1- موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
2- موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ، zandiravan@gmail.com
چکیده: (22 مشاهده)
اندیشکدهها با ظهور دولتهای مردمسالار و پیچیدگی روزافزون دولتها پس از جنگ جهانی دوم در قرن بیستم رشد چشمگیری داشتند. در ایران نیز بیش از 100 اندیشکده از قبل و پس از انقلاب در انواع زمینههای موضوعی و با اقسام ساختارهای تشکیلاتی شکل گرفت. در حالی که اندیشکدههای خارج از کشور پیشگام در امر خطمشیگذاری توسعه و حفظ پایداری در جوامعشان، راهنمای دولتها و کشورشان در زمینههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بودند، آنچنان که از وضع موجود توسعه در کشور برمیآید اندیشکدههای داخلی در این زمینه یا مسیر را در همراهی با توسعه کشور به اشتباه رفتند یا از غافله پیشگامی برای خطمشیگذاری عقب ماندند. الگوی اندیشکدههای خارج از کشور، برای یافتن راه موفقیت اندیشکدههای داخل کشور مورد بررسی قرار میگیرد.
در مطالعهای تطبیقی 24 اندیشکده به عنوان نمونه آماری از میان اندیشکدههای کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه از تمام قارهها، و با لحاظ کردن توزیع و پراکندگی اندیشکدهها در کشورهای مختلف، انتخاب شد. اندیشکدههای مورد بررسی در پژوهشی از سوی دانشگاه پنسیلوانیا مبنای انتخاب جامعه و نمونه آماری قرار گرفت.
اندیشکدههای خارج از کشور از حیث مأموریت و اهداف، ساختار تشکیلاتی و توسعه آن، برخورداری از تنوع منابع مالی، بافت نیروی انسانی متخصص و پشتیبان، بروندادهای مربوط به خطمشیگذاری، تعدد پژوهش و زمینههای موضوعی آن، انعکاس فعالیتها و یافتهها در رسانههای ارتباط جمعی و اجتماعی، انتشار و توزیع منابع علمی و ترویجی، ورود به حیطه آموزشهای دانشگاهی و مهارتی، مشارکت در شبکههای علمی و تصمیمسازی و خطمشیگذاری به طرز قابل تأملی از اندیشکدههای داخل کشور متفاوت هستند.
نوع مطالعه:
مطالعه موردی |
موضوع مقاله:
ساختارهای اداری دریافت: 1403/9/7 | پذیرش: 1404/4/31