دوره 32، شماره 1 - ( بهار 1398 )                   دوره32 شماره 1 صفحات 87-111 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ziaeikia A, Jahangiri A, Mehrabi J, Davari A. Effects of Organizational Entrepreneurship Strategy in Companies Affiliated to the Organization for Development and Renewal of Mining and Mineral Industries of Iran. Journal of Management and Development Process. 2019; 32 (1) :87-111
URL: http://jmdp.ir/article-1-3335-fa.html
ضیائی کیا عباس، جهانگیری علی، محرابی جواد، داوری علی. بررسی آثار راهبرد کارآفرینی در شرکتهای وابسته به سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه . 1398; 32 (1) :87-111

URL: http://jmdp.ir/article-1-3335-fa.html


موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ، a.jahangiri@imps.ac.ir
چکیده:   (89 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی آثار راهبرد کارآفرینی سازمانی در شرکت‏های وابسته به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران صورت گرفته است. نتایج این پژوهش کاربردی و پیمایشی، با بررسی 36 شرکت از این سازمان نشان می‏ دهد که عناصر تشکیل‏ دهنده راهبرد کارآفرینی سازمانی شامل دیدگاه راهبردی کارآفرینانه، معماری سازمانی حامی راهبرد کارآفرینی، و گرایش و رفتارهای کارآفرینانه می‏ شوند. سپس مدل مفهومی پژوهش در شرکت‏ های تحت پوشش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) استفاده شد. در این راستا، برای بررسی روابط بین متغیرهای پژوهش از رگرسیون خطی استفاده می‏ شود و برای تجزیه‏ وتحلیل داده‏ ها، نرم‏ افزار PLS بکار برده می‏ شود. پژوهش حاضر نشان می ‏دهد که دیدگاه راهبردی کارآفرینانه بر آثار فردی راهبرد کارآفرینی، معماری سازمانی حامی کارآفرینی بر آثار سازمانی راهبرد کارآفرینی، و گرایش و رفتار کارآفرینانه بر آثار فردی و سازمانی راهبرد کارآفرینی در شرکت‏ های تحت پوشش ایمیدرو تاثیرگذار ‏هستند. همچنین، مشخص شد که در ساختار شرکت‏ های نمونه، راهبردهای شرکت با مفهوم کارآفرینی سازمانی عجین نشده‏ اند و فرهنگ کارآفرینانه در شرکت‏ ها وجود ندارد. از این‏ رو، نیاز است تا تمامی عوامل اجرایی شرکت ‏ها از جمله مدیران ارشد، مدیران میانی، مدیران عملیاتی، و کارشناسان با عزم جدی در مسیر نهادینه‏ سازی موضوع کارآفرینی در تمامی شریان ‏های حیاتی شرکت حرکت نمایند و نسبت به فرهنگ‏ سازی کارآفرینی و فعالیت‏ های کارآفرینانه مبادرت ورزند و زمینه بروز آثار فردی راهبرد کارآفرینی را در شرکت‏ ها مانند شکوفایی استعدادهای نهفته افراد و افزایش پتانسیل کارکنان در جهت پذیرش مخاطره‏ های ناشی از فعالیت‏ های کارآفرینانه فراهم نمایند.
متن کامل [PDF 736 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Quarterly Journal of Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb