دوره 32، شماره 3 - ( پاییز 1398 )                   دوره32 شماره 3 صفحات 70-49 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jokar B, Alipour Darvish Z, Yazdani H R, Mirsepasi N. Human Resources Dignity Foresighting in Government Organizations: A Case Study. JMDP 2019; 32 (3) :49-70
URL: http://jmdp.ir/article-1-3562-fa.html
جوکار بابک، علی پور درویش زهرا، یزدانی حمیدرضا، میرسپاسی ناصر. آینده‌‌نگاری کرامت منابع انسانی در سازمان‌های دولتی: مطالعه موردی. فرایند مدیریت و توسعه. 1398; 32 (3) :49-70

URL: http://jmdp.ir/article-1-3562-fa.html


1- دانشگاه آزاد واحد تهران شمال ، b_jokar@iau-tnb.ac.ir
2- دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
3- دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران
4- دانشگاه آزاد تهران واحد علوم و تحقیقات
چکیده:   (4991 مشاهده)
کرامت از جمله مفاهیم جدید و اثرگذاری است که در حوزه منابع انسانی (به‏‌ویژه آینده منابع انسانی) مطرح است. در پژوهش‏‌های حوزه منابع انسانی به‌‏ندرت به موضوع آینده‌‏نگاری در خصوص کرامت انسانی و احترام به کارکنان پرداخته می‏‌شود. این پژوهش، به یافتن عواملی می‌‏پردازد که می‏‌توانند آینده کرامت منابع انسانی را در سازمان تغییر دهند. روش پژوهش اکتشافی-تبیینی است. نمونه‌‏گیری به صورت هدفمند و گلوله‏‌برفی است. جامعه آماری شامل 14 نفر از صاحب‏‌نظران و خبرگان سازمان هستند. به این ترتیب، از ژرفای داده‏‌های خام با کدگذاری‏‌های باز، انتخابی، و نظری نتایج به‏‌دست می‏‌آید. با کدگذاری باز، 148 مورد یافت شد. در مرحله کدگذاری نظری، عوامل گسترش اینترنت و شبکه‏‌های اجتماعی، کاربرد تراشه‌‏های هوشمند در مدیریت منابع انسانی، امنیت سایبری، ایجاد سازمان‏‌های مجازی و کار گروهی، تغییر ساختار ارزش‏‌ها در گذر زمان، و تفاوت در تعریف از احترام بین نسل‏‌های مختلف، اخلاق در مدیریت، حفظ حریم خصوصی، زمینه‌‏های فردی، بسترهای سازمانی و اجتماعی استخراج می‏‌شوند. و از جمع‏‌بندی آن‏ها در مرحله کدگذاری انتخابی سه پیشران فناوری و فناوری اطلاعات، اخلاق، و بسترهای لازم برای حفظ کرامت به‏‌دست می‏‌آیند. با استفاده از این پیشران‏‌ها می‏توان سناریوهای مختلفی برای آینده کرامت منابع انسانی سازمان متصور شد. مدیران و کارکنان با استفاده از این سناریوها می‏توانند آینده کرامت منابع انسانی سازمان را به‌‏گونه‌‏ای اجرا کنند که به نفع سازمان و کارکنان باشد، تا هم سازمان به نتایج مورد نظر برسد و هم کارکنان دارای احترام، عزت، و کرامت باشند.

متن کامل [PDF 733 kb]   (1423 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1398/3/4 | پذیرش: 1398/11/6 | انتشار الکترونیک: 1399/3/13

فهرست منابع
1. Al arsis, A., & Sidany, y. (2016). Comparative international human resource management: Future research directions. H.R.M review Humres-00545, 2-4. [DOI:10.1016/j.hrmr.2016.04.007]
2. Barclay, L. (2016). In sickness and indignity: a philosophical account of the meaning of dignity in healthcare. International journal of nursing studies No.61, 136. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2016.06.010]
3. Blagaa, P., & Jozsef, B. (2014). Human resources, quality circles and innovation. Procedia Economics and Finance No.15, 1458-1460. [DOI:10.1016/S2212-5671(14)00611-X]
4. Buttarelli, G. (2015). To ward anewdigital ethics: data, dignity and technology. Europian data protection supervisor .
5. Chadwick, A. (2012). A dignified approach to improving the patient experience: Promoting privacy, dignity and respect through collaborative training. Nurse Education in Practice No.12, 187-191. [DOI:10.1016/j.nepr.2011.12.006]
6. Clarke , N., & Mahadi, N. (2017). The significance of mutual recognition respect in mediating the relationships between trait emotional intelligence, affective commitment and job satisfaction. Personality and Individual Differences No.115, 129-134. [DOI:10.1016/j.paid.2016.09.028]
7. Cleaveland, J. N., Byrne, Z., & Cavanage, T. (2015). The future of HR is RH: respect for humanity at work. H.R.M review No.25, 149-151. [DOI:10.1016/j.hrmr.2015.01.005]
8. Cohen, M. D. (2011). A concept of dignity. Berkelly law Schollarship Repository, 11-16.
9. Crossley , C. (2009). Emotional and behavioral reactions to social undermining: A closer look at perceived offender motives. Organizational Behavior and Human Decision Processes No.109, 21. [DOI:10.1016/j.obhdp.2008.06.001]
10. Daniels, S. R., Wang, G., Lawong, D., & Ferris, G. R. (2017). Collective assessment of H.R.M field meta analytic needs and theory development prespects for the futher. Human resource management review No.27, 5. [DOI:10.1016/j.hrmr.2016.09.002]
11. Grassi, L., costantini, a., brunetti, s., marchetti, p., caruso, r., saboto, s., & nanni, m. g. (2016). Dignity and psychosocial-related variables in advanced and nonadvanced canserpatient. journal of pain and symptom management, 3.
12. Hall, j., & Mitchel, m. (2015). Dignity and respect in midwifery education in the UK: A survey of Lead Midwives of Education. Nurse Education in Practice No.21, 9-11. [DOI:10.1016/j.nepr.2016.09.003]
13. Hall, J., & Mitchel, M. (2015). Dignity and respect in midwifery education in the UK: A survey of Lead Midwives of Education. Nurse Education in Practice No.21, 9-11. [DOI:10.1016/j.nepr.2016.09.003]
14. Hesslin, V. L. (2015). An analyse of the concept dignity. Accident and emergency nursing No.13, 252-255.
15. Koys, D. (1988). Human Resource Management and a Culture of Respect: Effects on Employees' Organizational Commitment. Employee Responsibilities and Rights Journal, Vol. 1, No. 1, 57-68. [DOI:10.1007/BF01385453]
16. Liebl, F., & Schwarz, J. (2010). Normality of the future: Trend diagnosis for strategic foresight. Futures, 313-327. [DOI:10.1016/j.futures.2009.11.017]
17. Lin, H.-f., Su, J.-Q., & Higgins, A. (2015). How dynamic capabilities affect adoption of management innovations. Journal of business research GBR-008472, 5.
18. Marler, j. H., & Fisher, s. L. (2013). An evidence based review of e-HRM and strategic H.R.M. H.R.M review No.23, 19. [DOI:10.1016/j.hrmr.2012.06.002]
19. Matiti, M., & Trorey, G. (2004). Perceptual adjustment levels: patients' perception of their dignity in the hospital setting. International Journal of Nursing Studies No.41, 736. [DOI:10.1016/S0020-7489(04)00039-2]
20. Matthews, E. (2016). Respect for personhood in medical and psychiatric ethics. Ethics, Medicine and Public Health JEMEP-167, 1-9. [DOI:10.1016/j.jemep.2016.10.007]
21. Perles, G. M., & Martin, A. E. (2017). To wards a substantive knowledge that promotes the dignity of the human being. journal of innovention&khnowledge No.42, 1-7.
22. Rhisiart, M., Störmer, E., & Daheimc, C. (2016). From foresight to impact? The 2030 Future ofWork scenarios. Technological Forecasting & Social Change, 1-11. [DOI:10.1016/j.techfore.2016.11.020]
23. Richter, P., & Bruhl, R. (2016). Shared service center research: A review of the past, present,and future. European Management Journal, 1-13. [DOI:10.1016/j.emj.2016.08.004]
24. Roger, K., & Ashforth, B. (2014). Respect in Organizations: Feeling Valued as "We" and "Me". Sage journal; Journal of management V.43, 1578-1608. [DOI:10.1177/0149206314557159]
25. Ryan, A., & Wessel, J. (2015). Implications of a changing workforce and workplace for justice perceptions and expectations. H.R.M review No.498, 14. [DOI:10.1016/j.hrmr.2015.01.001]
26. Schalk, r., Timmerman, v., & Van den heuvel, s. (2013). How strategic considerations influence decision making on e-HRM applications. H.R.M review No.23, 85. [DOI:10.1016/j.hrmr.2012.06.008]
27. Song, A. (2015). Human diginity: a fundamental guiding valu for human rights approach to fishiers? marine policy No.61, 165-167. [DOI:10.1016/j.marpol.2015.08.013]
29. Stone, D. l., Deadrick, D. L., Lukaszewski, K. M., Johnson, R., ., & . (2015). The influence of technology on the future of human resource management. H.R.M review 25, 216-231. [DOI:10.1016/j.hrmr.2015.01.002]
30. Ulrich, d., & Dulebohn, j. (2015). Are we there yet? What's next for HR? H.R.M review No.25 , 188-190. [DOI:10.1016/j.hrmr.2015.01.004]
31. Van der Heijden, K. (2011). Scenarios: The Art of Strategic Conversation. Chinchester: Jhon Wiley & Sons.
32. Van Gennip, I. E., Pasman, H. R., Vlug, M. G., Willems, D. L., & Philipsen, B. D. (2013). The development of a model of dignity in illness based on qualitative interviews with seriously ill patients. International Journal of Nursing Studies No.50, 1080-1089. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2012.12.014]
33. افخمی روحانی، حسین؛ شیرازی، علی؛ مرتضوی، سعید؛ واسطی، عبدالحمید؛ لطیفی، میثم، و مسعودی، جهانگیر (1393). تدوین شاخص‌‌های کرامت انسانی در سازمان (با تاکید بر نگرش اسلامی). دوفصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، 3(1 پیاپی 7)، 20-3.
34. سیاح مفضلی، اردشیر؛ جهانگیری، کتایون، و عیوضی، محمدرحیم (1394). تحلیل روند تکاملی الگوهای اجرایی آینده‌‌نگاری جهان: یک مطالعه تطبیقی. فصلنامه آینده‌‌پژوهی مدیریت، 26(104)، 24-9.
35. شکوری، شهرام، و بنیادی نایینی، علی (1394). سناریوپردازی آینده صنعت نرم‌‌افزارهای کاربردی در ایران با رویکرد آینده‌‌پژوهی. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 3(3)، 138-111.
36. علی‌‌پور درویش، زهرا (1390). تدوین منشور احترام به کارکنان. بانک کشاورزی.
37. فتحی لیواری، رقیه؛ حمیدی‌زاده، علی؛ صنوبر، ناصر، و زارعی متین، حسن (1397). طراحی و اعتبارسنجی مدل رهبری اخلاقی در سازمان. نشریه علمی فرایند مدیریت و توسعه، 31(4 پیاپی 106)، 62-37.
38. گل‌پرور، محسن؛ جوادیان، زهرا؛ واثقی، زهرا؛ مصاحبی، محمدرضا، و اسماعیلیان اردستانی، زهره (1393). نقش تعاملی ابعاد عدالت سازمانی ادراک‌‌شده بر رفتارهای تلافی‌‌جویانه. شناخت اجتماعی، 3(1 پیاپی 5)، 86-73.
39. معمارزاده طهران، غلامرضا؛ موسی خانی، محمد؛ الوانی، سیدمهدی، و فلسفی، علی (1394). ارائه الگوی کرامت منابع انسانی کارکنان در سازمان‌‌های دولتی ایران (مورد مطالعه: یکی از یگان‌های نیروی زمینی مستقر در شهرستان ویژه مراغه). فصلنامه مدیریت نظامی، 15(60)، 76-34.
40. میرسپاسی، ناصر؛ معمارزاده طهران، غلامرضا؛ نجف‌بیگی، مهدی، و علی‌زاده، مهدی (1392). معرفی الگوی ارزشی سازمان‌‌های دولتی ایران. فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی، 1(2)، 70-53.
41. میرسندسی، سیدمحمد (1392). ادراک کارکنان نظامی از عدالت سازمانی. دوفصلنامه پژوهش‌‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، 5(2)، 220-199.
42. مینو، فرزین؛ شاوردی، تهمینه، و چاوشی، سیدکاظم (1396). ارائه چارچوب فرایندی شناسایی عدم‌‌قطعیت‌‌ها و پیشران‌‌ها (مورد مطالعه: نفت و انرژی). فصلنامه آینده‌‌پژوهی مدیریت، 28(110)، 69-55.
43. یاراحمدزهی، محمدحسین، و سیدزاده، سیده‌ثریا (1392). شناسایی عوامل کلیدی موثر بر آینده منابع انسانی در سازمان‌‌های دولتی. دومین همایش ملّی آینده‌‌پژوهی.
44. یزدان‌‌شناس، مهدی، و آقایی، مصطفی (1398). الگوی اثرگذاری جوّ اخلاقی ادراک‌‌شده، اعتماد سازمانی، و عملکرد پیشگامانه خدمت به مشتری؛ نقش سیاسی‌‌کاری ادراک‌شده در نظام پاداش سازمان. نشریه علمی فرایند مدیریت و توسعه، 32(1 پیاپی 107)، 157-135.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb