نقش بنگاهها و شرکتهای کوچک و متوسط در بسیاری از کشورها از نظر ایجاد اشتغال دارای اهمیت زیادی است. رشد سریع برای هر بنگاهی و تیم مدیریتیاش یک فرآیند پیچیده است. درک اینکه چرا بعضی از شرکتها، باتوجه به اندازه و دامنه فعالیتهای یکسان در حال رشد سریع هستند و دیگر شرکتها یا به آرامی رشد میکنند یا اصلاً رشد نمیکنند، برای شرکتهای کوچکی که میخواهند به شرکتهای متوسط و بزرگ تبدیل گردند، موضوع بسیار مهمی است. این پژوهش با هدف طراحی مدلی در راستای تبدیل شرکتهای کوچک و متوسط به شرکتهای با رشد سریع ارائه شده است. اطلاعات موردنیاز از طریق انجام مصاحبه هدفمند با مدیران شرکتهایی با رشد سریع در صنایع مختلف گردآوری شده است. در این پژوهش در ابتدا با استفاده از روش پژوهش روایتی و با تحلیل محتوا و پس از کدگذاری، عوامل موفقیت شرکتهای با رشد سریع شناسایی شده است که در این راستا، 8 مقوله به همراه زیرمجموعهای از عواملی که بر رشد شرکتهای کوچک و متوسط تأثیرگذار بودند، شناسایی شد که عبارتند از: ویژگیهای کارآفرین و مؤسس شرکت، شایستگیهای کارآفرین و مؤسس شرکت، شایستگیهای مدیریت، ویژگیهای تیم مدیریتی، فرآیندها و محصولات فناوری، استراتژی رهبری، سبک رهبری، عوامل محیط خارجی. در نهایت، مدل مفهومی در راستای تبدیل شرکتهای کوچک و متوسط به شرکتهای غزال توسط نگارندگان پیشنهاد شده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |