امروزه ورود دانشگاههای ایران به تجارت دانش از یک مزیت به یک ضرورت تبدیل گشته است و این امر، زمانی ممکن است که تجاریسازی دانش در دانشگاهها به یک فعالیت نظاممند تبدیل شود. در فرآیند تجاریسازی، بهخصوص علوم انسانی، عواملی فراوان، ازجمله عوامل محیطی، فردی، مدیریتی، سازمانی و بسیاری مؤلفههای دیگر نقش دارند. این پژوهش با هدف شناسایی شاخصها و موانع محیطی تجاریسازی پژوهشهای علوم انسانی انجام شده است. روش پژوهش مورد استفاده، تحلیل تِم و جامعه آماری این پژوهش 12 نفر از متخصصان و خبرگان عرصه علوم انسانی و تجاریسازی بوده است که بهصورت هدفمند انتخاب شده و مورد مصاحبه نیمهساختاریافته قرارگرفتهاند. دستآورد اصلی این پژوهش، ایجاد مدلی است که بر اساس آن، عوامل قانونی، اسناد فرادستی، ساختار دولتی، حمایتی، صنعتی، فرهنگی، آموزشی و موانع ذاتی در سه دسته کلی دولتی، غیردولتی و نهادی دستهبندی شدند که هر یک ابعاد مختلفی دارند و در پایان پیشنهادهای عملی برای غلبه بر موانع تجاریسازی علوم انسانی ارائه شده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |