1- گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2- گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. ، abadizadeh@gmail.com
3- گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
4- گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج)، تهران، ایران.
چکیده: (822 مشاهده)
هدف: هدف این مطالعه، ارائه مدلی برای توسعه محصول جدید در شرکتهای نوآفرین با رویکرد کارآفرینی دیجیتال است.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: این پژوهش از نظر ماهیت، کاربردی و از نوع پژوهشهای کیفی است. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۱۱ نفر از کارآفرینان، متخصصان دیجیتالسازی و خبرگان صنعت و دانشگاه، جمعآوری شد. انتخاب مشارکتکنندگان با روش نمونهگیری گلولهبرفی و بر اساس اصل اشباع نظری، صورت گرفت. برای تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل مضمون، استفاده شد و کدگذاریها به صورت استقرایی انجام گرفت. روایی دادهها با مثلثسازی و فن زاویهبندی کریستینسن بررسی شد.
یافتهها: مدل پیشنهادی، شامل ۱۳ متغیر اصلی در پنج گروه طبقهبندی شد: اولین متغیرهای ریسک، شامل نوآوری، کارآفرینی و تحلیل رقبا میشود. دومین متغیرهای تأثیرگذار، پایههای اساسی، ایدهپردازی و اعتبارسنجی، توسعه و بهینهسازی را دربر میگیرد. سومین متغیرهای تنظیمی، شامل تجاریسازی و بازاریابی، عوامل محیطی، تمرکز بر چابکی، رهبری دیجیتال، توسعه اکوسیستم کارآفرینی میگردد. چهارمین متغیرهای اهرمی ثانویه، تجربه کاربر را در بر میگیرد و پنجمین متغیر؛ متغیرهای تأثیرپذیر است که مقیاسگذاری، پایداری و یکپارچهسازی اکوسیستم دیجیتال. تحلیل میکمک موقعیت و روابط میان این متغیرها را نشان میدهد و نقش هر گروه در توسعه محصول جدید شخص میشود.
ارزش/ اصالت پژوهش: تاکنون هیچ پژوهشی در ایران، پیرامون توسعه محصول جدید در شرکتهای نوآفرین با رویکرد کارآفرینی دیجیتال، انجام نشده است. اهمیت نوآوری این پژوهش، ناشی از ارائه چارچوب یکپارچه و بومی با تمرکز بر کارآفرینی دیجیتال است.
پیشنهادهای اجرایی/ پژوهشی: پیشنهاد میشود شرکتهای نوآفرین در راستای توسعه محصول جدید با رویکرد کارآفرینی دیجیتال، یک چارچوب یکپارچه و منعطف را در نظر بگیرند. این چارچوب میتواند با تمرکز بر نوآوری، چابکی، تجربه کاربری، مدیریت ریسک و بهینهسازی مستمر، مسیر راهبردی مناسبی را برای تصمیمگیران و کارآفرینان فراهم سازد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
فرایند توسعه دریافت: 1404/3/6 | پذیرش: 1404/6/12