دوره 36، شماره 1 - ( بهار 1402 )                   دوره36 شماره 1 صفحات 30-3 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zaersabet F, Doostar M, Memarzadeh G, Alborzi M. (2023). Dynamic Analysis of Factors Affecting the Efficient Implementation of Civil Service Law in the Field of Human Resources Management. JMDP. 36(1), 3-30. doi:10.61186/jmdp.36.1.3
URL: http://jmdp.ir/article-1-4518-fa.html
زائرثابت فاطمه، دوستار محمد، معمارزاده غلامرضا، البرزی محمود. تحلیل پویای عوامل موثر بر اجرای اثربخش قانون خدمات کشوری در حوزه مدیریت منابع انسانی فرایند مدیریت و توسعه 1402; 36 (1) :30-3 10.61186/jmdp.36.1.3

URL: http://jmdp.ir/article-1-4518-fa.html


1- دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2- گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ، doustar@guilan.ac.ir
3- گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
4- گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1385 مشاهده)
هدف: این تحقیق با هدف ارائه مدل پویای عوامل موثر بر اجرای اثربخش قانون خدمات کشوری در زمینه اقدامات منابع انسانی انجام شد.
طرح پژوهش: رویکرد تحقیق از لحاظ روش، ترکیبی است؛ در بخش کیفی،  با روش نمونه گیری نظری،  46  سند علمی در زمینه قانون خدمات کشوری و اجرای خط مشی عمومی، تحلیل محتوا شد و عوامل موثر در اجرای قانون خدمات کشوری در قالب سه بعد اصلی، 29 مولفه و 108 شاخص پس از غربال طی دو راند دلفی فازی با مشارکت 11 خبره تبیین شد. در بخش کمی جهت غربال شاخص های تحقیق در تکنیک دلفی و تحلیل روند متغیرهای تأثیرگذار در طراحی مدل پویای اجرای اثربخش قانون خدمات کشوری در حوزه منابع انسانی، جامعه مشارکت کنندگان شامل خبرگان اجرایی و آکادمیک مسلط به قانون خدمات کشوری می باشد که 11 نفر یه روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند.
یافته های پژوهش: تحلیل پویای متغیرها با بکارگیری نرم افزار ونزیم نشان داد که متغیرهای انباشت شامل زیرساخت‌ها، دولت، جامعه، ساختار سازمانی و منابع انسانی هستند. متغیرهای جریان نیز شامل ظرفیت‌های انسانی و مالی، استراتژی سازمانی، عوامل سیاسی، عوامل قانونی، فرهنگی و اجتماعی، قانونی، جذب و استخدام، جبران خدمات و بهسازی نیروی انسانی است و با استخراج نمودار جریان و شبیه سازی داده ‌ها در  طی 5 سال، چهار فرضیه پویا جهت اجرای اثربخش قانون خدمات کشوری ارائه گردید.

اصالت پژوهش: از نظر مفهوم شناسی، برای اولین بار با رویکردی کیفی و جامع، عوامل موثر بر اجرای قانون خدمات کشوری در حوزه مدیریت منابع انسانی تبیین شده و از نظر روش شناسی، مدلسازی با استفاده از روش پویایی سیستم در این زمینه، از دیگر جنبه های نو در این پژوهش است. از نظر ارزش کاربردی، این پژوهش، با شناسایی چرخه های بازخورد مهم عوامل مداخله کننده در اجرای قانون، با ارایه سناریو، زمینه توجه به تقویت حلقه های مثبت و برنامه ریزی جهت شکستن حلقه های تقویت کننده منفی در اجرای اثربخش قانون را فراهم آورده است.
متن کامل [PDF 2068 kb]   (511 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1401/5/25 | پذیرش: 1401/9/19 | انتشار الکترونیک: 1402/6/28

فهرست منابع
1. Abbasi, A., Motazadiyan, R., & Mirzaii, M. (2016). Investigation the Barriers of Public Policy Implementation in Governmental Organizations. Organizational Resources Management Researchs, 6(2), 49-69. [In Farsi] [http://ormr.modares.ac.ir/article-28-2015-fa.html]
2. Abdoli, S., & Mehrabi, J. (2017). Identification of Barriers to the Implementation of 58th Article of the Civil Service Management Law in Order to Improve the Empowerment of the Staffs to Improve the Efficiency and Effectiveness of the Melli Bank. Journal of Development & Evolution Mnagement, 8(Special Issue), 57-63. [In Farsi] [https://jdem.qazvin.iau.ir/article_534557.html?lang=en]
3. Attarian, F., Mirsepassi, -. N., & MousaKhani, M. (2016). Pathology of Reform Civil Service Management Law the Approach Employees Empowerment of State Executive Agencies. Public Policy In Administration, 7(2), 1-16. [In Farsi] [https://ijpa.srbiau.ac.ir/article_9591.html]
4. Barati, O., Moosazadeh, M., Amiresmaili, M., Moradi-Mazraeno, M. S., & Khabaz Shirazi, M. (2013). Problems Associated with Implementing the Tenth Chapter of State Services Management Law at Kerman University of Medical Sciences. Journal of Health Accounting, 2(2), 1-14. [In Farsi] [https://jha.sums.ac.ir/article_16898.html?lang=en]
5. Davidovitz, M., & Cohen, N. (2023). Politicians' Involvement in Street-Level Policy Implementation: Implications for Social Equity. Public Policy and Administration, 38(3), 309-328. [DOI:10.1177/09520767211024033]
6. Dialoke, I., & Veronica, M. I. (2017). Policy Formulation and Implementation in Nigeria: The Bane of Underdevelopment. International Journal of Capacity Building in Education and Management, 3(2), 22-27.
7. Farooqi, S., & Forbes, T. (2020). Enacted Discretion: Policy Implementation, Local Government Reform and Education Services in Pakistan. Public Management Review, 22(8), 1217-1239. [DOI:10.1080/14719037.2019.1630134]
8. Ferreira, V. d. R. S., Medeiros, J. J., Bright, C. L., & Crumpton, C. D. (2021). Implementing Social Policy in Brazil: An Inter-Contextual Exploration of the Exercise of Discretion by Street-Level Bureaucrats. International Public Management Journal, 24(6), 1023-1041. [DOI:10.1080/10967494.2019.1711474]
9. Figueroa Huencho, V. (2021). Implementation of Indigenous Public Policies and Tensions to Governance: Evidences from the Chilean Case. Critical Policy Studies, 15(2), 209-228. [DOI:10.1080/19460171.2020.1788615]
10. Figueroa Huencho, V., Lagos Fernández, C., Manriquez Hizaut, M., & Rebolledo Sanhueza, J. (2020). Implementation Challenges in Public Policies Towards Indigenous Peoples: The Impact of Health Policies in Urban Contexts. Journal of Intercultural Studies, 41(4), 405-423. [DOI:10.1080/07256868.2020.1779201]
11. Habib Rana, M., & Shaukat Malik, M. (2016). Human Resource Management from an Islamic Perspective: A Contemporary Literature Review. International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, 9(1), 109-124. [DOI:10.1108/IMEFM-01-2015-0002]
12. Hadi Peykani, M., Rashipoor, A., & Asadi, M. (2020). Identifying the Factors Affecting the Implementation of General Customs Policies of the Islamic Republic of Iran. NAJA Strategic Studies Journal, 5(17), 109-146. [In Farsi] http://ssj.jrl.police.ir/article_95345.html?lang=en
13. Hautala, T., Helander, J., & Korhonen, V. (2021). Administrative Structures of Higher Education Institutions - Connection with the Experience of Professional Agency of Teaching Staff. International Journal of Leadership in Education, 1-25. [DOI:10.1080/13603124.2021.1937704]
14. Hudson, B., Hunter, D., & Peckham, S. (2019). Policy Failure and the Policy-Implementation Gap: Can Policy Support Programs Help? Policy Design and Practice, 2(1), 1-14. [DOI:10.1080/25741292.2018.1540378]
15. Kipo-Sunyehzi, D. D. (2022). Perspectives on Public Policy Implementation in Developing World Context: The Case of Ghana's Health Insurance Scheme. Public Organization Review, 22(3), 611-626. [DOI:10.1007/s11115-021-00520-w]
16. Li, Q. (2017). Research on Implementation of Frontline Public Policy in Current China. Paper Presented at the 2nd International Conference on Contemporary Education, Social Sciences and Humanities (ICCESSH 2017). [DOI:10.2991/iccessh-17.2017.220]
17. Liu, J., Zhang, X., Lin, J., & Li, Y. (2022). Beyond Government-Led or Community-Based: Exploring the Governance Structure and Operating Models for Reconstructing China's Hollowed Villages. Journal of Rural Studies, 93, 273-286. [DOI:10.1016/j.jrurstud.2019.10.038]
18. Mani, A. (2021). Experimental Evidence, Scaling and Public Policy: A Perspective from Developing Countries. Behavioural Public Policy, 5(1), 103-111. [DOI:10.1017/bpp.2020.26]
19. May, P. J., & Burby, R. J. (1996). Coercive versus Cooperative Policies: Comparing Intergovernmental Mandate Performance. Journal of Policy Analysis and Management, 15(2), 171-201. [DOI:10.1002/(SICI)1520-6688(199621)15:23.0.CO;2-G]
20. Mohammadi, M., Alvani, S. M., Memarzadeh Tehran, G., & Ansari Ranani, G. (2017). Designing Three-Dimensional Model of Impelementing Public Policy. Public Policy In Administration, 8(26), 1-16. [In Farsi] [https://ijpa.srbiau.ac.ir/article_10476.html?lang=en]
21. Mortazavi, M., Forouzandeh, D. L., & Zarepour, N. F. (2012). Evaluating and Prioritizing the Barriers of Implementing the Public Services Management Law. Management Research in Iran, 16(1), 131-148. [In Farsi]
22. Poorkiani, M., Salajegheh, S., & Zare Poor Nasirabadi, F. (2014). Explanation of Obstacles to the Implementation of the Policy by using Focus Group Discussions (Case Study: Law on Civil Service Management). Public Organizations Management, 3(1), 7-24. [In Farsi] [http://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1680.html]
23. Sugiyanto, E., & Hamumuroata, A. G. (2022). The Effectiveness of Policy Implementation in Managing State-Owned Property: Case Study of Ministry of State Secretariat. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), 5(1), 1214-1224.
24. Tehrani, M., Maleki, M., & Ghofrani, F. (2014). Act on Civil Service Management (Principles, Basics and Proposed Strategies). Majlis and Rahbord, 21(79), 185-222. [In Farsi] [https://nashr.majles.ir/article_36.html?lang=en]
25. Trondal, J. (2021). Administrative Structures for Multilevel Governance. In A. Benz, J. Broschek, & M. Lederer (Eds.), A Research Agenda for Multilevel Governance (pp. 57-75): Elgar Publishing. [DOI:10.4337/9781789908374.00010]
26. Van Meter, D. S., & Van Horn, C. E. (1975). The Policy Implementation Process: A Conceptual Framework. Administration & Society, 6(4), 445-488. [DOI:10.1177/009539977500600404]
27. Vancoppenolle, D., Sætren, H., & Hupe, P. (2015). The Politics of Policy Design and Implementation: A Comparative Study of Two Belgian Service Voucher Programs. Journal of Comparative Policy Analysis: Research and Practice, 17(2), 157-173. [DOI:10.1080/13876988.2015.1006831]
28. Whetsell, T. A., Kroll, A., & DeHart-Davis, L. (2021). Formal Hierarchies and Informal Networks: How Organizational Structure Shapes Information Search in Local Government. Journal of Public Administration Research and Theory, 31(4), 653-669. [DOI:10.1093/jopart/muab003]
29. Williams, M. J. (2021). Beyond State Capacity: Bureaucratic Performance, Policy Implementation and Reform. Journal of Institutional Economics, 17(2), 339-357. [DOI:10.1017/S1744137420000478]
30. Yang, F., Zhang, Z., & Wang, S. (2022). Enlisting Citizens: Forging the Effectiveness of Policy Implementation in Local China. Journal of Chinese Governance, 7(3), 400-417. [DOI:10.1080/23812346.2020.1846294]
31. Zaersabet, F., Doostar, M., Memarzadeh, G., & Alborzi, M. (2021). A Model of Fair Implementation of General Policies Considering the Civil Service Law. Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies, 9(34), 390-416. [In Farsi] [https://www.jmsp.ir/article_125342.html?lang=en]
32. Zimmermann, M., & Pye, S. (2018). Inequality in Energy and Climate Policies: Assessing Distributional Impact Consideration in UK Policy Appraisal. Energy Policy, 123(1), 594-601. [DOI:10.1016/j.enpol.2018.08.062]
33. نیک‏‌منش، شمس‏‌الدین (1395). ارائه الگوی اثربخشی مدیریت راهبردی منابع انسانی بر اساس کارکردها و ویژگی‌های محیط قانونی در سازمان‌‏های دولتی مورد مطالعه (وزارت کشور). رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb