دوره 34، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   دوره34 شماره 4 صفحات 144-119 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rajebi A, Maleki Avarsin S, Daneshvar Heris Z. A Competency Model for the Training and Development Administrators of Local Government Organizations of East Azerbaijan Province. JMDP. 2022; 34 (4) :119-144
URL: http://jmdp.ir/article-1-4297-fa.html
راجبی علیرضا، ملکی آوارسین صادق، دانشور زرین. طراحی مدل شایستگی‌های مدیران آموزشی دستگاه‌های اجرایی استان آذربایجان شرقی. فرایند مدیریت و توسعه. 1400; 34 (4) :144-119

URL: http://jmdp.ir/article-1-4297-fa.html


1- مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران
2- گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، s.maleki@iaut.ac.ir
3- گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده:   (355 مشاهده)
هدف: وجود شاخصهای مناسب برای انتخاب و بکارگماری مدیران آموزشی دستگاههای اجرایی زمینه را برای اجرای آموزشهایی باکیفیت برای کارکنان این سازمانها فراهم میسازد. بنابراین، شناسایی شایستگیهای مدیران آموزشی و طراحی مدل مناسب در این زمینه بیش از پیش ضروری به نظر میرسد.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته کیفی-کمّی است. برای جمعآوری دادهها در بخش کیفی، از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده گردید و با استفاده از روش کدگذاری باز، تمامی عبارتهای کلیدی مرتبط استخراج شدند و به شکل یک پرسشنامه درآمدند. در بخش کمّی، از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. در این مرحله، پرسشنامه در نمونه آماری 203 نفر از کادر حوزه منابع انسانی دستگاههای اجرایی، که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، اجرا و دادههای کمّی پژوهش گردآوری شد.
یافتهها: شایستگیهای استخراجشده برای مدیران آموزشی دستگاههای اجرایی استان آذربایجان شرقی در سه مولفه اصلی شایستگیهای فنی-تخصصی (مهارت ارزیابی اثربخشی آموزشی، مهارت برنامهریزی آموزشی، مهارت اجرای آموزش)، شایستگیهای عمومی (شایستگیهای شخصیتی-اخلاقی)، و شایستگیهای مدیریتی (مهارتهای ارتباطی، آیندهنگری، مسئولیتپذیری، تفکر تحلیلی، انعطافپذیری، تفکر خلاق، هدفگرایی، تفکر راهبردی، تیمسازی) دستهبندی شدند.
ارزش/ اصالت: پژوهش حاضر میکوشد با ارائه مدل شایستگیهای مدیران آموزشی دستگاههای اجرایی استان آذربایجان شرقی، مقداری از شکاف مبانی نظری را در این زمینه پر کند. یافتههای این پژوهش با مدلسازی شایستگیهای مدیران آموزشی دستگاههای اجرایی، حوزه دانشی جدیدی را در ادبیات موضوع مطرح میکند که میتواند در غنیتر شدن ادبیات تعیینکننده باشد.
متن کامل [PDF 1034 kb]   (91 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/13 | پذیرش: 1400/10/21 | انتشار الکترونیک: 1401/4/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.