دوره 32، شماره 2 - ( تابستان 1398 )                   دوره32 شماره 2 صفحات 90-63 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ehtesham A, Jahangiri A, Agha-Mohammad-Ali Shirazi M, Zahedi S M. Developing a Model to Assess Managers’ General Competencies in the Iranian State-Owned Banks. JMDP 2019; 32 (2) :63-90
URL: http://jmdp.ir/article-1-3305-fa.html
احتشام علی، جهانگیری علی، شیرازی محمود، زاهدی محمد. تدوین مدل سـنجش شایسـتگی‌های عـام مدیران در بانک‌های دولتی ایران. فرایند مدیریت و توسعه. 1398; 32 (2) :63-90

URL: http://jmdp.ir/article-1-3305-fa.html


1- مدیریت دولتی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی
2- گروه مدیریت موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ‌ریزی ، a.jahangiri@imps.ac.ir
3- استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی
4- بازنشسته هیئت علمی مرکز آموزش مدیریت دولتی
چکیده:   (5285 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش، ارائه روشی نظام‌مند در تدوین و اعتباردهی یک مدل شایستگی و تهیه سنجه‌ای برای اندازه‌گیری شایستگی مدیرانی است که در بانک‌های دولتی ایران در سه سطح پایه، میانی، و ارشد فعالیت می‌کنند. برای رسیدن به این هدف، از رویکرد آمیخته استفاده‌ شده است. با بررسی 100 نفر از مدیران  بانک‌های دولتی ایران به وسیلۀ پرسش نامه و مصاحبه‏ های عمیق، نتایج ما نشان می‏ دهند که برای سنجش شایستگی مدیران بانک‌های دولتی باید 111 شاخص شایستگی ضریب‏ دار در قالب پنج بُعد، شامل فردی ـ شخصیتی؛ فردی ـ ذهنی (شناختی)؛ بین ‏فردی (اجتماعی)؛ سازمانی؛ و مدیریتی، به همراه شانزده مولفه، شامل پایبندی به ارزش‌ها و اخلاقیات؛ اعتبار شخصیتی؛ عمل‌گرایی؛ توان تفکر و تحلیل؛ یادگیرندگی؛ فراشایستگی؛ ارتباطات موثر؛ قابلیت مذاکره؛ قابلیت کار جمعی؛ دانش و مهارت عمومی؛ دانش تخصصی؛ بازاریابی و مشتری‏ مداری؛ هدایت‌گری راهبردی؛ اداره کردن واحد کاری؛ مدیریت افراد؛ و مهارت‌های بنیادی مدیریت است، مد نظر قرار گیرند. این پژوهش دارای راهکارها و توصیه‏ های مدیریتی و پژوهشی است، به‏ طوری که بتوان بر مبنای آن، فرایندهای مدیریت مبتنی بر شایستگی را در بانک‏های دولتی ایران مستقر نمود.
متن کامل [PDF 832 kb]   (1699 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1397/6/12 | پذیرش: 1398/12/5 | انتشار الکترونیک: 1398/12/5

فهرست منابع
1. Bharwani, S., & Talib, P. (2017). Competencies of Hotel General Managers: A Conceptual Framework. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(1), 393-418. [DOI:10.1108/IJCHM-09-2015-0448]
2. Boyatzis, R. E. (1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance: John Wiley & Sons.
3. Briscoe, J. P., & Hall, D. T. (1999). An Alternative Approach and New Guidelines for Practice. Organizational Dynamics, 28(2), 37-52. [DOI:10.1016/S0090-2616(00)80015-7]
4. Brits, D. W., & Veldsman, T. H. (2014). A Global Central Banker Competency Model. SA Journal of Human Resource Management, 12(1), 1-14. [DOI:10.4102/sajhrm.v12i1.575]
5. Campion, M. A., Fink, A. A., Ruggeberg, B. J., Carr, L., Phillips, G. M., & Odman, R. B. (2011). Doing Competencies Well: Best Practices in Competency Modeling. Personnel Psychology, 64(1), 225-262. [DOI:10.1111/j.1744-6570.2010.01207.x]
6. Chong, E. (2013). Managerial Competencies and Career Advancement: A Comparative Study of Managers in two Countries. Journal of Business Research, 66(3), 345-353. [DOI:10.1016/j.jbusres.2011.08.015]
7. Draganidis, F., & Mentzas, G. (2006). Competency Based Management: A Review of Systems and Approaches. Information Management & Computer Security, 14(1), 51-64. [DOI:10.1108/09685220610648373]
8. Federal Reserve Bank (2016). Professional Development the Federal Reserve Bank of Chicago.
9. Frost, D. E., & Wallingford, V. (2013). Experiential Learning for Developing Managers: A Practical Model. Journal of Management Development, 32(7), 756-767. [DOI:10.1108/JMD-11-2011-0118]
10. Getha-Taylor, H., Blackmar, J., & Borry, E. L. (2016). Are Competencies Universal or Situational? A State-Level Investigation of Collaborative Competencies. [DOI:10.1177/0734371X15624132]
11. Review of Public Personnel Administration, 36(3), 306-320.
12. Grenham, G. (2017). Professional Diploma in Banking 2016/2017 (Leading to Chartered Banker). The Institute of Banking.
13. Kantanen, K., Kaunonen, M., Helminen, M., & Suominen, T. (2015). The Development and Pilot of an Instrument for Measuring Nurse Managers' Leadership and Management Competencies. Journal of Research in Nursing, 20(8), 667-677. [DOI:10.1177/1744987115605870]
14. Koenigsfeld, J. P., Kim, S., Cha, J., Perdue, J., & Cichy, R. F. (2012). Developing a Competency Model for Private Club Managers. International Journal of Hospitality Management, 31(3), 633-641. [DOI:10.1016/j.ijhm.2011.08.007]
15. Mansfield, R. S. (1996). Building Competency Models: Approaches for HR Professionals. Human Resource Management, 35(1), 7-18. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-050X(199621)35:1<7::AID-HRM1>3.0.CO;2-2 [DOI:10.1002/(SICI)1099-050X(199621)35:13.0.CO;2-2]
16. Rothwell, W. J., & Lindholm, J. E. (1999). Competency Identification, Modelling and Assessment in the USA. International Journal of Training and Development, 3(2), 90-105. [DOI:10.1111/1468-2419.00069]
17. Srikanth, P., & Jomon, M. (2015). Perception of Managerial Competency Needs: An Indian Perspective. South Asian Journal of Human Resources Management, 2(2), 139-170. [DOI:10.1177/2322093715599277]
18. Ulrich, D., Brockbank, W., Yeung, A. K., & Lake, D. G. (1995). Human Resource Competencies: An Empirical Assessment. Human Resource Management, 34(4), 473-495. [DOI:10.1002/hrm.3930340402]
19. Wang, X., Gao, J., & Xie, X. (2011). A Study to Develop a Competency Model for Chinese EHS Managers. Frontiers of Business Research in China, 5(4), 580-596. [DOI:10.1007/s11782-011-0146-z]
20. Yang, B., Wu, Bshu P. and Yang, M. (On Establishing the Core Competency Identifying Model: A Value-activity and Process Oriented Approach. Industrial Management Data System of ABI/INFORM Global.
21. بازرگان، عباس (1387). مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری، انتشارات دیدار.
22. چیت‌ساز، احسان (1390). چارچوب شایستگی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم.
23. خراسانی، اباصلت، زاهدی، حسین، و کمیزی، اکبر (1393). طراحی و تدوین مدل شایستگی مدیریت بر کسب‌وکار، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 1(3)، 21-1.
24. ذوالفقاریان، محمدرضا، و لطیفی، میثم (1390). نظریه‌پردازی داده‌ بنیاد با NVivo8، انتشارات دانشگاه امام صادق.
25. زارعی متین، حسن؛ رحمتی، محمدحسین؛ موسوی، سیدمحمد مهدی، و ودادی، احمد (1393). طراحی چارچوب شایستگی مدیران در سازمان‌های فرهنگی کشور، مدیریت سازمان‌های دولتی، 2(8)، 36-19.
26. زاهدی شمس‌السادات، شیخ ابراهیم (1389). الگوی قابلیت‌های راهبردی مدیران میانی دولتی، مدیریت راهبردی. 1(1)، 139-95.
27. علوی، سیدبابک و مقدم، کاوه (1386). نقش توسعه استاندارد شایستگی در حرفه‌ای‌تر شدن مدیریت منابع انسانی، مجموعه مقالات سومین کنفرانس توسعه منابع انسانی، 137-118.
28. غفاریان، وفا و علی‌ احمدی، علیرضا (1377). توسعه مدیران اجرایی؛ امروز ضروری و فردا حیاتی است: یک مدل مفهومی برای توسعه اثربخش مدیران اجرایی، ماهنامه تدبیر، 9(90)، 28-22.
29. کرمی، مرتضی (1387). آموزش مدیران با الگوی شایستگی، ماهنامه تدبیر، 18(179)، 49-27.
30. مهدویان، داود و اسدی‌ افشرد، احمد (1393). سوء‌مدیریت در بانک‌ها و موسسات مالی: بررسی علل، پیامدها و راهکارهای مقابله، انتشارات کهکشان دانش و آراد کتاب.
31. میرسپاسی، ناصر (1378). نقش مدیران حرفه‌ ای در توسعه: «ضرورت حرفه‌ای ‌کردن مدیریت در جامعه»، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 6 (23 و 24)، 62-41.
32. هوشیار، وجیهه، و رحیم ‌نیا، فریبرز (1392). ارائه مدل شایستگی مدیران شعب در سیستم بانکی، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 5(13)، 68-55.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb