دوره 32، شماره 3 - ( پاییز 1398 )                   دوره32 شماره 3 صفحات 49-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jokar B, Alipour Darvish Z, Yazdani H R, Mirsepasi N. Human Resources Dignity Foresighting in Government Organizations: A Case Study. JMDP. 2019; 32 (3) :49-70
URL: http://jmdp.ir/article-1-3562-fa.html
جوکار بابک، علی پور درویش زهرا، یزدانی حمیدرضا، میرسپاسی ناصر. آینده‌‌نگاری کرامت منابع انسانی در سازمان‌های دولتی: مطالعه موردی. فصلنامه علمی - پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه. 1398; 32 (3) :49-70

URL: http://jmdp.ir/article-1-3562-fa.html


دانشگاه آزاد واحد تهران شمال ، b_jokar@iau-tnb.ac.ir
چکیده:   (1194 مشاهده)
کرامت از جمله مفاهیم جدید و اثرگذاری است که در حوزه منابع انسانی (به‏‌ویژه آینده منابع انسانی) مطرح است. در پژوهش‏‌های حوزه منابع انسانی به‌‏ندرت به موضوع آینده‌‏نگاری در خصوص کرامت انسانی و احترام به کارکنان پرداخته می‏‌شود. این پژوهش، به یافتن عواملی می‌‏پردازد که می‏‌توانند آینده کرامت منابع انسانی را در سازمان تغییر دهند. روش پژوهش اکتشافی-تبیینی است. نمونه‌‏گیری به صورت هدفمند و گلوله‏‌برفی است. جامعه آماری شامل 14 نفر از صاحب‏‌نظران و خبرگان سازمان هستند. به این ترتیب، از ژرفای داده‏‌های خام با کدگذاری‏‌های باز، انتخابی، و نظری نتایج به‏‌دست می‏‌آید. با کدگذاری باز، 148 مورد یافت شد. در مرحله کدگذاری نظری، عوامل گسترش اینترنت و شبکه‏‌های اجتماعی، کاربرد تراشه‌‏های هوشمند در مدیریت منابع انسانی، امنیت سایبری، ایجاد سازمان‏‌های مجازی و کار گروهی، تغییر ساختار ارزش‏‌ها در گذر زمان، و تفاوت در تعریف از احترام بین نسل‏‌های مختلف، اخلاق در مدیریت، حفظ حریم خصوصی، زمینه‌‏های فردی، بسترهای سازمانی و اجتماعی استخراج می‏‌شوند. و از جمع‏‌بندی آن‏ها در مرحله کدگذاری انتخابی سه پیشران فناوری و فناوری اطلاعات، اخلاق، و بسترهای لازم برای حفظ کرامت به‏‌دست می‏‌آیند. با استفاده از این پیشران‏‌ها می‏توان سناریوهای مختلفی برای آینده کرامت منابع انسانی سازمان متصور شد. مدیران و کارکنان با استفاده از این سناریوها می‏توانند آینده کرامت منابع انسانی سازمان را به‌‏گونه‌‏ای اجرا کنند که به نفع سازمان و کارکنان باشد، تا هم سازمان به نتایج مورد نظر برسد و هم کارکنان دارای احترام، عزت، و کرامت باشند.

متن کامل [PDF 733 kb]   (293 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/4 | پذیرش: 1398/11/6 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Quarterly Journal for Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb