دوره 34، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   دوره34 شماره 4 صفحات 118-91 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliabadian A, Khamseh A, Zamani Moghadam A, Hosseini Shakib M. (2022). A System Model of Value Acquisition Based on Innovative Economics in Knowledge-Based Businesses in the Field of Information Technology. JMDP. 34(4), 91-118. doi:10.52547/jmdp.34.4.91
URL: http://jmdp.ir/article-1-4323-fa.html
علی آبادیان علی، خمسه عباس، زمانی مقدم افسانه، حسینی شکیب مهرداد. مدل سیستمی کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری در کسب‌و کارهای دانش‌بنیان حوزه فناوری اطلاعات فرایند مدیریت و توسعه 1400; 34 (4) :118-91 10.52547/jmdp.34.4.91

URL: http://jmdp.ir/article-1-4323-fa.html


1- دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران ، Abbas.khamseh@kiau.ac.ir
3- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
چکیده:   (5942 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف ارائه مدل سیستمی کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری در کسبوکارهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات انجام شده است.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: پس از مرور ادبیات، به منظور غنای بیشتر با 12 نفر از خبرگان حوزه فناوری اطلاعات مصاحبه عمیق انجام شد و مهم­ترین ابعاد و مولفه­‌ها استخراج شدند. سپس پرسشنامهای طراحی گردید و در اختیار 103 نفر از کارشناسان و مدیران کسبوکارهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات قرار داده شد. برای اعتبار­سنجی مدل پیش­‌بینیشده از سیستم استنتاج عصبی-فازی تطبیقی (ANFIS) بهره گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد مهم­ترین ابعاد موثر بر کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری در کسب‌وکارهای دانش‌بنیان حوزه فناوری اطلاعات به‌ترتیب اهمیت عبارتاند از: کسبوکار و بازار، اقتصاد نوآوری، ابعاد کسب ارزش، منابع فناوری اطلاعات، فناوری اطلاعات، نوآوری در فناوری اطلاعات، امنیت و قوانین. همچنین، با توجه به میزان خطای به‎‌دستآمده و نبود پدیده فرا-انطباق در ANFIS طراحی‌شده، مدل مذکور از اعتبار قابل‌قبول و قدرت بالایی برای پیش­‌بینی برخوردار است.
ارزش/ اصالت پژوهش: پژوهش حاضر با ارائه مدل سیستمی که دربردارندۀ مهمترین ابعاد و مولفههای کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری است، می‌تواند به سیاست‌گذاران و مدیران موثر بر کسبوکارهای دانش­‌بنیان حوزه فناوری اطلاعات در تصمیم‌­گیری‌­ها یاری رساند.

 
متن کامل [PDF 1096 kb]   (4058 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1400/7/17 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار الکترونیک: 1401/4/15

فهرست منابع
1. AbdEllatif, M., Farhan, M. S., & Shehata, N. S. (2018). Overcoming Business Process Reengineering Obstacles Using Ontology-Based Knowledge Map Methodology. Future Computing and Informatics Journal, 3(1), 7-28. [DOI:10.1016/j.fcij.2017.10.006.]
2. Alinejad, A. H., Azar, A., & PourZarandi, M. (2020). Designing a Model for Predicting and Evaluating the Innovation Capacity of Knowledge-Based Companies with a Neural-Adaptive Fuzzy Inference System (ANFIS). Management Researches, 13(47), 55-84. [https://dx.doi.org/10.22111/jmr.2019.24774.3923]
3. Arabi, A., Sharifzadeh, M. S., & Gorji, M. B. (2021). Identification and Evaluation of Knowledge Commercialization Indicators with an International Approach in Knowledge-Based Companies in Tehran. Journal of Business Management, 13(49), 432-448. [http://bmj.iauctb.ac.ir/article_681335.html]
4. ASIST (2020). The Association for Information Science and Technology. [https://asistdl.onlinelibrary.wiley.com/journal/23301643]
5. Azimzadeh, A., Sanaeepour, H., Ashrafi, M., & Shojaei, S. (2021). Presenting a Structural Equation Model for International Entrepreneurship Development in Iranian Knowledge-Based Businesses. Journal of Business Management, 13(50), 150-172. [http://bmj.iauctb.ac.ir/article_683085.html]
6. Bajzikova, L., Sajgalikova, H., Wojcak, E., & Polakova, M. (2014). Dynamics of Changes toward Knowledge-Based Economy in Slovak SMEs. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150(1), 637-647. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.09.083.]
7. Banda, G., Tait, J., & Mittra, J. (2018). Evolution of Business Models in Regenerative Medicine: Effects of a Disruptive Innovation on the Innovation Ecosystem. Clinical Therapeutics, 40(7), 1084-1094. [DOI:10.1016/j.clinthera.2018.06.003.] [PMID]
8. Bandarian, R., Bonyadi Naieni, A., & Amirghodsi, S. (2020). The Comparative Study of Business Environment of International Oil Companies And National Oil Companies, and Proposing Some Policy Solutions for Enhancing the Competitive Advantages of These Companies. Journal of Researches Energy Law Studies, 6(1), 39-58. [https://dx.doi.org/10.22059/jrels.2020.290663.320]
9. Boroumand, M., & Ranjbari, M. (2009). Human Resources Management Strategic Initiatives and Initiative Performance: Emphasizing the Role of Knowledge Management. Journal of Police Organizational Development, 6(24), 41-54. [http://pod.jrl.police.ir/article_9415.html]
10. Ciulli, F., & Kolk, A. (2019). Incumbents and Business Model Innovation for the Sharing Economy: Implications for Sustainability. Journal of Cleaner Production, 214(1), 995-1010. [DOI:10.1016/j.jclepro.2018.12.295.]
11. Fallah Tafti, S., Jahani, M., & Emami, S. A. (2012). Explaining Evolutionary Trend of Strategic Planning from Traditional Economy to Innovation Economy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58(1), 56-65. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.09.978.]
12. Feizi, K., Taqavi Fard, M. T., Vanani, I. R., & Mahmoudsalehi, M. (2018). Information Technology Business Value Measurement Framework. Public Management Researches, 10(38), 35-62. [https://dx.doi.org/10.22111/jmr.2018.3716]
13. Ghasemi, M., Faghihi, M., & Alizadeh, P. (2018). Requirements to Achieve a Knowledge-Based Economy at Macro Level: Analysis of Legal Framework in Iran and Some Policy Recommendations. Economics Research, 18(68), 99-152. [https://dx.doi.org/10.22054/joer.2018.8689]
14. Heydari, S., Hosseini Shakib, M., & Khamseh, A. (2020). IT-Business Strategic Alignment and Organizational Agility: The Moderating Role of Environmental Uncertainty. Journal of System Management, 6(1), 35-52.
15. Hsu, T.-H., & Tang, J.-W. (2020). Development of Hierarchical Structure and Analytical Model of Key Factors for Mobile App Stickiness. Journal of Innovation & Knowledge, 5(1), 68-79. [DOI:10.1016/j.jik.2019.01.006.]
16. Iheanachor, N., David-West, Y., & Umukoro, I. O. (2021). Business Model Innovation at the Bottom of the Pyramid-A Case of Mobile Money Agents. Journal of Business Research, 127(1), 96-107. [DOI:10.1016/j.jbusres.2021.01.029.] [PMID] [PMCID]
17. Jafar, A., Akbari, M., & Davari, A. (2020). The Effective Factors on the Formation of Innovation Clusters: The Case of Sharif Innovation District. Journal of Sciene and Technology Policy, 12(1), 1-14. [http://jstp.nrisp.ac.ir/article_13778.html]
18. Kargar, H., & Ghadami, M. (2019). Designing an Econometric Innovation Model Based on the Main Dimensions of Strategy in Iranian Governmental Organizations (Case Study: The State Organization for Registration of Deeds and Properties). Journal of Investment Knowledge, 8(29), 333-354. [http://jik.srbiau.ac.ir/article_13910.html]
19. Khamseh, A., & Vosough Rohani, M. (2018). Analysis and Assessment of Innovation Management with Structural Equation Modeling Approach in Golestan Company. Quarterly Journal of Industrial Technology Development, 16(31), 13-22. [http://jtd.iranjournals.ir/article_27139.html]
20. Khatib, M., Mohaghegh Nia, M. J., Sadeghi Shahdani, M., & Sargolzaei, M. (2021). Identifying the Effective Factors on the Investment in the Growth Stage of Knowledge-Based Companies' Technological Projects in Banking System. Journal of Business Management, 13(50), 239-255. [http://bmj.iauctb.ac.ir/article_683090.html]
21. Khorakian, A., Jahangir Feyzabadi, M., foroutan, M., & dehghan banadaki, M. (2015). The Impact of Knowledge Management on Innovation through Moderating Organizational Factors of Human Resources and Technology in Knowledge-Based Companies. Journal of Management and Development Process, 28(2), 75-107. [http://jmdp.ir/article-1-1379-fa.html]
22. Kohtamäki, M., Parida, V., Oghazi, P., Gebauer, H., & Baines, T. (2019). Digital Servitization Business Models in Ecosystems: A Theory of the Firm. Journal of Business Research, 104(1), 380-392. [DOI:10.1016/j.jbusres.2019.06.027.]
23. Kojouri, H., Mirabi, V., & Safarzadeh, H. (2021). Designing and Optimizing the Value Creation Model for Bank Customers in the Process of Creating a Common Brand Value. Journal of Business Management, 13(49), 202-226. [http://bmj.iauctb.ac.ir/article_681252.html.]
24. Medase, S. K., & Abdul-Basit, S. (2020). External Knowledge Modes and Firm-Level Innovation Performance: Empirical Evidence from Sub-Saharan Africa. Journal of Innovation & Knowledge, 5(2), 81-95. [DOI:10.1016/j.jik.2019.08.001.]
25. Mehrabani, F., Ghobadi, S., & Rezaeeyan, A. (2014). Investigation of the Mutual Effect of Knowledge-Based Economy and TFP and Their Relationship: Case Study on Developed, Emerging and Developing Countries. Iran's Economic Essays, 11(21), 125-160. [http://iee.rihu.ac.ir/article_523.html]
26. Min, J.-W., Vonortas, N. S., & Kim, Y. (2019). Commercialization of Transferred Public Technologies. Technological Forecasting and Social Change, 138(1), 10-20. [DOI:10.1016/j.techfore.2018.10.003.]
27. Modesti, P. (2020). Integrating Formal Methods for Security in Software Security Education. Informatics in Education-An International Journal, 19(3), 425-454. [DOI:10.15388/infedu.2020.19.]
28. Moradian, M., & Hosseini Shakib, M. (2018). Evaluation of Innovation Management Performance and Ranking the Effective Factors Using Analytic Network Process in Mavad Karan Mapna Co. Journal of Industrial Technology Development, 16(31), 5-12. [http://jtd.iranjournals.ir/article_26546.html]
29. Mortazavi, S. H., & Bahrami, M. (2012). Integrated Approach to Entrepreneurship-Knowledge Based Economy: A Conceptual Model. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 41(1), 281-287. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.04.032.]
30. Norouzi, H., Kanani Tehrani, S., & Darvish, F. (2021). The Effect of Innovation Capability and Organization Marketing Capacity on Export Marketing Performance. Journal of Business Management, 13(50), 579-596. [http://bmj.iauctb.ac.ir/article_683104.html]
31. Paiola, M., & Gebauer, H. (2020). Internet of Things Technologies, Digital Servitization and Business Model Innovation in BtoB Manufacturing Firms. Industrial Marketing Management, 89(1), 245-264. [DOI:10.1016/j.indmarman.2020.03.009.]
32. Ritala, P., & Stefan, I. (2021). A Paradox within the Paradox of Openness: The Knowledge Leveraging Conundrum in Open Innovation. Industrial Marketing Management, 93(1), 281-292. [DOI:10.1016/j.indmarman.2021.01.011.]
33. Rizvandi, M. A., Sahabi, B., Yavari, K., & Momeni, F. (2017). A Critical Assessment of Neoclassical Economics in the Problem of Transition to the Knowledge-Based Economy: An Institutional Approach. Journal of Science and Technology Policy, 10(1), 17-29. [http://jstp.nrisp.ac.ir/article_12971.html]
34. Russell, M. G., & Smorodinskaya, N. V. (2018). Leveraging Complexity for Ecosystemic Innovation. Technological Forecasting and Social Change, 136(1), 114-131. [DOI:10.1016/j.techfore.2017.11.024.]
35. Sagieva, R. K., & Zhuparova, A. S. (2012). Management of Innovation Processes in Terms of Development of National Economy of Kazakhstan. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 65(1), 88-93. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.11.096.]
36. Samadi Moghadam, Y., Hashemzadeh Khorasgani, G., Radfar, R., & Manteghi, M. (2017). Investigating the Importance of R & D Capacity Factors on Technology Transfer Techniques (Case Study: Iranian Automotive Industry). Journal of Investment Knowledge, 6(22), 101-112. [http://jik.srbiau.ac.ir/article_10787.html]
37. Shirin, A., Foroozandeh, L., Danaee fard, H., & Khaef Elahi, A. A. (2017). Evaluation of the Path-Structural Model of Human Resources Empowerment Knowledge Base. Journal of Management and Development Process, 30(3), 3-30. [http://jmdp.ir/article-1-2862-fa.html]
38. Shujahat, M., Sousa, M. J., Hussain, S., Nawaz, F., Wang, M., & Umer, M. (2019). Translating the Impact of Knowledge Management Processes into Knowledge-Based Innovation: The Neglected and Mediating Role of Knowledge-Worker Productivity. Journal of Business Research, 94(1), 442-450. [DOI:10.1016/j.jbusres.2017.11.001.]
39. Širá, E., Vavrek, R., Kravčáková Vozárová, I., & Kotulič, R. (2020). Knowledge Economy Indicators and Their Impact on the Sustainable Competitiveness of the EU Countries. Sustainability, 12(10), 4172. [DOI:10.3390/su12104172.]
40. Tidd, J., & Bessant, J. R. (2020). Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change: John Wiley & Sons.
41. Tou, Y., Watanabe, C., Moriya, K., Naveed, N., Vurpillat, V., & Neittaanmäki, P. (2019). The Transformation of R&D into Neo Open Innovation-A New Concept in R&D Endeavor Triggered by Amazon. Technology in Society, 58(1), 101141. [DOI:10.1016/j.techsoc.2019.05.005.]
42. Von Delft, S., Kortmann, S., Gelhard, C., & Pisani, N. (2019). Leveraging Global Sources of Knowledge for Business Model Innovation. Long Range Planning, 52(5), 101848. [DOI:10.1016/j.lrp.2018.08.003.]
43. Yahiaei, M., & Hasanzadeh, A. (2018). Presentation a Technology Commercialization Model in ICT Knowledge Base Companies. Journal of Investment Knowledge, 7(26), 63-82. [http://jik.srbiau.ac.ir/article_12601.html]
44. Zamani Maghadam, A., Taghipour Zahir, A., & Dadgarpanah, Z. (2019). Providing a Development Model of the Empowerment of Graduated Students of the Islamic Azad University, Considering the Fundamental Changes in the Higher Education System in the Future. Future Study Management, 30(118), 221-238. [http://jmfr.srbiau.ac.ir/article_15309.html]
45. مرادحاصل، نیلوفر؛ مزینی، امیرحسین، و پاریاب، سیدحسین (1387). اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فضای کسب‎‌وکار و تسهیل تجاری. نشریه اقتصاد و تجارت نوین، 4(14)، 63-39.
46. موسوی، آرش، و کرمانشاه، علی (1393). رویکردهای رقیب در اقتصاد نوآوری: یک ارزیابی معرفت‎‌شناسانه. نشریه روش‎‌شناسی علوم انسانی، 20(79)، 110-89. [http://method.rihu.ac.ir/article_263.html]
47. نیرومند، پورانداخت؛ رنجبر، محبوبه؛ اعرابی، سیدمحمد، و حاج صادقی، بهناز (1392). ارائه چارچوبی برای طراحی مدل کسب‌‎وکار. نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، 5(4)، 284-267.
48. نیرومند، پوراندخت؛ زعفریان، رضا؛ قاسم‎‌زاده، فریدون، و دلخوش کسمایی، ابوالقاسم (1391). انتخاب مدل کسب‎‌وکار مناسب برای بنگاه‌های اقتصادی فعال در حوزۀ اینترنت همراه در ایران با استفاده از رویکرد تجزیه‎‌وتحلیل سلسله‎‌مراتبی. نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، 4(13)، 186-171

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb