دوره 33، شماره 4 - ( زمستان 1399 )                   دوره33 شماره 4 صفحات 96-71 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davoodi E, Vedadi A, rezaeiyan A, gholamzadeh D. Designing a Competency Model for Senior Managers of Gas Refineries in South Pars Gas Complex (S.P.G.C.). JMDP 2021; 33 (4) :71-96
URL: http://jmdp.ir/article-1-3990-fa.html
داودی احسان، ودادی احمد، رضاییان علی، غلامزاده داریوش. طراحی مدل شایستگی مدیران ارشد پالایشگاه‌‌های گاز در مجتمع گاز پارس جنوبی. فرایند مدیریت و توسعه. 1399; 33 (4) :71-96

URL: http://jmdp.ir/article-1-3990-fa.html


1- دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، ahm.vedadi@iauctb.ac.ir )
3- استاد گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (3942 مشاهده)
این پژوهش با هدف طراحی مدل شایستگی مدیران ارشد پالایشگاه‏‌های گاز پارس جنوبی انجام می‏‌شود. با توجه به رویکرد کیفی پژوهش، پژوهش‌گران با استفاده از مصاحبه‎‌های عمیق نیمه‏‌ساختاریافته با مدیران ارشد پالایشگاه‌‏های مجتمع گاز به جمع‌‏آوری اطلاعات می‏‌پردازند و با استفاده از شیوه تحلیل تم (مضمون) و کدگذاری سه مرحله‏‌ای، داده‏‌های کیفی را تحلیل می‏‌کنند. بر اساس یافته‏‌های پژوهش، مدل شایستگی مدیران ارشد پالایشگاه با 4 مضمون فراگیر و 11 مضمون اصلی شکل می‌‏گیرد که مضامین فراگیر شامل‌ شایستگی‏‌های ‌فردی (اخلاقی، نگرشی‌، و ‌رفتاری)، بین‌فردی (ارتباطی،‌ تیمی،‌ و رهبری)، سازمانی‌ (منابع انسانی، حرفه‌ای، و مدیریتی)، و راهبردی (تفکر و عمل راهبردی و مدیریت بحران) است. پیاده‏‌سازی این مدل موجب ارتقا و توسعه مدیران ارشد پالایشگاه‌‏ها می‌شود.
 
متن کامل [PDF 992 kb]   (1224 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: اداره امور توسعه
دریافت: 1399/6/30 | پذیرش: 1399/11/19 | انتشار الکترونیک: 1399/12/10

فهرست منابع
1. Bakker, H. L. M. (2009). Project Manager Competency- Presentation File, www.pmiromechapter. files.wordpress.com/2011/05/pmi-italy.ppt.
2. Bayarystanova, E., Arenova, A., & Nurmuhametova, R. (2014). Education System Management and Professional Competence of Managers. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.04.448]
3. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 140(1), 427-431.
4. Bharwani, S., & Talib, P. (2017). Competencies of Hotel General Managers: A Conceptual Framework. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(1), 393-418. [DOI:10.1108/IJCHM-09-2015-0448]
5. Bissett, R. L. (2009). An Assessment of the Research Chefs Association's Core Competencies for Practicing Culinologists. (Master of Science). Ohio University. [http://rave.ohiolink.edu/etdc/view?acc_num=ohiou1244659761]
6. Brown, L., George, B., & Mehaffey-Kultgen, C. (2018). The Development of a Competency Model and Its Implementation in a Power Utility Cooperative: An Action Research Study. Industrial and Commercial Training, 50(3), 123-135. [DOI:10.1108/ICT-11-2017-0087]
7. Campion, M. A., Fink, A. A., Ruggeberg, B. J., Carr, L., Phillips, G. M., & Odman, R. B. (2011). Doing Competencies Well: Best Practices in Competency Modeling. Personnel Psychology, 64(1), 225-262. [DOI:10.1111/j.1744-6570.2010.01207.x]
8. Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded Theory: A Practical Guide Through Qualitative Analysis: Sage.Eriksson, P., & Kovalainen, A. (2015). Qualitative Methods in Business Research: A Practical Guide to Social Research: Sage.
9. Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (2017). Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research: Routledge. [DOI:10.4324/9780203793206]
10. Grove, S. K., Burns, N., & Gray, J. (2012). The Practice of Nursing Research: Appraisal, Synthesis, and Generation of Evidence: Elsevier Health Sciences.
11. Koponen, J., Julkunen, S., & Asai, A. (2019). Sales Communication Competence in International B2B Solution Selling. Industrial Marketing Management, 82(1), 238-252. [DOI:10.1016/j.indmarman.2019.01.009]
12. Leung, L. (2015). Validity, Reliability, and Generalizability in Qualitative Research. Journal of Family Medicine and Primary Care, 4(3), 324-327. [DOI:10.4103/2249-4863.161306]
13. Lincon, Y., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills. CA: Sage Publications. Lee, WS (2001). Parents Divorce and Their Duty to Support the Expense of Bringing Up Their Child. Asian Women, 13(1), 85-105.
14. Nwokah, N. G., & Ahiauzu, A. I. (2008). Managerial Competencies and Marketing Effectiveness in Corporate Organizations in Nigeria. Journal of Management Development, 27(8), 858-878. [DOI:10.1108/02621710810895677]
15. Ontario, C. o. N. o. (2014). Competencies for Entry-Level Registered Nurse Practice. In: Author Toronto, ON.
16. Puteh, F., Kaliannan, M., & Alam, N. (2015). Learning for Professional Development via Peers: A System Theory Approach. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 172(1), 88-95. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.01.340]
17. Rausch, E., Sherman, H., & Washbush, J. B. (2002). Defining and Assessing Competencies for Competency-Based, Outcome-Focused Management Development. Journal of Management Development, 21(3), 184-200. [DOI:10.1108/02621710210420264]
18. Rothwell, W. J. (2010). Effective Succession Planning: Ensuring Leadership Continuity and Building Talent from Within. AMACOM.
19. Ruth, D. (2007). Management Development in New Zealand. Journal of European Industrial Training, 31(1), 52-67. [DOI:10.1108/03090590710721736]
20. Sadornil, T. (2019). Project Manager's Communicative Competence in Customer Interface. A Case Study in a Global Manufacturing Company. (Master of Science in Economics and Business Administration), Aalto University School of Business.
21. Sarkar, S. (2013). Competency Based Training Need Assessment-Approach in Indian Companies. Organizacija, 46(6), 253-263. [DOI:10.2478/orga-2013-0025]
22. Seemiller, C. (2018). A Competency-Based Model for Youth Leadership Development. Journal of Leadership Education, 17(1), 56-72. [DOI:10.12806/V17/I1/R1]
23. Suhairom, N., Musta'amal, A. H., Amin, N. F. M., & Johari, N. K. A. (2014). The Development of Competency Model and Instrument for Competency Measurement: The Research Methods. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 152(1), 1300-1308. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.09.367]
24. Tripathi, K., & Agrawal, M. (2014). Competency Based Management in Organizational. Global Journal of Finance and Management, 6(4), 349-356.
25. Turner, J. R., Baker, R., Schroeder, J., Johnson, K. R., & Chung, C.-h. (2018). Leadership Development Techniques. European Journal of Training and Development, 42(9), 538-557. [DOI:10.1108/EJTD-03-2018-0022]
26. Vazirani, N. (2010). Review Paper: Competencies and Competency Model-A Brief Overview of Its Development and Application. SIES Journal of Management, 7(1), 121-131.
27. احتشام، علی؛ جهانگیری، علی؛ آقا محمدعلی شیرازی، محمود، و زاهدی، سیدمحمد (1398). تدوین مدل سنجش شایستگی‌های عام مدیران در بانک‌های دولتی ایران. نشریه فرایند مدیریت و توسعه، 32(2)، 89-63. [http://jmdp.ir/article-1-3305-fa.html]
28. اکرامی، محمود، و رجب‌‌زاده، سمیه (1390). توسعه مولفه‌های مقیاس سنجش شایستگی مدیران. نشریه فرایند مدیریت و توسعه، 24(3)، 69-49. [http://jmdp.ir/article-1-626-fa.html]
29. باباشاهی، جبار؛ یزدانی، حمیدرضا؛ طهماسبی، رضا، و رجب‌پور، ابراهیم (1396). طراحی مدل شایستگی کارکنان دانشی در پژوهش‌گاه صنعت نفت. نشریه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 8(32)، 24-3. [http://iieshrm.ir/article-1-165-fa.html]
30. بابایی زکلیکی، محمدعلی، و شیخ، ابراهیم (1391). دستنامه توسعه مدیران: مجموعه تعاریف و حکمت‌های فرهنگی و روش‌‌های توسعه شایستگی‌های مدیران. انتشارات سرآمد.
31. بلالی شهواری، سجاد؛ یعقوبی، نورمحمد، و وفادار، میلاد (1398). واکاوی، اولویت‌بندی و ارائه الگوی شایستگی‌های محوری‌ مدیران (مورد مطالعه: ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سیستان و بلوچستان). نشریه پژوهش‌های مدیریت عمومی، 12(45)، 134-109. [DOI: 10.22111/JMR.2020.30225.4612]
32. توحیدی، ارسطو (1391). الگوی انتخاب مدیران سطوح راهبردی در جمهوری اسلامی ایران. نشریه مطالعات مدیریت راهبردی، 3(11)، 175-155.
33. توکلی، غلامرضا؛ فیض عارفی، مجید، و حیدری، امید (1394). طراحی الگوی شایستگی مدیران هسته‌های نوآوری در سازمان‌هایی با محصولات پیچیده و فناوری پیشرفته. نشریه بهبود مدیریت، 9(3)، 52-25.
34. توماج، یحیی (1392). تبیین مدل شایستگی مدیران منابع انسانی سازمان‌ها. (پایان‌نامه دکتری) دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
35. جوانک لیاولی، ماندانا؛ ابیلی، خدایار؛ پورکریمی، جواد، و سلطانی عربشاهی، سیدکامران (1396). ارائه الگوی توسعه حرفه‌ای مدیران گروه‌های آموزش بالینی: مورد دانشگاه‌های علوم پزشکی دولتی شهر تهران. نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 10(3)، 218-202. [http://edcbmj.ir/article-1-1250-fa.html]
36. حسین‌قلی‌‌زاده، رضوان؛ متاجی نیم‌ور، علیه، و امراهی، اکبر (1396). طراحی برنامه آموزشی مدیران دانشگاه فردوسی مشهد بر مبنای رویکرد شایستگی. نشریه آموزش و توسعه منابع انسانی، 4(15)، 60-39.
37. خشوعی، مهدیه‌‌سادات؛ عریضی، حمیدرضا؛ نوری، ابوالقاسم، و جهان‌بازی، افشین (1392). طراحی الگوی شایستگی مدیریتی. نشریه مطالعات مدیریت راهبردی، 4(14)، 165-145.
38. دراکر، پیتر (1391). چالش‌های مدیریت در سده بیست‌‌ویکم. ترجمۀ محمود طلوع، انتشارات رسا.
39. دری، بهروز؛ حبیبی، معصومه، و بهرامی‌‌نسب، مریم (1394). شناسایی شایستگی‌های استراتژیک مدیران ارشد صنعت پتروشیمی. نشریه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 6(23)، 242-217. [http://iieshrm.ir/article-1-338-fa.html]
40. دیانت، محمد؛ سیدجوادین، سیدرضا، و شاه‌‌حسینی، محمدعلی (1397). طراحی الگوی شایستگی مدیران پروژه در صنعت نفت. نشریه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 9(36)، 40-3. [http://iieshrm.ir/article-1-385-fa.html]
41. رحمانی، محمود؛ هاشمی، سیداحمد، و باقری، مهدی (1398). تبیین الگوی شایستگی مدیران بر پایه رفتار کارآفرینانه و اعتماد سازمانی مدیران آموزشی. نشریه رهبری و مدیریت آموزشی، 13(2)، 128-111.
42. رضایت، غلامحسین؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ کیامنش، علیرضا، و نوه ابراهیم، عبدالرضا (1390). طراحی الگوی شایستگی‌های روسای دانشگاه‌های دولتی ایران. نشریه آموزش عالی، 4(13)، 84-47. [http://ihej.ir/article-۱-۶۴۰-fa.html]
43. رمضان‌پناه، ندا؛ علامه، سیدمحسن؛ سماواتیان، حسین، و قانع‌نیا، مریم (1399). طراحی الگوی توسعه شایستگی‌های مدیران عالی و میانی شرکت ملّی صنایع پتروشیمی ایران. نشریه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 11(44)، 94-65. [http://iieshrm.ir/article-1-886-fa.html]
44. زارعی متین، حسن؛ رحمتی، محمدحسین؛ موسوی، سید محمدمهدی، و ودادی، احمد (1393). طراحی مدل شایستگی مدیران در سازمان‌های فرهنگی کشور. نشریه مدیریت سازمان‌های دولتی، 2(4)، 36-19.
45. صدری نوش‌‌آبادی، سیدصدرالدین؛ رمضانی اردی، عمران، و اصغری، پریسا (1397). مدل شایستگی‌های عمومی مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور. نشریه تحول اداری، 1(2)، 50-33.
46. عاشقی، حسن؛ قهرمانی، محمد، و قورچیان، نادرقلی (1396). شناسایی و تبیین ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های توسعه شایستگی مدیران صنعت بانکداری. نشریه آموزش و توسعه منابع انسانی، 4(14)، 76-50.
47. عسگری، ناصر (1398). طراحی الگوی شایسته‌گزینی و توسعه شایستگی‌های مدیران فروش در صنعت پخش. نشریه مدیریت بازرگانی، 11(3)، 504-485. [https://dx.doi.org/10.22059/jibm.2019.267570.3272]
48. عسگری، ناصر؛ نیکوکار، غلامحسین؛ صفری، حسین، و غلامی، مهرداد (1394). الگوی شایستگی‌های مدیران دولتی جمهوری اسلامی ایران بر اساس سند چشم‌‌انداز 1404. نشریه مدیریت در دانشگاه اسلامی، 4(1)، 38-23.
49. فیروزآبادی، مهشید؛ فیاضی، مرجان، و استیری، مهرداد (1396). شناسایی ابعاد توسعه مدیران در شرکت‌‌های طراحی مهندسی: مورد مطالعه: شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو). نشریه آموزش و توسعه منابع انسانی، 4(13)، 94-73.
50. کرمی، مرتضی (1386). آموزش مدیران با الگوی شایستگی. نشریه تدبیر، 18(179)، 27-24.
51. کریمی کاشانی، امیرحسین، و سید اصفهانی، میرمهدی (1384). طراحی و تبیین الگوی توسعه تکنولوژی صنعت خودرو در ایران با تاکید بر استراتژی توسعه صادرات. نشریه پژوهش‌‌های مدیریت در ایران، 9(2)، 58-29. [http://mri.modares.ac.ir/article-19-4607-fa.html]
52. مرکز ارزیابی و توسعه مدیران (1389). مدل شایستگی‌های رفتاری مدیران عمومی شرکت ملّی نفت ایران. اولین همایش مدیران ارشد شرکت ملّی نفت ایران.
53. مرکز تحقیقات و توسعه مدیریت پروژه پتروشیمی (1386). مدل تعالی سازمان‌های پروژه‌محور. شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی. [https://www.pidmco.ir]
54. میرمحمدصادقی، سیدعلیرضا؛ صبحیه، محمدحسین، و ملک جعفریان، مرتضی (1392). مدل شایستگی مدیران پروژه شرکت نفت و گاز پارس. نشریه مدیریت منابع انسانی صنعت نفت، 5(17)، 190-161. [http://iieshrm.ir/article-1-427-fa.html]
55. نیرومند، پوراندخت؛ رنجبر، محبوبه، و بامداد صوفی، جهانیار (1390). شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران و توسعه پایدار منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس. نشریه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، 2(8)، 102-73. [http://iieshrm.ir/article-1-516-fa.html]
56. واعظی، رضا؛ سیدنقوی، میرعلی؛ حسین‌‌پور، داود، و تاجی، فاطمه (1399). الگوی شایستگی‌های مدیران منابع انسانی سازمان‌‌های دولتی در شرایط جهانی شدن. نشریه مطالعات مدیریت، 29(96)، 44-9. [https://dx.doi.org/10.22054/jmsd.2020.39238.3232]
57. هوشیار، وجیهه، و رحیم‌‌نیا، فریبرز (1391). واکاوی ابعاد و مولفه‌های مدل شایستگی مدیران در سیستم بانکی. نشریه مدیریت فردا، 11(31)، 138-117.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb