Fathi-Livari R, Hamidizadeh A, Sanoubar N, Zareei-Matin H. (2019). Designing and Validating the Ethical Leadership Model in Organizations.
JMDP.
31(4), 37-62.
URL:
http://jmdp.ir/article-1-3235-fa.html
فتحی لیواری رقیه، حمیدی زاده علی، صنوبر ناصر، زارعی متین حسن. طراحی و اعتبارسنجی مدل رهبری اخلاقی در سازمان فرایند مدیریت و توسعه 1397; 31 (4) :62-37
URL: http://jmdp.ir/article-1-3235-fa.html
1- پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران
2- پردیس فارابی دانشگاه تهران ، hamidizadeh@ut.ac.ir
3- دانشگاه تبریز
4- پردیس فارابی دانشگاه تهران
چکیده: (5419 مشاهده)
امروزه در تجزیه و تحلیل سازمانهای دولتی، پرداختن به اخلاق و ارزش های اخلاقی یکی از الزام هایی است که رهبران سازمان برای آنکه بتوانند کارکنانشان را برای دستیابی به هدفی مشترک متقاعد سازند، باید بدون استثنا به اصول پذیرفته شدۀ آن پایبند باشند. هدف این پژوهش، طراحی و تبیین مدل رهبری اخلاقی در صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی است. پژوهش به روش آمیخته انجام شده است. نمونه گیری بخش کیفی پژوهش، با تکنیک گلوله برفی و با ابزار مصاحبه انجام شده است که بر مبنای آن، از میان مدیران ارشد صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی و استادان مدیریت، 10 نفر برای مصاحبه انتخاب شده اند. در بخش کمّی، از میان 320 نفر از کارکنان این مرکز، 230 نفر با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. داده های کیفی پژوهش با تکنیک تحلیل تم و داده های کمّی با نرم افزار Smart PLS تجزیه و تحلیل شده اند. در بخش کمّی، روایی محتوا و پایایی با محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ تایید شده اند. در بخش کیفی، تصدیق پذیری با راهبرد ممیزی بیرونی و اتکاپذیری با شیوه پایایی بین دو کدگذار مورد تایید قرار گرفته است. نتایج پژوهش منجر به شناسایی 54 ویژگی و شاخص رهبری اخلاقی، در دو بُعد و پنج مولفه شده است که ابعاد شامل بعد فردی و موقعیتی هستند و مولفه ها نیز عبارتند از اخلاقی، رفتاری، اعتقادی، مدیریتی، و اجتماعی.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیرت دولتی دریافت: 1397/4/16 | پذیرش: 1398/5/27 | انتشار الکترونیک: 1398/5/27