دوره 37، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   دوره37 شماره 1 صفحات 110-71 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi M, Bordbar G, Morovati Sharifabadi A, Mahdieh O. (2024). Identifying and Prioritizing the Components of Disciplinary Behavior (Case Study: University Faculty Members). JMDP. 37(1), 71-110. doi:10.61186/jmdp.37.1.71
URL: http://jmdp.ir/article-1-4722-fa.html
محمدی معصومه، بردبار غلامرضا، مروتی شریف آبادی علی، مهدیه امید. شناسایی و اولویت‌بندی مولفه‌های رفتار انضباطی (مورد مطالعه: اعضای هیئت علمی دانشگاه) فرایند مدیریت و توسعه 1403; 37 (1) :110-71 10.61186/jmdp.37.1.71

URL: http://jmdp.ir/article-1-4722-fa.html


1- دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
2- دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران ، gbordbar@yazd.ac.ir
3- دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران
4- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
چکیده:   (602 مشاهده)
هدف: انضباط کارکنان یکی از مفاهیم مهم و دیرینه در مدیریت است که در رویکردهای پسامدرن مدیریتی نیز استمرار داشته است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی مولفه‌های رفتار انضباطی اعضای هیئت علمی با استفاده از روش آمیخته انجام شد.
طرح پژوهش/ روش‏‌شناسی/ رویکرد: برای شناسایی مولفه‌ها و شاخص‌­های رفتار انضباطی در مرحلۀ یکم از روش فراترکیب (مطالعه اسناد و مدارک) و در مرحلۀ دوم از روش دلفی فازی با مشارکت‌­کنندگان شامل خبرگان نظری و تجربی، به صورت هدفمند و با انتخاب 25 نفر در مجموع، استفاده شد. در نهایت، برای اولویت‌بندی و وزندهی به مولفه‌ها و شاخص‌­های رفتار انضباطی مستخرج‌­‏شده برای پنج دانشگاه مورد مطالعه (تهران، زنجان، یزد، تبریز و اردبیل) بهترتیب از روش واسپاس و روش کریتیک استفاده گردید.
یافته‌‏ها: یافته­‌های پژوهش حاضر در مراحل اول و دوم به شناسایی مولفه‌های هفتگانه رفتار انضباطی: انواع انضباط، عوامل اثرگذار بر رفتار انضباطی، انواع نقض، رویه‌­های انضباط، انواع مجازات، پیامدهای انضباط، پیشایند­های انضباط، و دانش انضباطی با شاخص­‌های 37گانه منجر شد. در مرحله نهایی نیز دانشگاه­‌های تهران، زنجان، یزد، تبریز و اردبیل به‌‏ترتیب اولویت‌­بندی شدند.
متن کامل [PDF 1618 kb]   (260 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساختارهای اداری
دریافت: 1402/10/20 | پذیرش: 1403/3/29 | انتشار الکترونیک: 1403/7/7

فهرست منابع
1. Abbasnezhad, M. H., Faghihipour, J., & Mohammadzadeh, H. R. (2018). Developing a Model for Organizational Discipline in Amin Police University. Police Knowledge Journal, 20(1), 103-125. [In Farsi]
2. Aghazadeh, F., Abedi Jafari, H., Taherpour-Kalantari, H., & Zarandi, S. (2018). Developing a Causal Model of Administrative Corruption in Tehran Municipality Regions. Management and Development Process, 31(3), 3-48. [In Farsi] [http://jmdp.ir/article-1-3092-fa.html]
3. Ali, H. N., Sheffield, S. L., Bauer, J. E., Caballero-Gill, R. P., Gasparini, N. M., Libarkin, J., Gonzales, K. K., Willenbring, J., Amir-Lin, E., & Cisneros, J. (2021). An Actionable Anti-Racism Plan for Geoscience Organizations. Nature Communications, 12(1), 1-6. [DOI:10.1038/s41467-021-23936-w] [PMID] []
4. Basem, Z., Yusril, M., & Pangestika, N. D. (2022). Analysis of Discipline, Organizational Commitment, Work Environment and Their Effect on Employee Performance PT. Adhiyasa Bangkinang. Influence: International Journal of Science Review, 4(2), 11-22. [DOI:10.54783/influencejournal.v4i2.28]
5. Burrell, D. N., Huff, A. J., Crowe, M., Springs, D., Richardson, K., Finch, A., & Duncan, T. (2024). Addressing Illegal Workplace Discrimination and the Interactions that Lead to Complaints in Healthcare Organizations. In Leadership Strategies for Effective Diversity Management (pp. 124-149). IGI Global. [DOI:10.4018/979-8-3693-1050-2.ch007]
6. Craig, A. C., & Martin, D. (2023). Discipline Reform, School Culture, and Student Achievement. IZA Discussion Papers, No. 15906. [DOI:10.2139/ssrn.4346539]
7. Dibaei Saber, M. (2018). Analysis of the Relationship between Professional Competence Development of High School Teachers with Their Effectiveness in Teaching-Student Learning Process. Theory and Practice in Teachers Education, 4(6), 1-23. [In Farsi]
8. Egdell, V., Stavert, J., & McGregor, R. (2018). The Legal Implications of Dementia in the Workplace: Establishing a Cross-Disciplinary Research Agenda. Ageing & Society, 38(11), 2181-2196. [DOI:10.1017/S0144686X17000642]
9. Feuerborn, L. L., Tyre, A. D., & Zečević, M. (2019). Factor Validation of the Staff Perceptions of Behavior and Discipline (SPBD) Survey. Remedial and Special Education, 40(1), 32-39. [DOI:10.1177/0741932518775741]
10. Gholamy, P., & Shirbagi, N. (2018). Qualitative Evaluation of the Effects of Sabbatical Leave Strategy on Professional Development of University Faculty Members. Management and Development Process, 31(1), 125-148. [In Farsi] [http://jmdp.ir/article-1-3146-fa.html]
11. Gunawan, H., Betan, A., Hanafi, A., Yusriadi, Y., & Bugis, M. (2021). Implementation of Organizational Culture and Work Discipline to Patient Satisfaction through Quality of Health Services in Indonesia. Proceedings of the 11th Annual International Conference on Industrial Engineering and Operations Management Singapore.
12. Habibi, A., Sarafrazi, A., & Izadyar, S. (2014). Delphi Technique Theoretical Framework in Qualitative Research. The International Journal of Engineering and Science, 3(4), 8-13.
13. Hassanzadeh Halaj, H., Akbarzadeh, F., Abdolkhani, L., Jalalpoor, S., & Ameri Golestani, H. (2023). Investigating the Role of Administrative Discipline in Political Development. Political Sociology of Iran, 5(12), 406-418. [In Farsi] [DOI:10.30510/psi.2022.306010.2344]
14. Hosseini, S. H., Ojaghi, A., & Samimi, M. (2022). Development of the Organizational Discipline Model (Focus on Physical and Spiritual Discipline). Military Management Quarterly, 22(85), 35-64. [In Farsi] [DOI:10.22034/iamu.2022.540528.2657]
15. Kharestani, E., Fayyaz, I., & Khorsandi, A. (2020). Factors, Barriers, and Effective Management Strategies for Implementing Social Discipline Based on Imam Ali's (pbuh) Educational Instructions. Imam Ali΄ s Studies, 11(21), 1-25. [In Farsi]
16. König, C. J., Richter, M., & Isak, I. (2022). Exit Interviews As a Tool to Reduce Parting Employees' Complaints about Their Former Employer and To Ensure Residual Commitment. Management Research Review, 45(3), 381-397. [DOI:10.1108/MRR-02-2021-0148]
17. Kurniawan, P., Sunarsi, D., & Solihin, D. (2022). The Effect of Work Motivation and Work Discipline on Employee Performance at The Health Department of Tangerang Selatan City. International Journal of Education, Information Technology, and Others, 5(2), 271-279. [DOI:10.26858/pdr.v5i2.31859]
18. Meyer-Sahling, J.-H., & Mikkelsen, K. S. (2022). Codes of Ethics, Disciplinary Codes, and the Effectiveness of Anti-Corruption Frameworks: Evidence from a Survey of Civil Servants in Poland. Review of Public Personnel Administration, 42(1), 142-164. [DOI:10.1177/0734371X20949420]
19. Newar, R. M. C., & Khuzaini, K. (2022). Analysis of Factors that Affect Employee Work Discipline at the Office of the Planning and R&D Agency Sikka Regency. International Conference of Business and Social Sciences.
20. Rookhandeh, N., Ahmadi, K., Hamzehpour, M., & Sohrabi, F. (2023). Systematic Conceptualization of Administrative Discipline Using Metacombination Method. Journal of Research in Human Resources Management, 15(2), 151-189. [In Farsi]
21. Salin, D., Cowan, R. L., Adewumi, O., Apospori, E., Bochantin, J., D'Cruz, P., Djurkovic, N., Durniat, K., Escartín, J., & Guo, J. (2020). Prevention of and Interventions in Workplace Bullying: A Global Study of Human Resource Professionals' Reflections on Preferred Action. The International Journal of Human Resource Management, 31(20), 2622-2644. [DOI:10.1080/09585192.2018.1460857]
22. Sukoco, B. J. H. (2017). Influence of Organizational Culture, Leadership and Work Discipline to Performance through Employee Motivation at the Tax Office (KPP) Pratama Sukoharjo. eAbstract Excellent, 2(2).
23. Syukri, M., & Heryanto, H. (2019). The Influence of Leadership Style, and Organizational Commitment, on Employee Discipline and Also Its Impact on Employee Performance of the Dharmasraya District Community and Village Empowerment Office. Archives of Business Research, 7(7), 102-111.
24. Thompson, P., McDonald, P., & O'Connor, P. (2020). Employee Dissent on Social Media and Organizational Discipline. Human Relations, 73(5), 631-652. [DOI:10.1177/0018726719846262]
25. Tzeng, G. H., & Teng, J. Y. (1993). Transportation Investment Project Selection with Fuzzy Multiobjectives. Transportation Planning and Technology, 17(2), 91-112. [DOI:10.1080/03081069308717504]
26. Welsh, R. O., & Rodriguez, L. A. (2024). The plight of Persistently Disciplined Students: Examining Frequent Flyers and the Conversion of Office Discipline Referrals into Suspensions. Educational Evaluation and Policy Analysis, 46(1), 160-170. [DOI:10.3102/01623737231155155]
27. Wu, C.-H., & Fang, W.-C. (2011). Combining the Fuzzy Analytic Hierarchy Process and the Fuzzy Delphi Method for Developing Critical Competences of Electronic Commerce Professional Managers. Quality & Quantity, 45(1), 751-768. [DOI:10.1007/s11135-010-9425-6]
28. Zavadskas, E. K., & Turskis, Z. (2011). Multiple Criteria Decision Making (MCDM) Methods in Economics: An Overview. Technological and Economic Development of Economy, 17(2), 397-427. [DOI:10.3846/20294913.2011.593291]
29. Zulmariad, R., Indrayani, I., Khaddafi, M., & Wibisono, C. (2022). The Effect of Leadership Style, Motivation and Discipline Toward Employee's Performance. International Journal of Educational Review, Law And Social Sciences (IJERLAS), 2(2), 305-310. [DOI:10.54443/ijerlas.v2i2.233]
30. ابطحی، سیدحسن (1402). مدیریت منابع انسانی (از تئوری تا عمل). انتشارات فوژان.
31. آذر، عادل؛ خسروانی، فرزانه، و جلالی، رضا (1398). تحقیق در عملیات نرم (رویکردهای ساختاردهی مسئله). انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
32. حبیبی، آرش، و آفریدی، صنم (1401). تصمیم‌گیری چندشاخه (قطعی و فازی). انتشارات نارون.
33. درویشی، بابک، و مددکار حق‌جو، مهناز (1393). اصول و مبانی تحقق انضباط اداری در نظام حقوق ایران. نشریه حقوق اداری، 1(3)، 34-9.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb