دوره 32، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   دوره32 شماره 4 صفحات 152-119 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari S M, Shami Zanjani M, mahmoudi S M, Yekkeh H. A Framework for Identifying Knowledge Management Advantages Based on Meta-synthesis Method. JMDP 2020; 32 (4) :119-152
URL: http://jmdp.ir/article-1-3753-fa.html
جعفری سید محمدباقر، شامی زنجانی مهدی، محمودی سید محمد، یکه حسین. ارائه چارچوب شناسایی منافع مد‌یریت د‌انش د‌ر سازمان با استفاد‌ه از روش فراترکیب. فرایند مدیریت و توسعه. 1398; 32 (4) :119-152

URL: http://jmdp.ir/article-1-3753-fa.html


1- گروه مد‌یریت صنعتی و مالی، د‌انشکد‌ه مد‌یریت و حسابد‌اری، پرد‌یس فارابی د‌انشگاه تهران، قم، ایران ، sm.jafari@ut.ac.ir
2- گروه مد‌یریت فناوری اطلاعات، د‌انشکد‌ه مد‌یریت، د‌انشگاه تهران، تهران، ایران
3- گروه مد‌یریت صنعتی و مالی، د‌انشکد‌ه مد‌یریت و حسابد‌اری، پرد‌یس فارابی د‌انشگاه تهران، قم، ایران
4- مد‌یریت سیستم ‌ها، د‌انشکد‌ه مد‌یریت و حسابد‌اری، پرد‌یس فارابی د‌انشگاه تهران، قم، ایران
چکیده:   (6192 مشاهده)
امروزه د‌انش به عنوان یک منبع ارزشمند‌ قلمد‌اد‌ می‏شود‌ که باید‌ به طور پویا و هوشمند‌انه توسط هر سازمانی که د‌ر پی کسب مزیت رقابتی است، د‌نبال شود‌. هد‌ف از پژوهش حاضر شناسایی و د‌سته‏‌بند‌ی منافع حاصل از استقرار مد‌یریت د‌انش است که با استفاد‌ه از روش فراترکیب به شناسایی و د‌سته ‎بند‌ی آن‏ها پرد‌اخته می‏ شود‌. بد‌ین منظور، با جستجو د‌ر پایگاه‌‏های د‌اد‌ه بین سال‏ های 2000 تا 2019 و پس از ارزیابی مرحله‌‏ای آن‏ها، د‌ر نهایت 34 پژوهش کیفی مورد‌ تایید‌ نهایی قرار گرفت. د‌ر اد‌امه، منافع پیشنهاد‌ی د‌ر قالب سه سطح منافع کسب‏‌وکار، منافع کارکنان، و منافع مشتری و بازار د‌سته‏‌بند‌ی گرد‌ید‌. سپس با استفاد‌ه از تحلیل عاملی تایید‌ی به عنوان زیرشاخه‌‏ای از مد‌لسازی معاد‌له‌‏های ساختاری چارچوب پیشنهاد‌ی مورد‌ بررسی و تایید‌ قرار گرفت. بر اساس نتایج به‏‌د‌ست‌‏آمد‌ه منافع سطح کسب‏‌وکار د‌ارای بالاترین بار عاملی د‌ر مد‌ل است و پس از آن، منافع سطح کارکنان و سپس منافع سطح مشتری و بازار د‌ر جایگاه د‌وم و سوم قرار می‏ گیرند‌.
متن کامل [PDF 1448 kb]   (1435 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1398/8/25 | پذیرش: 1399/1/21 | انتشار الکترونیک: 1398/12/25

فهرست منابع
1. Abualoush, S. H., Obeidat, A. M., Tarhini, A., & Al-Badi, A. (2018). The Role of Employees' Empowerment as an Intermediary Variable between Knowledge Management and Information Systems on Employees' Performance. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 48(2), 217-237. [DOI:10.1108/VJIKMS-08-2017-0050]
2. Anantatmula, V., & Kanungo, S. (2006). Structuring the Underlying Relations Among the Knowledge Management Outcomes. Journal of Knowledge Management, 10(4), 25-42. [DOI:10.1108/13673270610679345]
3. Brahma, S., & Mishra, S. (2015). Understanding Researchable Issues in Knowledge Management: A Literature Review. IUP Journal of Knowledge Management, 13(4), 43-68.
4. Cabrilo, S., & Dahms, S. (2018). How Strategic Knowledge Management Drives Intellectual Capital to Superior Innovation and Market Performance. Journal of Knowledge Management, 22(3), 621-648. [DOI:10.1108/JKM-07-2017-0309]
5. Chong, C. W., Holden, T., Wilhelmij, P., & Schmidt, R. A. (2000). Where Does Knowledge Management Add Value? Journal of Intellectual Capital, 1(4), 366-380. [DOI:10.1108/14691930010359261]
6. Choy, C. S., Yew, W. K., & Lin, B. (2006). Criteria for Measuring KM Performance Outcomes in Organisations. Industrial Management & Data Systems, 106(7), 917-936. [DOI:10.1108/02635570610688850]
7. Dayan, R., Heisig, P., & Matos, F. (2017). Knowledge Management as a Factor for the Formulation and Implementation of Organization Strategy. Journal of Knowledge Management, 21(2), 308-329. [DOI:10.1108/JKM-02-2016-0068]
8. De Gooijer, J. (2000). Designing a Knowledge Management Performance Framework. Journal of Knowledge Management, 4(4), 303-310. [DOI:10.1108/13673270010379858]
9. Dženopoljac, V., Janoševic, S., & Bontis, N. (2016). Intellectual Capital and Financial Performance in the Serbian ICT Industry. Journal of Intellectual Capital, 17(2), 373-396. [DOI:10.1108/JIC-07-2015-0068]
10. Edvardsson, I. R., & Durst, S. (2013). The Benefits of Knowledge Management in Small and Medium-Sized Enterprises. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 81(1), 351-354. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.06.441]
11. Egbu, C. O., Hari, S., & Renukappa, S. H. (2005). Knowledge Management for Sustainable Competitiveness in Small and Medium Surveying Practices. Structural Survey, 23(1), 7-21. [DOI:10.1108/02630800510586871]
12. Elmorshidy, A. (2018). The Impact of Knowledge Management Systems on Innovation. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 48(3), 388-403. [DOI:10.1108/VJIKMS-12-2017-0089]
13. Fallatah, M. I. (2018). Does Value Matter? An Examination of the Impact of Knowledge Value on Firm Performance and the Moderating Role of Knowledge Breadth. Journal of Knowledge Management, 22(3), 678-695. [DOI:10.1108/JKM-08-2016-0355]
14. Ferraresi, A. A., Quandt, C. O., dos Santos, S. A., & Frega, J. R. (2012). Knowledge Management and Strategic Orientation: Leveraging Innovativeness and Performance. Journal of Knowledge Management, 16(5), 688-701. [DOI:10.1108/13673271211262754]
15. Giampaoli, D., Ciambotti, M., & Bontis, N. (2017). Knowledge Management, Problem Solving and Performance in Top Italian Firms. Journal of Knowledge Management, 21(2), 355-375. [DOI:10.1108/JKM-03-2016-0113]
16. Goldoni, V., & Oliveira, M. (2010). Knowledge Management Metrics in Software Development Companies in Brazil. Journal of Knowledge Management, 14(2), 301-313. [DOI:10.1108/13673271011032427]
17. Gupta, V., & Chopra, M. (2018). Gauging the Impact of Knowledge Management Practices on Organizational Performance-A Balanced Scorecard Perspective. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 48(1), 21-46. [DOI:10.1108/VJIKMS-07-2016-0038]
18. Heisig, P., Suraj, O. A., Kianto, A., Kemboi, C., Arrau, G. P., & Easa, N. F. (2016). Knowledge Management and Business Performance: Global Experts' Views on Future Research Needs. Journal of Knowledge Management, 20(6), 1169-1198. [DOI:10.1108/JKM-12-2015-0521]
19. Henttonen, K., Kianto, A., & Ritala, P. (2016). Knowledge Sharing and Individual Work Performance: An Empirical Study of a Public Sector Organisation. Journal of Knowledge Management, 20(4), 749-768. [DOI:10.1108/JKM-10-2015-0414]
20. Hussinki, H., Ritala, P., Vanhala, M., & Kianto, A. (2017). Intellectual Capital, Knowledge Management Practices and Firm Performance. Journal of Intellectual Capital, 18(4), 904-922. [DOI:10.1108/JIC-11-2016-0116]
21. Jennex, M. E., Smolnik, S., & Croasdell, D. (2012). Towards a Consensus Knowledge Management Success Definition. Organizational Learning and Knowledge: Concepts, Methodologies, Tools and Applications (403-415): IGI Global. [DOI:10.4018/978-1-60960-783-8.ch201]
22. Kamhawi, E. M. (2012). Knowledge Management Fishbone: A Standard Framework of Organizational Enablers. Journal of Knowledge Management, 16(5), 808-828. [DOI:10.1108/13673271211262826]
23. Kianto, A., Vanhala, M., & Heilmann, P. (2016). The Impact of Knowledge Management on Job Satisfaction. Journal of Knowledge Management, 20(4), 621-636. [DOI:10.1108/JKM-10-2015-0398]
24. Lee, S., Kim, B. G., & Kim, H. (2012). An Integrated View of Knowledge Management for Performance. Journal of Knowledge Management, 16(2), 183-203. [DOI:10.1108/13673271211218807]
25. Liu, L., Cheung, C. M., & Lee, M. K. (2016). An Empirical Investigation of Information Sharing Behavior on Social Commerce Sites. International Journal of Information Management, 36(5), 686-699. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2016.03.013]
26. Marouf, L. (2016). The Role of Knowledge Sharing Culture in Business Performance. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 46(2), 154-174. [DOI:10.1108/VJIKMS-10-2014-0061]
27. Masa'deh, R. e., Shannak, R., Maqableh, M., & Tarhini, A. (2017). The Impact of Knowledge Management on Job Performance in Higher Education. Journal of Enterprise Information Management, 30(2), 244-262. [DOI:10.1108/JEIM-09-2015-0087]
28. McIver, D., & Lepisto, D. A. (2017). Effects of Knowledge Management on Unit Performance: Examining the Moderating Role of Tacitness and Learnability. Journal of Knowledge Management, 21(4), 796-816. [DOI:10.1108/JKM-08-2016-0347]
29. Mehralian, G., Nazari, J. A., & Ghasemzadeh, P. (2018). The Effects of Knowledge Creation Process on Organizational Performance Using the BSC Approach: The Mediating Role of Intellectual Capital. Journal of Knowledge Management, 22(4), 802-823. [DOI:10.1108/JKM-10-2016-0457]
30. Mousavizadeh, M., Ryan, S., Harden, G., & Windsor, J. (2015). Knowledge Management and the Creation of Business Value. Journal of Computer Information Systems, 55(4), 35-45. [DOI:10.1080/08874417.2015.11645785]
31. Pina, P., Romao, M., & Oliveira, M. (2013). Using Benefits Management to Link Knowledge Management to Business Objectives. Vine, 43(1), 22-38. [DOI:10.1108/03055721311302124]
32. Rohajawati, S., Sensuse, D. I., Sucahyo, Y. G., & Arymurthy, A. M. (2016). Mental Health Knowledge Management: Critical Success Factors and Strategy of Implementation. Journal of Knowledge Management, 20(5), 980-1003. [DOI:10.1108/JKM-10-2015-0378]
33. Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006). Handbook for Synthesizing Qualitative Research: Springer Publishing Company.
34. Shehata, G. M. (2015). Leveraging Organizational Performance Via Knowledge Management Systems Platforms in Emerging Economies. Vine, 45(2), 239-278. [DOI:10.1108/VINE-06-2014-0045]
35. Tabrizi, R. S., Ebrahimi, N., & Delpisheh, M. (2011). KM Criteria and Success of KM Programs: An Assessment on Criteria from Importance and Effectiveness Perspectives. Procedia Computer Science, 3(1), 691-697. [DOI:10.1016/j.procs.2010.12.115]
36. Tseng, S.-M. (2016). The Effect of Knowledge Management Capability and Customer Knowledge Gaps on Corporate Performance. Journal of Enterprise Information Management, 29(1), 51-71. [DOI:10.1108/JEIM-03-2015-0021]
37. Tubigi, M., & Alshawi, S. (2015). The Impact of Knowledge Management Processes on Organisational Performance. Journal of Enterprise Information Management, 28(2), 167-185. [DOI:10.1108/JEIM-01-2014-0003]
38. Vakharia, N., Vecco, M., Srakar, A., & Janardhan, D. (2018). Knowledge Centricity and Organizational Performance: An Empirical Study of the Performing Arts. Journal of Knowledge Management, 22(5), 1124-1152. [DOI:10.1108/JKM-06-2017-0219]
39. Valmohammadi, C., & Ahmadi, M. (2015). The Impact of Knowledge Management Practices on Organizational Performance. Journal of Enterprise Information Management, 28(1), 131-159. [DOI:10.1108/JEIM-09-2013-0066]
40. Wei, C. C., Choy, C. S., & Yew, W. K. (2009). Is the Malaysian Telecommunication Industry Ready for Knowledge Management Implementation? Journal of Knowledge Management, 13(1), 69-87. [DOI:10.1108/13673270910931170]
41. Yahyapour, S., Shamizanjani, M., & Mosakhani, M. (2015). A Conceptual Breakdown Structure for Knowledge Management Benefits Using Meta-Synthesis Method. Journal of Knowledge Management, 19(6), 1295-1390. [DOI:10.1108/JKM-05-2015-0166]
42. حسین‌‌خانی، مهد‌ی؛ رهنورد‌، فرج‌اله؛ طاهرپور، حبیب‌اله، و حمید‌ی، ناصر (1398). مد‌ل ساختاری التزام کارکنان د‌ر سازمان‌‌های د‌ولتی ایران. نشریه فرایند‌ مد‌یریت و توسعه، 2(32)، 61-31.
43. رییسی وانانی، ایمان؛ تقوا، محمد‌رضا، و امیرعشایری، د‌لنیا (1397). طراحی سیستم استنتاج فازی برای ارزیابی عملکرد‌ سیستم مد‌یریت د‌انش د‌ر صنعت توسعه نرم‌افزار. فصلنامه مطالعات مد‌یریت کسب‌‌وکار هوشمند‌، 6 (24)، 36-5.
44. زارعی، عظیم، و بلوچی، حسین (1394). شناسایی و استخراج مولفه‌‌های پیشران خرید‌ آنی با استفاد‌ه از روش «فراترکیب». راهبرد‌های بازرگانی، 12(5)، 68-53.
45. سهرابی، بابک؛ اعظمی، امیر، و یزد‌انی، حمید‌رضا (1390). آسیب‌‌شناسی پژوهش‌‌های انجام‌‌شد‌ه د‌ر زمینه مد‌یریت اسلامی با رویکرد‌ فراترکیب. نشریه چشم‌‌اند‌از مد‌یریت د‌ولتی. 2(6)، 24-9.
46. محمد‌بیگی، ابوالفضل؛ محمد‌صالحی، نرگس، و علی‌گل، محمد‌ (1393). روایی و پایایی ابزارها و روش‌های مختلف اند‌ازه‌گیری آن‌ها د‌ر پژوهش‌های کاربرد‌ی سلامت. نشریه د‌انشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 13(12)، 1170- 1153.
47. مراد‌ی، محمد‌، و سپه‌وند‌ی، سعید‌ه (1394). تاثیر استراتژی‌های رقابتی بر پاید‌اری عملکرد‌ مالی و ریسک. پژوهش‌‌های حسابد‌اری مالی، 7(3)، 90-75.
48. هومن، حید‌رعلی (1388). مد‌لیابی معاد‌لات ساختاری با کاربرد‌ نرم‌‌افزار لیزرل. چاپ سوم، انتشارات سمت.
49. یحیی‌‌پور، شیوا ( 1392). ارائه سیستمی فازی برای ارزیابی منافع حاصل از مد‌یریت د‌انش د‌ر شرکت فولاد‌ خوزستان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد‌. د‌انشکد‌ه مد‌یریت د‌انشگاه تهران.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb