دوره 34، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   دوره34 شماره 3 صفحات 142-113 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Miri B, Ghorbanizadeh V, Seyed Naghavi M. Phenomenological Analysis of Employees’ Turnover Experience in a Public Organization. JMDP 2021; 34 (3) :113-142
URL: http://jmdp.ir/article-1-4255-fa.html
میری بهنام، قربانی‌‌زاده وجه‌‌اله، سیدنقوی میرعلی. تحلیل پدیدارشناختی تجربه ترک خدمت کارکنان در سازمان دولتی. فرایند مدیریت و توسعه. 1400; 34 (3) :113-142

URL: http://jmdp.ir/article-1-4255-fa.html


1- کارشناس ارشد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، ghorbanizadeh@atu.ac.ir
3- استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (1977 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، واکاوی تجربۀ کارکنان ترکِ خدمت‏‌کرده یک سازمان دولتی در شهر تهران است.
طرح پژوهش/ روش‌شناسی/ رویکرد: نمونۀ آماری 10 نفر از کارکنان این سازمان است که در بازۀ سال‌های 1399-1395 به صورت داوطلبانه ترک خدمت کرده بوده‌اند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه‌‏ساختاریافته، و برای تجزیه‌‏وتحلیل داده‌ها از رویکرد پدیدارشناسی تجربی استفاده‌ شده است.
یافته‌ها: پژوهشگران از طریق شناخت ادراک و نگرش کارکنان از پدیده ترک خدمت به این موارد پی بردند که افرادی که از سازمان ترک خدمت کرده بوده‌اند، از وظایف شغلی خود رضایت کافی نداشته و ترک خدمت آن‌ها از سازمان به‌‏یکباره نبوده است، بلکه به صورت برنامه‌ریزی‏‌شده انجام‌ گرفته است. دوم این‏که، قوانین و مقررات بخش دولتی تا حدودی مانع استفاده از توانایی‌ها و تخصص آنان بوده است. سوم این‏که، ارتقای افراد به سِمت‌های بالاتر بر مبنای ارزیابی عملکرد، شایستگی، و تجربۀ افراد نبوده، بلکه بستگی به روابط غیررسمی و دوستانه با افراد مهم سازمان داشته است. همچنین، یافته‌های پژوهش نشان می‌‏دهد که ادراک کارکنان از ترک خدمت سازمان چندان هم منفی نبوده، بلکه در نظر آن‌ها این تجربه یکی از پدیده‌های مثبت در زندگی کاری آن‌ها بوده است. این تصمیم پیامدهای مثبتی مانند تعادل بین کار و زندگی، پیشرفت کاری، استفاده بهتر از توانایی‌ها و تخصص، یافتن شغلی با حقوق بیش‏تر، و آزادی از محدودیت‌های شغلی را به دنبال داشته است.
ارزش/ اصالت: این پژوهش سعی دارد با بکارگیری تجربیات کارکنان ترکِ خدمت‏‌کرده، شناسایی عوامل مهم خروج ارادی کارکنان، و بازخورد نتایج به کارکنان باقی‏‌مانده و مدیران سازمان‏‌های دولتی، باعث افزایش تعهد آن‌ها نسبت به سازمان و همچنین کاهش تمایل آن‌ها نسبت به ترک خدمت از سازمان شود.
پیشنهادهای اجرایی: با توجه به این‌که کارکنان به‏‌یکباره سازمان را ترک نکرده بودند و ترک خدمت آن‌ها به صورت برنامه‌ریزی‌شده بود، لازم است به صورت دوره‌ای عواملی که از دیدگاه کارکنان باعث کاهش انگیزه خدمت در سازمان می‌شود مورد بررسی قرار گیرد و برای اصلاح آن اقدام شود تا کارکنان در پی کاهش انگیزۀ خدمت، ذهنیت خروج را در خود پرورش ندهند.
متن کامل [PDF 759 kb]   (765 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اداره امور توسعه
دریافت: 1400/4/30 | پذیرش: 1400/6/28 | انتشار الکترونیک: 1400/12/25

فهرست منابع
1. Abbasi, S. M., & Hollman, K. W. (2000). Turnover: The Real Bottom Line. Public Personnel Management, 29(3), 333-342. [DOI:10.1177/009102600002900303]
2. Ajala, E. (2016). Perceived Correlation between Organisational Justice and Employees' Organisational Citizenship Behaviours in the Civil Service of Ondo and Oyo State, Nigeria. IFE PsychologIA: An International Journal, 24(1), 1-11. [https://hdl.handle.net/10520/EJC192276]
3. Armstrong, M. (2011). Armstrong's Handbook of Strategic Human Resource Management: Kogan Page Publishers.
4. Bakhshi, A., Kumar, K., & Rani, E. (2009). Organizational Justice Perceptions as Predictor of Job Satisfaction and Organization Commitment. International Journal of Business and Management, 4(9), 145-154. [DOI:10.5539/ijbm.v4n9p145]
5. Barrick, M. R., & Zimmerman, R. D. (2005). Reducing Voluntary, Avoidable Turnover through Selection. Journal of Applied Psychology, 90(1), 159-166. [DOI:10.1037/0021-9010.90.1.159] [PMID]
6. Caillier, J. G. (2011). I Want To Quit: A Closer Look At Factors that Contribute to the Turnover Intentions of State Government Employees. State and Local Government Review, 43(2), 110-122. [DOI:10.1177/0160323X11403325]
7. Cohen, G., Blake, R. S., & Goodman, D. (2016). Does Turnover Intention Matter? Evaluating the Usefulness of Turnover Intention Rate as a Predictor of Actual Turnover Rate. Review of Public Personnel Administration, 36(3), 240-263. [DOI:10.1177/0734371X15581850]
8. Duraisingam, V., Pidd, K., & Roche, A. M. (2009). The Impact of Work Stress and Job Satisfaction on Turnover Intentions: A Study of Australian Specialist Alcohol and Other Drug Workers. Drugs: Education, Prevention and Policy, 16(3), 217-231. [DOI:10.1080/09687630902876171]
9. Ellenbecker, C. H. (2004). A Theoretical Model of Job Retention for Home Health Care Nurses. Journal of Advanced Nursing, 47(3), 303-310. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2004.03094.x] [PMID]
10. Ghasempour Ganji, S. F., Johnson, L. W., Babazadeh Sorkhan, V., & Banejad, B. (2021). The Effect of Employee Empowerment, Organizational Support, and Ethical Climate on Turnover Intention: The Mediating Role of Job Satisfaction. Iranian Journal of Management Studies, 14(2), 311-329. [https://dx.doi.org/10.22059/ijms.2020.302333.674066]
11. Giunchi, M., Chambel, M. J., & Ghislieri, C. (2015). Contract Moderation Effects on Temporary Agency Workers' Affective Organizational Commitment and Perceptions of Support. Personnel Review, 44(1), 22-38. [DOI:10.1108/PR-03-2014-0061]
12. Griffeth, R. W., Hom, P. W., & Gaertner, S. (2000). A Meta-Analysis of Antecedents and Correlates of Employee Turnover: Update, Moderator Tests, and Research Implications for the Next Millennium. Journal of Management, 26(3), 463-488. [DOI:10.1177/014920630002600305]
13. Hall, D. T. (2002). Careers In and Out of Organizations: Sage Publication. [DOI:10.4135/9781452231174]
14. Harter, J. K., Schmidt, F. L., & Hayes, T. L. (2002). Business-Unit-Level Relationship between Employee Satisfaction, Employee Engagement, and Business Outcomes: A Meta-Analysis. Journal of Applied Psychology, 87(2), 268-279. [DOI:10.1037/0021-9010.87.2.268] [PMID]
15. Hausknecht, J. P., Rodda, J., & Howard, M. J. (2009). Targeted Employee Retention: Performance‐Based and Job‐Related Differences in Reported Reasons for Staying. Human Resource Management: Published in Cooperation with the School of Business Administration, The University of Michigan and in Alliance with the Society of Human Resources Management, 48(2), 269-288. [DOI:10.1002/hrm.20279]
16. Hinkin, T. R., & Tracey, J. B. (2000). The Cost Of Turnover: Putting a Price on the Learning Curve. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 41(3), 14-21. [DOI:10.1177/001088040004100313]
17. Horwitz, F. M., Heng, C. T., & Quazi, H. A. (2003). Finders, Keepers? Attracting, Motivating and Retaining Knowledge Workers. Human Resource Management Journal, 13(4), 23-44. [DOI:10.1111/j.1748-8583.2003.tb00103.x]
18. Hytter, A. (2007). Retention Strategies in France and Sweden. Irish Journal of Management, 28(1), 59-79.
19. Johannes Masenya, J. M., Ngoepe, M., & Jiyane, V. (2020). Determinants of Turnover Intentions of Librarians at the City of Johannesburg Libraries in Gauteng Province, South Africa. South African Journal of Libraries and Information Science, 86(1), 73-83. [DOI:10.7553/86-1-1890]
20. Johnston, D. D., & Vanderstoep, S. W. (2009). Research Methods for Everyday Life: Blending Qualitative and Quantitative Approaches: Jossey-Bass.
21. Kossivi, B., Xu, M., & Kalgora, B. (2016). Study on Determining Factors of Employee Retention. Open Journal of Social Sciences, 4(5), 261-268. [DOI:10.4236/jss.2016.45029]
22. Lambert, E. G., Hogan, N. L., & Barton, S. M. (2001). The Impact of Job Satisfaction on Turnover Intent: A Test of a Structural Measurement Model Using a National Sample of Workers. The Social Science Journal, 38(2), 233-250. [DOI:10.1016/S0362-3319(01)00110-0]
23. Lavoie‐Tremblay, M., O'brien‐Pallas, L., Viens, C., Brabant, L. H., & Gelinas, C. (2006). Towards an Integrated Approach for the Management of Ageing Nurses. Journal of Nursing Management, 14(3), 207-212. [DOI:10.1111/j.1365-2934.2006.00604.x] [PMID]
24. Lee, T. W., & Mitchell, T. R. (1994). An Alternative Approach: The Unfolding Model of Voluntary Employee Turnover. Academy of Management Review, 19(1), 51-89. [DOI:10.5465/amr.1994.9410122008]
25. Lewis, R. E., & Heckman, R. J. (2006). Talent Management: A Critical Review. Human Resource Management Review, 16(2), 139-154. [DOI:10.1016/j.hrmr.2006.03.001]
26. Loan‐Clarke, J., Arnold, J., Coombs, C., Hartley, R., & Bosley, S. (2010). Retention, Turnover and Return-a Longitudinal Study of Allied Health Professionals in Britain. Human Resource Management Journal, 20(4), 391-406. [DOI:10.1111/j.1748-8583.2010.00140.x]
27. Lunenburg, F. C., & Irby, B. J. (2008). Writing a Successful Thesis or Dissertation: Tips and Strategies for Students in the Social and Behavioral Sciences: Corwin Press. [DOI:10.4135/9781483329659] [PMID] [PMCID]
28. Malyon, L. (2019). The Role of Justice on Perceptions of Affirmative Action, Affective Commitment and Intention to Quit. (Magister Baccalaureus Commercii). University of the Western Cape. [http://hdl.handle.net/11394/7145]
29. Meyer, J. P., Stanley, D. J., Herscovitch, L., & Topolnytsky, L. (2002). Affective, Continuance, and Normative Commitment to the Organization: A Meta-Analysis of Antecedents, Correlates, and Consequences. Journal of Vocational Behavior, 61(1), 20-52. [DOI:10.1006/jvbe.2001.1842]
30. Moustakas, C. (1994). Phenomenological Research: Analyses and Examples. In Phenomenological Research Methods (pp. 120-154): Sage Publication. [DOI:10.4135/9781412995658.d9]
31. Moynihan, D. P., & Landuyt, N. (2008). Explaining Turnover Intention in State Government: Examining the Roles of Gender, Life Cycle, and Loyalty. Review of Public Personnel Administration, 28(2), 120-143. [DOI:10.1177/0734371X08315771]
32. Mthembu, O. S. (2017). An Integrated Model of the Impact of Individual Cultural Values and the Mediating Effect of Job Satisfaction, Organisational Commitment and Perceived Support on Turnover Intention. (Doctor of Philosophy). University of the Western Cape. [http://hdl.handle.net/11394/5728]
33. Mxenge, S., Dywili, M., & Bazana, S. (2014). Job Engagement and Employees' Intention to Quit among Administrative Personnel at the University of Fort Hare in South Africa. International Journal of Research in Social Sciences, 4(5), 129-144.
34. O'Toole, J., & Lawler, E. E. (2007). The New American Workplace: Palgrave Macmillan.
35. Peachey, J. W., Burton, L. J., & Wells, J. E. (2014). Examining the Influence of Transformational Leadership, Organizational Commitment, Job Embeddedness, and Job Search Behaviors on Turnover Intentions in Intercollegiate Athletics. Leadership & Organization Development Journal, 35(8), 740-755. [DOI:10.1108/LODJ-10-2012-0128]
36. Phillips, J. J., & Connell, A. O. (2003). Managing Employee Retention: A Strategic Accountability Approach: Routledge. [DOI:10.4324/9780080510873]
37. Pitts, D., Marvel, J., & Fernandez, S. (2011). So Hard to Say Goodbye? Turnover Intention among US Federal Employees. Public Administration Review, 71(5), 751-760. [DOI:10.1111/j.1540-6210.2011.02414.x]
38. Preenen, P. T., De Pater, I. E., Van Vianen, A. E., & Keijzer, L. (2011). Managing Voluntary Turnover through Challenging Assignments. Group & Organization Management, 36(3), 308-344. [DOI:10.1177/1059601111402067]
39. Rahman, W., & Nas, Z. (2013). Employee Development and Turnover Intention: Theory Validation. European Journal of Training and Development, 37(6), 564-579. [DOI:10.1108/EJTD-May-2012-0015]
40. Rambur, B., McIntosh, B., Palumbo, M. V., & Reinier, K. (2005). Education as a Determinant of Career Retention and Job Satisfaction among Registered Nurses. Journal of Nursing Scholarship, 37(2), 185-192. [DOI:10.1111/j.1547-5069.2005.00031.x] [PMID]
41. Ramlall, S. (2004). A Review of Employee Motivation Theories and Their Implications for Employee Retention within Organizations. Journal of American Academy of Business, 5(1/2), 52-63.
42. Rhoades, L., & Eisenberger, R. (2002). Perceived Organizational Support: A Review of the Literature. Journal of Applied Psychology, 87(4), 698-714. [DOI:10.1037/0021-9010.87.4.698] [PMID]
43. Rubenstein, A. L., Peltokorpi, V., & Allen, D. G. (2020). Work-Home and Home-Work Conflict and Voluntary Turnover: A Conservation of Resources Explanation for Contrasting Moderation Effects of On-and Off-The-Job Embeddedness. Journal of Vocational Behavior, 119(1), 103413. [DOI:10.1016/j.jvb.2020.103413]
44. Selden, S. C., & Moynihan, D. P. (2000). A Model of Voluntary Turnover in State Government. Review of Public Personnel Administration, 20(2), 63-74. [DOI:10.1177/0734371X0002000206]
45. Smart, L. C. (2008). Choosing Small Businesses: A Qualitative Study of Employee Retention in a Rural Georgia Changing Marketplace. (Doctor of Philosophy). Capella University,
46. Smith, A. (2001). Perceptions of Stress at Work. Human Resource Management Journal, 11(4), 74-86. [DOI:10.1111/j.1748-8583.2001.tb00052.x]
47. Soltani, M., Nejat, S., Khamoie, F., & Pasandidieh, P. (2017). Turnover Intention Antecedents (A study in a Public Hospital). Organizational Culture Management, 15(3), 551-573. [https://dx.doi.org/10.22059/jomc.2017.128093.1006469]
48. Tett, R. P., & Meyer, J. P. (1993). Job Satisfaction, Organizational Commitment, Turnover Intention, and Turnover: Path Analyses based on Meta‐Analytic Findings. Personnel Psychology, 46(2), 259-293. [DOI:10.1111/j.1744-6570.1993.tb00874.x]
49. Thomas, A., Uitzinger, D., & Chrysler-Fox, P. (2018). Perceptions of Human Resource Professionals of Challenges to and Strategies for Retaining Managers. Acta Commercii, 18(1), 1-10. https://hdl.handle.net/10520/EJC-ca85dea14 [DOI:10.4102/ac.v18i1.504]
50. Tracey, J. B., & Hinkin, T. R. (2008). Contextual Factors and Cost Profiles associated with Employee Turnover. Cornell Hospitality Quarterly, 49(1), 12-27. [DOI:10.1177/0010880407310191]
51. Waldman, J. D., & Arora, S. (2004). Measuring Retention rather than Turnover: A Different and Complementary HR Calculus. Human Resource Planning, 27(3), 6-9.
52. Winterton, J. (2004). A Conceptual Model of Labour Turnover and Retention. Human Resource Development International, 7(3), 371-390. [DOI:10.1080/1367886042000201967]
53. ابوالعلایی، بهزاد (1399). چرا کارکنان می‌آیند، چرا می‌مانند، چرا می‌روند. انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
54. استوارت، گرگ ال، و براون، کنت جی. (1400). مدیریت منابع انسانی پیوند استراتژی و عمل. ترجمۀ سیدمحمد اعرابی و مرجان فیاضی، چاپ دهم، انتشارات مهکامه.
55. خنیفر، حسین، و مسلمی، ناهید (1399). اصول و مبانی روش‌های پژوهش کیفی (جلد اول). انتشارات نگاه دانش.
56. فرهنگی، علی‌اکبر؛ روشندل اربطانی، طاهر، و برقی، میکاییل (1383). نگرشی بر بنیان‌های نظری مدیریت سازمان‌های رسانه‌‌ای. نشریه دانش مدیریت، 17(4)، 114-85. [https://jmk.ut.ac.ir/article_11576.html]
57. کمال‌پور خوب، ناصر، و نظری، خسرو (1398). نقش سکوت سازمانی در تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت. نشریه انجمن جامعه‌شناسی آموزش و پرورش ایران، 12(2)، 145-133.
58. معمارزاده، غلامرضا (1370). نگرش جدید رهبری. نشریه فرایند مدیریت و توسعه، 5(3)، 82-78. [http://jmdp.ir/article-1-612-fa.html]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb