دوره 32، شماره 1 - ( بهار 1398 )                   دوره32 شماره 1 صفحات 111-87 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ziaeikia A, Jahangiri A, Mehrabi J, Davari A. Effects of Organizational Entrepreneurship Strategy in Companies Affiliated to the Organization for Development and Renewal of Mining and Mineral Industries of Iran. JMDP 2019; 32 (1) :87-111
URL: http://jmdp.ir/article-1-3335-fa.html
ضیائی کیا عباس، جهانگیری علی، محرابی جواد، داوری علی. بررسی آثار راهبرد کارآفرینی در شرکتهای وابسته به سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران. فرایند مدیریت و توسعه. 1398; 32 (1) :87-111

URL: http://jmdp.ir/article-1-3335-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، ایران.
2- موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ، a.jahangiri@imps.ac.ir
3- دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
چکیده:   (9562 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی آثار راهبرد کارآفرینی سازمانی در شرکت‏های وابسته به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران صورت گرفته است. نتایج این پژوهش کاربردی و پیمایشی، با بررسی 36 شرکت از این سازمان نشان می‏ دهد که عناصر تشکیل‏ دهنده راهبرد کارآفرینی سازمانی شامل دیدگاه راهبردی کارآفرینانه، معماری سازمانی حامی راهبرد کارآفرینی، و گرایش و رفتارهای کارآفرینانه می‏ شوند. سپس مدل مفهومی پژوهش در شرکت‏ های تحت پوشش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) استفاده شد. در این راستا، برای بررسی روابط بین متغیرهای پژوهش از رگرسیون خطی استفاده می‏ شود و برای تجزیه‏ وتحلیل داده‏ ها، نرم‏ افزار PLS بکار برده می‏ شود. پژوهش حاضر نشان می ‏دهد که دیدگاه راهبردی کارآفرینانه بر آثار فردی راهبرد کارآفرینی، معماری سازمانی حامی کارآفرینی بر آثار سازمانی راهبرد کارآفرینی، و گرایش و رفتار کارآفرینانه بر آثار فردی و سازمانی راهبرد کارآفرینی در شرکت‏ های تحت پوشش ایمیدرو تاثیرگذار ‏هستند. همچنین، مشخص شد که در ساختار شرکت‏ های نمونه، راهبردهای شرکت با مفهوم کارآفرینی سازمانی عجین نشده‏ اند و فرهنگ کارآفرینانه در شرکت‏ ها وجود ندارد. از این‏ رو، نیاز است تا تمامی عوامل اجرایی شرکت ‏ها از جمله مدیران ارشد، مدیران میانی، مدیران عملیاتی، و کارشناسان با عزم جدی در مسیر نهادینه‏ سازی موضوع کارآفرینی در تمامی شریان ‏های حیاتی شرکت حرکت نمایند و نسبت به فرهنگ‏ سازی کارآفرینی و فعالیت‏ های کارآفرینانه مبادرت ورزند و زمینه بروز آثار فردی راهبرد کارآفرینی را در شرکت‏ ها مانند شکوفایی استعدادهای نهفته افراد و افزایش پتانسیل کارکنان در جهت پذیرش مخاطره‏ های ناشی از فعالیت‏ های کارآفرینانه فراهم نمایند.
متن کامل [PDF 729 kb]   (1797 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1397/7/18 | پذیرش: 1398/7/8 | انتشار الکترونیک: 1398/8/13

فهرست منابع
1. Amit, R. H., Brigham, K., & Markman, G. D. (2000). Entrepreneurial Management as Strategy. Entrepreneurship as Strategy: Competing on the Entrepreneurial Edge, 83-89. [DOI:10.4135/9781452231280.n5]
2. Barney, J. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17(1), 99-120. [DOI:10.1177/014920639101700108]
3. Bradley, S. W., Wiklund, J., & Shepherd, D. A. (2011). Swinging A Double-Edged Sword: The Effect of Slack on Entrepreneurial Management and Growth. Journal of Business Venturing, 26(5), 537-554. [DOI:10.1016/j.jbusvent.2010.03.002]
4. Covin, J. G., & Miles, M. P. (1999). Corporate Entrepreneurship and the Pursuit of Competitive Advantage. Entrepreneurship Theory and Practice, 23(3), 47-63. [DOI:10.1177/104225879902300304]
5. Crawford, G. C., & Kreiser, P. M. (2015). Corporate Entrepreneurship Strategy: Extending the Integrative Framework through the Lens of Complexity Science. Small Business Economics, 45(2), 403-423. [DOI:10.1007/s11187-015-9637-1]
6. David, O., & Ted, G. (1992). Reinventing Government: How the Entrepreneurial Spirit is Transforming the Public Sector: Prentice Hall of India.
7. Govindarajan, V., & Trimble, C. (2005). Building Breakthrough Businesses within Established Organizations. Harvard Business Review, 83(5), 58-68, 152.
8. Guth, W. D., & Ginsberg, A. (1990). Guest Editors' Introduction: Corporate Entrepreneurship. Strategic Management Journal, 11(1), 5-15.
9. Hitt, M. A., Ireland, R. D., Sirmon, D. G., & Trahms, C. A. (2011). Strategic Entrepreneurship: Creating Value for Individuals, Organizations, and Society. Academy of Management Perspectives, 25(2), 57-75. [DOI:10.5465/AMP.2011.61020802]
10. Hornsby, J. S., Kuratko, D. F., & Zahra, S. A. (2002). Middle Managers' Perception of the Internal Environment for Corporate Entrepreneurship: Assessing a Measurement Scale. Journal of Business Venturing, 17(3), 253-273. [DOI:10.1016/S0883-9026(00)00059-8]
11. Ireland, R. D., & Webb, J. W. (2007). Strategic Entrepreneurship: Creating Competitive Advantage through Streams of Innovation. Business Horizons, 50(1), 49-59. [DOI:10.1016/j.bushor.2006.06.002]
12. Ireland, R. D., Covin, J. G., & Kuratko, D. F. (2009). Conceptualizing Corporate Entrepreneurship Strategy. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(1), 19-46. [DOI:10.1111/j.1540-6520.2008.00279.x]
13. Ireland, R. D., Kuratko, D. F., & Covin, J. G. (2003). Antecedents, Elements, and Consequences of Corporate Entrepreneurship Strategy. Paper Presented at the Academy of Management Proceedings. [DOI:10.5465/ambpp.2003.13793054]
14. Kearney, C., & Meynhardt, T. (2016). Directing Corporate Entrepreneurship Strategy in the Public Sector to Public Value: Antecedents, Components, and Outcomes. International Public Management Journal, 19(4), 543-572. [DOI:10.1080/10967494.2016.1160013]
15. Kearney, C., Hisrich, R. D., & Roche, F. (2009). Public and Private Sector Entrepreneurship: Similarities, Differences or a Combination? Journal of Small Business and Enterprise Development, 16(1), 26-46. [DOI:10.1108/14626000910932863]
16. Kearney, C., Hisrich, R., & Roche, F. (2008). A Conceptual Model of Public Sector Corporate Entrepreneurship. International Entrepreneurship and Management Journal, 4(3), 295-313. [DOI:10.1007/s11365-007-0048-x]
17. Kuratko, D. F. (2007). Corporate Entrepreneurship. Foundations and Trends® in Entrepreneurship, 3(2), 151-203. [DOI:10.1561/0300000015]
18. Kuratko, D. F., & Audretsch, D. B. (2009). Strategic Entrepreneurship: Exploring Different Perspectives of an Emerging Concept. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(1), 1-17. [DOI:10.1111/j.1540-6520.2008.00278.x]
19. Kuratko, D. F., Hornsby, J. S., & Covin, J. G. (2014). Diagnosing a Firm's Internal Environment for Corporate Entrepreneurship. Business Horizons, 57(1), 37-47. [DOI:10.1016/j.bushor.2013.08.009]
20. Kuratko, D. F., Ireland, R. D., Covin, J. G., & Hornsby, J. S. (2005). A Model of Middle-Level Managers' Entrepreneurial Behavior. Entrepreneurship Theory and Practice, 29(6), 699-716. [DOI:10.1111/j.1540-6520.2005.00104.x]
21. Kuratko, D. F., McMullen, J. S., Hornsby, J. S., & Jackson, C. (2017). Is Your Organization Conducive to the Continuous Creation of Social Value? Toward a Social Corporate Entrepreneurship Scale. Business Horizons, 60(3), 271-283. [DOI:10.1016/j.bushor.2016.12.003]
22. Miller, D. (1983). The Correlates of Entrepreneurship in Three Types of Firms. Management Science, 29(7), 770-791. [DOI:10.1287/mnsc.29.7.770]
23. Mokaya, S. O. (2012). Corporate Entrepreneurship and Organizational Performance Theoretical Perspectives, Approaches and Outcomes. International Journal of Arts and Commerce, 1(4), 133-143.
24. Morris, M. H., & Kuratko, D. F. (2002). Corporate Entrepreneurship: Entrepreneurial Development within Organizations: South-Western Pub.
25. Morris, M. H., Kuratko, D. F., & Covin, J. G. (2010). Corporate Entrepreneurship & Innovation: Cengage Learning.
26. Peltola, S. (2012). Can an Old Firm Learn New Tricks? A Corporate Entrepreneurship Approach to Organizational Renewal. Business Horizons, 55(1), 43-51. [DOI:10.1016/j.bushor.2011.09.002]
27. Sakhdari, K. (2016). Corporate Entrepreneurship: A Review and Future Research Agenda. Technology Innovation Management Review, 6(8), 5-18. [DOI:10.22215/timreview/1007]
28. Simsek, Z., Heavey, C., & Fox, B. C. (2017). (Meta-) Framing Strategic Entrepreneurship. Strategic Organization, 15(4), 504-518. [DOI:10.1177/1476127017711720]
29. Warrick, D., Milliman, J. F., & Ferguson, J. M. (2016). Building High Performance Cultures. Organizational Dynamics, 1(45), 64-70. [DOI:10.1016/j.orgdyn.2015.12.008]
30. Wolcott, R. C., & Lippitz, M. J. (2007). The Four Models of Corporate Entrepreneurship. MIT Sloan Management Review, 49(1), 75-82.
31. Zahra, S. A. (1996). Governance, Ownership, and Corporate Entrepreneurship: The Moderating Impact of Industry Technological Opportunities. Academy of Management Journal, 39(6), 1713-1735. [DOI:10.5465/257076]
32. Zahra, S. A., Ireland, R. D., Gutierrez, I., & Hitt, M. A. (2000). Introduction to Special Topic Forum Privatization and Entrepreneurial Transformation: Emerging Issues and a Future Research Agenda. Academy of Management Review, 25(3), 509-524. [DOI:10.5465/amr.2000.3363324]
33. احمدپور داریانی، محمود و کریمی، آصف (1395). کارآفرینی سازمانی: از نظریه تا عمل. چاپ دوم. انتشارات دانشگاه تهران.
34. اسدی سی‌ سخت، کیهان؛ طالبی، کامبیز، و حسینی، سیدرسول (1394). شناسایی و تحلیل راهبردهای کارآفرینانه در صنایع غذایی منتخب، نشریه توسعه کارآفرینی، 8 (4 پیاپی 30)، 629‌-‌611.
35. اسدی سی ‌سخت، کیهان؛ طالبی، کامبیز، و حسینی، سیدرسول (1396). راهبردهای کارآفرینانه راهبردهای کارآفرینانه: مفهوم ‌پردازی و ارائه تعریف جدید و ارتباط آن با کسب ‌وکار. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 4(2)، 72‌-‌61.
36. اقبال مجد، مهدی؛ صفری، علی، و شائمی برزکی، علی (1397). تاثیر کارآفرینی راهبردی بر عملکرد کسب‌وکار: نقش قابلیت‌های پویای سازمان و آشفتگی محیط کسب‌وکار در شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان، نشریه توسعه کارآفرینی، 11(1)، 19‌-‌1.
37. ملک اخلاق، اسماعیل؛ مرادی، محمود؛ درستکار احمدی، ناهید، و مهدی‌زاده، مهران (1392). کارآفرینی استراتژیک و دستیابی به مزیت رقابتی: مطالعه تجربی در حوزه صنعتی‌ سازی صنعت ساختمان و مسکن ایران. فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه، 26(4)، 48‌-‌25.
38. مهدوی، مهدی و عذاری، زینب (1385). بررسی میزان کارآفرینی مدیران سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور و سازمان‌های تابع. فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه، 20(66-65)، 27‌-‌13.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb