1- مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی ، frahnavard@imps.ac.ir
2- مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی
3- دانشگاه امام صادق
چکیده: (33 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبردهای خطمشی تربیت دانشجو از دیدگاه ذینفعان دروندانشگاهی (اعضای هیأت علمی، نهاد نمایندگی رهبری، معاونت دانشجویی و فرهنگی/ اجتماعی، و تشکلهای دانشجویی) و همچنین پیشفرضهای راهبردی تربیت دانشجو در دانشگاهها انجام شده است.
طرح پژوهش/ روششناسی: در این پژوهش از رویکرد کیفی برای تجزیه و تحلیل دادهها بهره گرفته شده است. برای این منظور، 15 نفر از خبرگان به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف از میان گروههای مختلف ذینفعان انتخاب و پس از انجام مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته با آنان، با استفاده از روش تحلیل مضمون، راهبردها استخراج شدهاند. راهبردهای مستخرج از طریق پرسشنامه برخط و به روش نمونه در دسترس در اختیار تعدادی از دانشگاهیان از گروههای یادشده قرار گرفته و با پاسخگویی 104 نفر از آنان، اعتبارسنجی راهبردها انجام شده است. پیشفرضهای راهبردی مورد موافقت دانشگاهیان نیز به همین شیوه شناسایی شدهاند.
یافتهها: یافتههای این پژوهش شامل 40 راهبرد خطمشی تربیت دانشجو بر اساس نظرات و دیدگاههای چهار گروه ذینفعان دروندانشگاهی است که در این میان، «استقرار نظام استاد راهنمای تحصیلی»، «اولویت دادن به تربیت در فعالیتهای تشکلهای دانشجویی» و «ترویج مسألهمحوری در دانشگاه و مسألهمند کردن دانشجویان» از جمله راهبردهای مورد تأکید بوده است. راهبردهای شناسایی شده بر پیشفرضهای راهبردی متعددی مبتنی بودند که 26 مورد از آنها مورد موافقت دانشگاهیان قرار گرفت.
ارزش/ اصالت پژوهش: در این پژوهش برای نخستین بار با مشارکت خبرگان منتخب از میان همه گروههای ذینفعان دروندانشگاهی و با اعتبارسنجی یافتهها توسط دانشگاهیان، راهبردهای خطمشی و پیشفرضهای راهبردی تربیت دانشجو در دانشگاهها تدوین شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
حاکمیت دریافت: 1402/10/3 | پذیرش: 1402/11/9