1- دانشگاه یزد
2- دانشگاه یزد ، gbordbar2023yazd@gmail.com
3- دانشگاه زنجان
چکیده: (26 مشاهده)
هدف: انضباط کارکنان یکی از مفاهیم مهم و دیرینه در مدیریت است که در رویکردهای پسامدرن مدیریتی نیز استمرار داشته است. تردیدی نیست دستیابی به اهداف انضباط کاری در عصر حاضر نیازمند بازنگری بنیادین میباشد. روش شناسی پژوهش: مطالعه حاضر یک مطالعه کاربردی-توسعهای است که باهدف شناسایی مؤلفههای رفتار انضباطی اعضای هیات علمی با استفاده از روش آمیخته انجام شد. برای شناسایی مؤلفهها و شاخصهای رفتار انضباطی در مرحله اول از تکنیک فراترکیب (مطالعه اسناد و مدارک) و در مرحله دوم از روش دلفی فازی با مشارکتکنندگان شامل خبرگان نظری و تجربی که بهصورت هدفمند و با انتخاب 25 نفر درمجموع استفاده شد. درنهایت برای اولویتبندی و وزن دهی به مؤلفهها و شاخصهای رفتار انضباطی مستخرج شده برای پنج دانشگاه موردمطالعه (تهران، زنجان، یزد، تبریز و اردبیل) به ترتیب از روش واسپاس و کریتیک استفاده گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر در مرحله اول و دوم به شناسایی مؤلفههای 7 گانه رفتار انضباطی: انواع انضباط، عوامل تأثیرگذار بر رفتار انضباطی، انواع نقض، رویههای انضباط، انواع مجازات، پیامدهای انضباط، پیشایندهای انضباط و دانش انضباطی با شاخصهای 37 گانه منجر شد. نتیجهگیری: و در مرحله نهایی دانشگاهها به ترتیب 1- دانشگاه تهران (84/0)، 2- دانشگاه زنجان (76/0)، 3- دانشگاه یزد (78/0)، 4- دانشگاه تبریز (75/0) و 5- دانشگاه اردبیل (72/0) اولویتبندی شدند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ساختارهای اداری دریافت: 1402/10/20 | پذیرش: 1403/3/29