دوره 34، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   دوره34 شماره 3 صفحات 142-113 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Miri B, Ghorbanizadeh V, Seyed Naghavi M. Phenomenological Analysis of Employees’ Turnover Experience in a Public Organization. JMDP. 2021; 34 (3) :113-142
URL: http://jmdp.ir/article-1-4255-fa.html
میری بهنام، قربانی‌‌زاده وجه‌‌اله، سیدنقوی میرعلی. تحلیل پدیدارشناختی تجربه ترک خدمت کارکنان در سازمان دولتی. فرایند مدیریت و توسعه. 1400; 34 (3) :142-113

URL: http://jmdp.ir/article-1-4255-fa.html


1- کارشناس ارشد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، ghorbanizadeh@atu.ac.ir
3- استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (598 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، واکاوی تجربۀ کارکنان ترکِ خدمت‏‌کرده یک سازمان دولتی در شهر تهران است.
طرح پژوهش/ روش‌شناسی/ رویکرد: نمونۀ آماری 10 نفر از کارکنان این سازمان است که در بازۀ سال‌های 1399-1395 به صورت داوطلبانه ترک خدمت کرده بوده‌اند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه‌‏ساختاریافته، و برای تجزیه‌‏وتحلیل داده‌ها از رویکرد پدیدارشناسی تجربی استفاده‌ شده است.
یافته‌ها: پژوهشگران از طریق شناخت ادراک و نگرش کارکنان از پدیده ترک خدمت به این موارد پی بردند که افرادی که از سازمان ترک خدمت کرده بوده‌اند، از وظایف شغلی خود رضایت کافی نداشته و ترک خدمت آن‌ها از سازمان به‌‏یکباره نبوده است، بلکه به صورت برنامه‌ریزی‏‌شده انجام‌ گرفته است. دوم این‏که، قوانین و مقررات بخش دولتی تا حدودی مانع استفاده از توانایی‌ها و تخصص آنان بوده است. سوم این‏که، ارتقای افراد به سِمت‌های بالاتر بر مبنای ارزیابی عملکرد، شایستگی، و تجربۀ افراد نبوده، بلکه بستگی به روابط غیررسمی و دوستانه با افراد مهم سازمان داشته است. همچنین، یافته‌های پژوهش نشان می‌‏دهد که ادراک کارکنان از ترک خدمت سازمان چندان هم منفی نبوده، بلکه در نظر آن‌ها این تجربه یکی از پدیده‌های مثبت در زندگی کاری آن‌ها بوده است. این تصمیم پیامدهای مثبتی مانند تعادل بین کار و زندگی، پیشرفت کاری، استفاده بهتر از توانایی‌ها و تخصص، یافتن شغلی با حقوق بیش‏تر، و آزادی از محدودیت‌های شغلی را به دنبال داشته است.
ارزش/ اصالت: این پژوهش سعی دارد با بکارگیری تجربیات کارکنان ترکِ خدمت‏‌کرده، شناسایی عوامل مهم خروج ارادی کارکنان، و بازخورد نتایج به کارکنان باقی‏‌مانده و مدیران سازمان‏‌های دولتی، باعث افزایش تعهد آن‌ها نسبت به سازمان و همچنین کاهش تمایل آن‌ها نسبت به ترک خدمت از سازمان شود.
پیشنهادهای اجرایی: با توجه به این‌که کارکنان به‏‌یکباره سازمان را ترک نکرده بودند و ترک خدمت آن‌ها به صورت برنامه‌ریزی‌شده بود، لازم است به صورت دوره‌ای عواملی که از دیدگاه کارکنان باعث کاهش انگیزه خدمت در سازمان می‌شود مورد بررسی قرار گیرد و برای اصلاح آن اقدام شود تا کارکنان در پی کاهش انگیزۀ خدمت، ذهنیت خروج را در خود پرورش ندهند.
متن کامل [PDF 759 kb]   (265 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/4/30 | پذیرش: 1400/6/28 | انتشار الکترونیک: 1400/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.