1- واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2- واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران ، abadizadeh@gmail.com
3- دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج
چکیده: (124 مشاهده)
هدف: هدف این مطالعه ارائه مدلی برای توسعه محصول جدید در شرکتهای نوآفرین با رویکرد کارآفرینی دیجیتال است.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: این پژوهش از نظر ماهیت کاربردی و از نوع تحقیقات کیفی است. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۱۱ نفر از کارآفرینان، متخصصان دیجیتالسازی و خبرگان صنعت و دانشگاه جمعآوری شد. انتخاب مشارکتکنندگان با روش نمونهگیری گلولهبرفی و بر اساس اصل اشباع نظری صورت گرفت. برای تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شد و کدگذاریها بهصورت استقرایی انجام گرفت. روایی دادهها با مثلثسازی و تکنیک زاویهبندی کریستینسن بررسی شد.
یافتهها: مدل پیشنهادی شامل ۱۳ متغیر اصلی در پنج گروه طبقهبندی شد:متغیرهای ریسک؛ متغیرهای تنظیمی؛ متغیرهای اهرمی ثانویه و متغیرهای تأثیرپذیر. تحلیل میکمک موقعیت و روابط میان این متغیرها را نشان داد و نقش هر گروه در توسعه محصول جدید را مشخص کرد.
ارزش/ اصالت پژوهش: تاکنون هیچ پژوهشی در ایران پیرامون توسعه محصول جدید در شرکتهای نوآفرین با رویکرد کارآفرینی دیجیتال انجام نشده است. اهمیت نوآوری این پژوهش ناشی از ارائه چارچوب یکپارچه و بومی با تمرکز بر کارآفرینی دیجیتال است.
پیشنهادهای اجرایی/ پژوهشی: پیشنهاد میشود شرکتهای نوآفرین در راستای توسعه محصول جدید با رویکرد کارآفرینی دیجیتال، یک چارچوب یکپارچه و منعطف را در نظر بگیرند. این چارچوب میتواند با تمرکز بر نوآوری، چابکی، تجربه کاربری، مدیریت ریسک و بهینهسازی مستمر، مسیر راهبردی مناسبی برای تصمیمگیران و کارآفرینان فراهم سازد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
فرایند توسعه دریافت: 1404/3/6 | پذیرش: 1404/6/12