دوره 37، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   دوره37 شماره 1 صفحات 70-37 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahnavard F, Taherpour kalantari H, Emami S M, Erfanifar A. (2024). Formulating Strategies for ‘Student Education’ Policy from the Perspective of Intra-University Stakeholders; A Research Based on Strategic Assumptions. JMDP. 37(1), 37-70. doi:10.61186/jmdp.37.1.37
URL: http://jmdp.ir/article-1-4713-fa.html
رهنورد فرج‌اله، طاهرپور کلانتری حبیب‌اله، امامی سید مجتبی، عرفانی‌فر اکبر. تدوین راهبردهای خط‌مشی تربیت دانشجو از دیدگاه ذی‌نفعان درون‌دانشگاهی؛ پژوهشی مبتنی بر شناسایی پیش‌فرض‌های راهبردی فرایند مدیریت و توسعه 1403; 37 (1) :70-37 10.61186/jmdp.37.1.37

URL: http://jmdp.ir/article-1-4713-fa.html


1- گروه مدیریت دولتی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران ، frahnavard@imps.ac.ir
2- گروه مدیریت دولتی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران
3- گروه مدیریت دولتی و سیاست‌گذاری عمومی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران
4- مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران
چکیده:   (1638 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبردهای خط‌مشی تربیت دانشجو از دیدگاه ذی‌نفعان درون‌دانشگاهی (اعضای هیئت علمی، نهاد نمایندگی رهبری، معاونت‌ دانشجویی و فرهنگی/اجتماعی، و تشکل‌های دانشجویی) و همچنین پیش‌فرض‌های راهبردی تربیت دانشجو در دانشگاه‌ها انجام شده است.
طرح پژوهش/ روش‌شناسی/ رویکرد: در این پژوهش از رویکرد کیفی برای تجزیه‏‌وتحلیل داده‌ها بهره گرفته شده است. برای این منظور، 15 نفر از خبرگان به روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف از میان گروه‌های مختلف ذی‌نفعان انتخاب شده و پس از انجام مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته با آنان، با استفاده از روش تحلیل مضمون، راهبردها استخراج شده‌اند. راهبردهای مستخرج از طریق پرسشنامۀ برخط و به روش نمونه در دسترس در اختیار تعدادی از دانشگاهیان از گروه‌های یادشده قرار گرفته و با پاسخگویی 104 نفر از آنان، اعتبارسنجی راهبردها انجام شده است. پیش‌فرض‌های راهبردی مورد موافقت دانشگاهیان نیز به همین شیوه شناسایی شده‌اند.
یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش شامل 40 راهبرد خط‌مشی تربیت دانشجو بر اساس نظرها و دیدگاه‌های چهار گروه ذی‌نفعان درون‌دانشگاهی است که در این میان «استقرار نظام استاد راهنمای تحصیلی»، «اولویت دادن به تربیت در فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی» و «ترویج مسئله‌محوری در دانشگاه‌ و مسئله‌مند کردن دانشجویان» ازجمله راهبردهای مورد تاکید بوده است. راهبردهای شناسایی‏‌شده بر پیش‌فرض‌های راهبردی متعددی مبتنی بودند که 26 مورد از آن‏ها مورد موافقت دانشگاهیان قرار گرفت.

ارزش/ اصالت پژوهش: برای نخستین بار در این پژوهش با مشارکت خبرگان منتخب از میان همه گروه‌های ذی‌نفعان درون‌دانشگاهی و با اعتبارسنجی یافته‌ها از جانب دانشگاهیان، راهبردهای خط‌مشی و پیش‌فرض‌های راهبردی تربیت دانشجو در دانشگاه‌ها تدوین شده است.
متن کامل [PDF 1541 kb]   (548 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: حاکمیت
دریافت: 1402/10/3 | پذیرش: 1402/11/9 | انتشار الکترونیک: 1403/7/7

فهرست منابع
1. Abedi Sarasia, A., & Zoghi, S. (2016). An Investigation into the Effect of Presuppositions in Understanding and the Ways to Control them from the Perspective of Philosophical Hermeneutics and Islamic Sciences. Fiqh and Usul, 48(1), 65-90. [In Farsi] [DOI:10.22067/fiqh.v48i24.26630]
2. Ahmadi, H., Danaeefard, H., Emami, S. M., & Delkhah, J. (2020a). Qualitative Comparative Analysis and Public Policy. Methodology of Social Sciences and Humanities, 26(103), 17-37. [In Farsi] [DOI:10.30471/mssh.2020.5890.1938]
3. Ahmadi, R., Karimi Khoigani, R., & Rezaei, S. (2020b). Enumeration and Explanation of Harmful Methods in Training Students of Amin Police University. Resource Management in Police Journal of the Management Dept, 8(4), 119-158. [In Farsi] [DOI:ِdor:20.1001.1.23455888.1399.8.4.5.6]
4. Anderson, J. E. (2003). Public Policy Making: An Introduction: Houghton.
5. A'rafi, A. R., & Mosavi, S. N. (2012). Definition of Education and Its Adaptation to Philosophical Movement. Journal of Islamic Education, 7(14), 7-28. [In Farsi]
6. Bakhshi, M., Latifi, M., & Chitsazian, A. (2023). A New Reading of the System of Macro-Educational Issues of Students from the Perspective of Islamic Academic Governance. Scientific Journal of Islamic Management, 30(4), 163-217. [In Farsi]
7. Bakhtiari, D. L., & Shayegan, D. F. (2020). Model, Religious and Revolutionary Education, Student, Amin University of Law Enforcement Sciences. Bi-Quarterly Journal of Cultural Guardianship of the Islamic, 10(21), 89-123. [In Farsi]
8. Birkland, T. A. (2019). An Introduction to the Policy Process: Theories, Concepts, and Models of Public Policy Making. Routledge. [DOI:10.4324/9781351023948]
9. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. [DOI:10.1191/1478088706qp063oa]
10. Delin, P., Chittleborough, P., & Delin, C. (1994). What is an Assumption. Informal Logic, 16(2), 115-122. [DOI:10.22329/il.v16i2.2445]
11. Dewey, J. (2024). Democracy and Education. Columbia University Press. [DOI:10.7312/dewe21010]
12. Elmore, R. F. (1985). Forward and Backword Mapping: Reversible Logic in the Analysis of Public Policy. In Policy Implementation in Federal and Unitary Systems: Questions of Analysis and Design (pp. 33-70). Springer. [DOI:10.1007/978-94-009-5089-4_4]
13. Fathi, R., Zeinabadi, H., Nave-Ebrahim, A., & Abdollahi, B. (2021). Developing and Validating a Model of Job Enrichment for Academic Staff: A Qualitative Study. Management and Development Process, 33(4), 177-205. [In Farsi] [DOI:10.52547/jmdp.33.4.177]
14. Feiz, D., & Sharifi, N. (2012). Strategic Analysis of Unity between Houzeh (Seminary) and University (Opportunities, Threats, Weaknesses and Strengths) Using SWOT Model and Appropriate Strategies. 16(52), 465-484. [In Farsi]
15. Hajilari, A., & Adab, G. (2013). Reinforcing Belonging to Values of University Students. 3(8), 475-504. [In Farsi]
16. Hjern, B. (1982). Implementation Research-The Link Gone Missing. Journal of Public Policy, 2(3), 301-308. [DOI:10.1017/S0143814X00001975]
17. Howlett, M., Ramesh, M., & Perl, A. (1995). Studying Public Policy: Policy Cycles and Policy Subsystems (Vol. 163). Oxford University Press.
18. Jenkins, W. I. (1978). Policy Analysis: A Political and Organisational Perspective. Martin Robertson.
19. Lobkowicz, N. (1983). Man, Pursuit of Truth, and the University: University of California Press. [DOI:10.1525/9780520334335-003]
20. Mitroff, I. I., & Emshoff, J. R. (1979). On Strategic Assumption-Making: A Dialectical Approach to Policy and Planning. Academy of Management Review, 4(1), 1-12. [DOI:10.2307/257398]
21. Mitroff, I. I., Emshoff, J. R., & Kilmann, R. H. (1979). Assumptional Analysis: A Methodology for Strategic Problem Solving. Management Science, 25(6), 583-593. [DOI:10.1287/mnsc.25.6.583]
22. Mohammadpour, A., Toorani, H., & Abdollahi, B. (2021). Providing a Conceptual Model for Entrepreneurial Teacher-Student Training at Farhangian University. Quarterly Journal of Managing Education In Organizations, 9(2), 323-346. [In Farsi] [http://journalieaa.ir/article-1-172-fa.html]
23. Moradi, S., Ansarian, F., Gholtash, A., Molaei, A., & Sousahabi, P. (2022). Identifying the Dimensions and Components of Professional Training of Farhangian University Students based on the Epistemological Foundations of Education: A Qualitative Research. Islamic Lifestyle with a Focus on Health, 6(6), 118-127. [In Farsi]
24. Moran, M., Rein, M., & Goodin, R. E. (2008). The Oxford Handbook of Public Policy. Oxford University Press.
25. Najaran Tusi, H., Fatehrad, M., Barzanooni, M. A., Hassani Ahangar, M. R., & Mohammadi, A. (2017). A University Model at the Level of the Islamic Revolution. Scientific Journal of Islamic Management, 25(3), 21-52. [In Farsi]
26. Roukni, M. B. (2012). Islamic Education a Forgotten Necessity in Islamic Azad University. Educational Researches, 32(7), 1-22. [In Farsi] http://sanad.iau.ir/fa/Article/941346
27. Stewart, J. (2004). The Meaning of Strategy in the Public Sector. Australian Journal of Public Administration, 63(4), 16-21. [DOI:10.1111/j.1467-8500.2004.00409.x]
28. Zamandi, A. A., Hassani, M., & Galavandi, H. (2023). Identifying and Prioritizing the Components of Social Responsibility Based on University Effectiveness, Using the Delphi Fuzzy Approach. Management and Development Process, 36(2), 167-199. [In Farsi] [DOI:10.61186/jmdp.36.2.167]
29. بني‌اسد، رضا (1390). مديريت راهبردي با تاکيد بر جهاد اقتصادي. انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
30. ثقفی، کامیار (1396). موانع اجرای سند دانشگاه اسلامی از زبان کارشناسان فرهنگی. خبرگزاري آنا، 29 اسفند. [https://ana.ir/0017bY]
31. جمعی از نویسندگان (1397). درآمدي بر نظام‌نامه تربيتي المصطفي(ص). چاپ دوم، انتشارات بين‌المللي المصطفي(ص).
32. حريزاوي، روح‌اله (1396). موانع اجرای سند دانشگاه اسلامی از زبان کارشناسان فرهنگی. خبرگزاري آنا، 29 اسفند. [https://ana.ir/0017bY]
33. خامنه‏ای، سیدعلی (1393). سیاست‌های کلی «علم و فناوری». پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای، 29 شهریور. [https://khl.ink/f/27599]
34. خامنه‌اي، سيدعلي (1377). بيانات در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران‌. 22 اردیبهشت. [https://www.leader.ir/fa/speech/pdf/1618]
35. خسروپناه، عبدالحسين (1397). ساختار شوراي عالي انقلاب فرهنگي ايراد دارد/ بيش از ۹۰ درصد رؤساي دانشگاه از سند اسلامي شدنِ دانشگاه‌ها بي‌خبرند. خبرگزاري آنا، 14 فروردین. [https://ana.ir/0018Kv]
36. خمینی، سیدروح‌الله (1359). سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان. 27 آذر. [http://emam.com/posts/view/2495%E2%80%8E]
37. دلشاد تهراني، مصطفي (1385). ماه مهرپرور: تربيت در نهج‌البلاغه. انتشارات دريا.
38. رستمی، مصطفی (1402). اهتمام دولت‌ها و دستگاه‌های آموزش عالی به اجرای سند اسلامی شدنِ دانشگاه‌ها جدی نبوده است/ تاکید بر مشارکت اساتید دانشگاهی در سیاست‏گذاری، قانون‏گذاری و اجرا. شورای عالی انقلاب فرهنگی، 21 آبان. [https://sccr.ir/news/23545/1/#]
39. رفعتي، شيوا؛ ناهيد، رژه؛ احمدي‌وش، طه‌محمد، و دواتي، علي (۱۳۹۳). هوش اخلاقي دانشجويان پزشکي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي شهر تهران. نشریه اخلاق پزشکي، 7(27)، 91-71.
40. رمضانی، کاظم (1401). سند دانشگاه اسلامی، سندی برای اجرا نشدن. روزنامه فرهیختگان، 15 اسفند. [http://fdn.ir/78627‎]
41. زاهدي، مرتضي (۱۳۷۵). فلسفه تربيت و فعاليت‏هاي تربيتي. انتشارات آواي نور.
42. سراج، محمدابراهیم (1402). اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها چه موانعی دارد؟ ناهماهنگی ارکان آموزش کشور در حوزه فرهنگی. باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، 23 اسفند. [iscanews.ir/xdqXH.]
43. سند دانشگاه اسلامی (1392). مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی. 1 مرداد. [https://rc.majlis.ir/fa/law/print_version/858195]
44. سند نقشه جامع علمی کشور (1389). مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی. [https://irimc.org/Portals/0/PDF/ScientificMap.pdf]
45. صفايي حائري، علي (1388). رشد: دیداری تازه با سوره عصر. انتشارات لیلةالقدر.
46. طباطبايي، سیدمحمدحسين (1387). ترجمه تفسير الميزان. جلد 2، ترجمۀ سیدمحمدباقر موسوی، انتشارات دفتر انتشارات اسلامي.
47. عرفانی‌فر، اکبر؛ زالی، سلمان؛ حسین‌زاده، محمدمهدی، و احمدی، سیدمهدی (1399). سند اهداف تربیت دانشجو در دانشگاه امام صادق(ع). معاونت طرح و برنامه دانشگاه امام صادق(ع).
48. فاطمی‌پور، مهدی (1401). سند دانشگاه اسلامی را نتوانستیم اجرایی کنیم/ حق داریم دانشگاهی با استاندارد‌های خودمان داشته باشیم. خبرگزاری دانشجو، 14 اسفند. [snn.ir/004Swb]
49. يوسفي لويه، وحيد (1380). جايگاه گروه آموزشي معارف اسلامي در دانشگاه. انتشارات مشرقين.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb