دوره 15، شماره 3 و 54 - ( پاييز و زمستان 1380 )                   دوره15 شماره 3 و 54 صفحات 1-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

الوانی سیدمهدی. تنگناهای کاربرد مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی. فصلنامه علمی - پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه . 1380; 15 (3 و 54) :1-10

URL: http://jmdp.ir/article-1-250-fa.html


چکیده:   (7687 مشاهده)
در زمینه بهره‌گیری از مدیریت کیفیت جامع (Total Quality Management/TQM)در بخش خصوصی، مقالات متعدد و متنوعی نوشته شده است. اما در مورد کاربرد آن در بخش دولتی کمتر نوشته‌ای به چشم می‌خورد. اگر مدیریت کیفیت جامع را به شکل سنتی آن که در نظریات ادواردز دمینگ (Edwards Deming) مطرح شده است در نظر آوریم، به سادگی نمی‌توان از آن در بخش دولتی استفاده کرد. اولین مشکل در این راه تأکید مدیریت کیفیت جامع سنتی بر کالا و محصول است که در مدیریت دولتی به جای آن توجه بر خدمت متمرکز است. همچنین تعریف مشتری در بخش خصوصی کاملاً متفاوت با بخش دولتی است. از سوی دیگر، مدیریت کیفیت جامع تمرکز بر دورن‌دادها و فرایند سیستم دارد در حالی که در بخش دولتی بیشتر نتیجه و حاصل کار مدنظر است. همچنین عطف توجه به کیفیت و غفلت از سایر جنبه‌های سطوح در فعالیت‌های بخش دولتی دشواری‌هایی را در کاربرد مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی به وجود می‌آورد که قابل تأمل است. موضوع سنجش کیفیت خدمات در بخش دولتی نیز مشکلی است که به هنگام کاربرد مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی با آن روبه‌رو خواهیم شد. سازگار کردن مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی مستلزم ایجاد تغییراتی در پاره‌ای از جنبه‌های TQM است، اگرچه چارچوب‌های اصلی آن را می‌پذیریم. در این مدیریت تعدیل شده باید شهروندان را جایگزین مشتریان کنیم، کنترل و نظارت بر عملکرد را با وسواس خاص مدنظر قرار دهیم، بهبود مستمر و مشارکت را از ابعاد اصلی این مدیریت به شمار آوریم، و برای سنجش کیفیت شیوه متفاوتی را عرضه کنیم.
متن کامل [PDF 2931 kb]   (2306 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۱۲/۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۸/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۸/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Quarterly Journal of Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb