1- گروه مدیریت دولتی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش برنامهریزی،تهران، ایران.
2- مدیر کتابخانه و منابع مرجع، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش برنامهریزی، تهران، ایران. ، zandiravan@gmail.com
چکیده: (257 مشاهده)
هدف: پیدایش دولتهای مردمسالار و پیچیدگی روزافزون آنها پس از جنگ جهانی دوم با رشد چشمگیر اندیشکدهها همراه بود. بیش از 100 اندیشکده از قبل انقلاب در زمینههای موضوعی متنوع، با اقسام ساختارهای تشکیلاتی در کشور شکل گرفت. اندیشکدههای خارج کشور، پیشگام در امر خطمشیگذاری توسعه و حفظ پایداری در جوامع، راهنمای دولتها و کشورشان در زمینههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هستند. اندیشکدههای داخلی در این زمینه از پیشگامی برای خطمشیگذاری و همراهی در توسعه عقب ماندهاند.
روششناسی: روش تطبیقی حاضر گرچه ماهیت توصیفی و تحلیلی دارد؛ اما کاربرد آن کشف رابطه مفاهیم و فهم مشابهتها و تفاوتها است. رویکرد این پژوهش، تحلیل درون موردی کیفی بوده است. مطالعه تطبیقی 24 اندیشکده بهعنوان نمونه آماری از میان اندیشکدههای کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه با توزیع و پراکندگی در کشورهای مختلف از پنج قاره انجام شد.
یافتهها: اندیشکدههای خارج کشور از حیث مأموریت و اهداف، ساختار تشکیلاتی و توسعه آن، برخورداری از تنوع منابع مالی، بافت نیروی انسانی متخصص و پشتیبان، بروندادهای مربوط به خطمشیگذاری، تعدد پژوهش و زمینههای موضوعی، انعکاس فعالیتها و یافتهها در رسانههای ارتباطجمعی و اجتماعی، انتشار و توزیع منابع علمی و ترویجی، خلأ برگزاری آموزشهای دانشگاهی و مهارتی، مشارکت در شبکههای علمی، تصمیمسازی و خطمشیگذاری به طرز قابلتأملی با اندیشکدههای داخل کشور تفاوت اساسی دارند.
ارزش: این پژوهش در روش کمّی، تعداد متغیرهای موردبررسی، جامعه آماری با پراکندگی گسترده جغرافیایی، نسبت به دیگر پژوهشهای انجامشده است.
نوع مطالعه:
مطالعه موردی |
موضوع مقاله:
ساختارهای اداری دریافت: 1403/9/7 | پذیرش: 1404/4/31