1- ، maneshdavi.elahe@gmail.cm
چکیده: (24 مشاهده)
هدف: سازمانها بهعنوان سیستمهایی از معانی مشترک هستند که از طریق فرآیند نمادین توسعهیافته و پایدار میشوند. معنای سازمانی را میتوان ازطریق سمبلها به دست آورد. سمبلگرایی، ایدئولوژی یا سیستم ارزشی یک سازمان را بیان میکند، منشوری را فراهم میکند که از طریق آن ذینفعان سازمانی میتوانند تجارب، اقدامات موفق و همچنین جنبههای ناکارآمد کار سازمانی را با احساسات خود به اشتراک بگذارند. لذا پژوهش حاضر با هدف شناخت و فهم سمبلگرایی در سازمانهای دولتی: تحلیل عوامل اثرگذار و پیامدها صورت پذیرفت.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی و اکتشافی است و دارای فلسفه پژوهشی قیاسی استقرایی میباشد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان مشتمل بر مدیران ارشد و مدیران حوزه منابع انسانی سازمانهای دولتی هستند که اعضای نمونه آن با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع نظری انتخاب شدهاند. ابزارگردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی ابزارها به ترتیب با استفاده از روایی محتوایی و پایایی درون کدگذار میان کدگذار برای مصاحبه و روایی محتوایی پایایی بازآزمون برای پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری و در بخش کمی از روش نقشه شناختی فازی بهره گرفته شده است. در این پژوهش یافتههای بخش کیفی مشتمل بر شناسایی انواع عوامل موثر و پیامدهای سمبلگرایی سازمانی است و یافتههای بخش کمی مرتبط با اولویتیابی این عوامل است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
ساختارهای اداری دریافت: 1404/5/1 | پذیرش: 1404/6/25