آماده برای انتشار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2- واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران ، abadizadeh@gmail.com
3- دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج
چکیده:   (16 مشاهده)
هدف: هدف این مطالعه ارائه مدلی برای توسعه محصول جدید در شرکت­های نوآفرین با رویکرد کارآفرینی دیجیتال است.
طرح پژوهش/ روش‏شناسی/ رویکرد: روش پژوهش کاربردی است  و از نظر نحوه گردآوری داده ها آمیخته (کیفی کمی) است. روش تحقیق کیفی تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی بود.. جامعه پژوهش شامل کارآفرینان، متخصصان دیجیتال‌سازی و خبرگان صنعت و دانشگاه بود که با روش نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته گردآوری و با روش تحلیل مضمون کدگذاری شدند. برای بررسی روایی در بخش کیفی از روش مثلث سازی و تکنیک زاویه‌بندی کریستینسن استفاده شد.
یافته ­ها: مدل پیشنهادی شامل ۱۳ مؤلفه اصلی در پنج سطح است. تحلیل میک مک نیز موقعیت متغیرهای شناسایی شده را در پنج گروه یعنی متغیر ریسک (نوآوری  کارآفرینی و تحلیل رقبا) ، تأثیرگذار(پایه‌های اساسی، ایده پردازی و اعتبارسنجی، توسعه و بهینه‌سازی)،  تنظیمی (تجاری‌سازی و بازاریابی، عوامل محیطی، تمرکز بر چابکی (Agility)، رهبری دیجیتال، توسعه اکوسیستم کارآفرینی)؛ اهرمی ثانویه (تجربه کاربر) و تأثیرپذیر(مقیاس‌گذاری و پایداری و یکپارچه‌سازی اکوسیستم دیجیتال) مشخص کرد.
ارزش/ اصالت پژوهش: تاکنون هیچ پژوهشی در ایران پیرامون توسعه محصول جدید در شرکت­های نوآفرین با رویکرد کارآفرینی دیجیتال انجام نشده است و اهمیت نوآوری پژوهش هم، به‌‏دلیل افزودن کارآفرینی دیجیتال است.
پیشنهادهای اجرایی/ پژوهشی: پیشنهاد می‌شود شرکت­های نوآفرین در راستای توسعه محصول جدید با رویکرد کارآفرینی دیجیتال، یک چارچوب یکپارچه و منعطف را در نظر بگیرند. این چارچوب می‌تواند با تمرکز بر نوآوری، چابکی، تجربه کاربری، مدیریت ریسک و بهینه‌سازی مستمر، مسیر راهبردی مناسبی برای تصمیم‌گیران و کارآفرینان فراهم سازد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فرایند توسعه
دریافت: 1404/3/6 | پذیرش: 1404/6/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb