms.12343.]
27. Teece, D. J. (2016). Dynamic Capabilities and Entrepreneurial Management in Large Organizations: Toward a Theory of the (Entrepreneurial) Firm. European Economic Review, 86(1), 202-216. [DOI:10.1016/j.euroecorev.2015.11.006.]
28. Wenzel, M., Stanske, S., & Lieberman, M. B. (2020). Strategic Responses to Crisis. Strategic Management Journal, 41(1), 7-18.
29. WHO (2020). COVID-19 - China. 12 January. [https://www.who.int/emergencies/disease-outbreak-news/item/2020-DON233]
30. Yun, J. J., & Zhao, X. (2020). Business Model Innovation through a Rectangular Compass: From the Perspective of Open Innovation with Mechanism Design. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6(4), 131. [DOI:10.3390/joitmc6040131.]
31. Ziakis, C., Vlachopoulou, M., & Petridis, K. (2022). Start-Up Ecosystem (StUpEco): A Conceptual Framework and Empirical Research. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(1), 35. [DOI:10.3390/joitmc8010035.]
32. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان تهران (1400). تاثیر بحران شیوع کرونا ویروس بر استارتاپ‌ها. معاونت کسب‌وکار، مدیریت کسب‌‌وکارهای نوین. [http://www.ppdc.ir/Covid19/Pajoheshha/86.pdf]
33. بیابانگرد، اسماعیل (1382). روش تحقیق در علوم انسانی و اجتماعی. انتشارات موسسه کتاب مهربان نشر.
34. رشیدی، محبوبه، و قیطرانی، فاطمه (1399). مدل‌های کسب‌‌و‌کار و قابلیت‌های پویا. نشریه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 4(34)، 59-39. [http://majournal.ir/index.php/ma/article/view/402]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb