XML English Abstract Print


1- دانشگاه یزد
2- دانشگاه یزد ، gbordbar2023yazd@gmail.com
3- دانشگاه زنجان
چکیده:   (26 مشاهده)
هدف: انضباط کارکنان یکی از مفاهیم مهم و دیرینه در مدیریت است که در رویکردهای پسامدرن مدیریتی نیز استمرار داشته است. تردیدی نیست دستیابی به اهداف انضباط کاری در عصر حاضر نیازمند بازنگری بنیادین می‌باشد. روش ­شناسی پژوهش: مطالعه حاضر یک مطالعه کاربردی-توسعه‌ای است که باهدف شناسایی مؤلفه‌های رفتار انضباطی اعضای هیات علمی با استفاده از روش آمیخته انجام شد. برای شناسایی مؤلفه‌ها و شاخص­های رفتار انضباطی در مرحله اول از تکنیک فراترکیب (مطالعه اسناد و مدارک) و در مرحله دوم از روش دلفی فازی با مشارکت­کنندگان شامل خبرگان نظری و تجربی که به‌صورت هدفمند و با انتخاب 25 نفر درمجموع استفاده شد. درنهایت برای اولویت‌بندی و وزن دهی به مؤلفه‌ها و شاخص­های رفتار انضباطی مستخرج­ شده برای پنج دانشگاه موردمطالعه (تهران، زنجان، یزد، تبریز و اردبیل) به ترتیب از روش واسپاس و کریتیک استفاده گردید. یافته­ها: یافته­های پژوهش حاضر در مرحله اول و دوم به شناسایی مؤلفه‌های 7 گانه رفتار انضباطی: انواع انضباط، عوامل تأثیرگذار بر رفتار انضباطی، انواع نقض، رویه­های انضباط، انواع مجازات، پیامدهای انضباط، پیشایند­های انضباط و دانش انضباطی با شاخص­های 37 گانه منجر شد. نتیجه­گیری:  و در مرحله نهایی دانشگاه­ها به ترتیب 1- دانشگاه تهران (84/0)، 2- دانشگاه زنجان (76/0)، 3- دانشگاه یزد (78/0)، 4- دانشگاه تبریز (75/0) و 5- دانشگاه اردبیل (72/0) اولویت­بندی شدند.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساختارهای اداری
دریافت: 1402/10/20 | پذیرش: 1403/3/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb