Youzbashi A, Abili K, Kharrazi K. (2018). Identification and Validation of Organizational Facilitating Factors of Learning Transfer.
JMDP.
30(4), 157-190.
URL:
http://jmdp.ir/article-1-2834-fa.html
یوزباشی علیرضا، ابیلی خدایار، خرازی کمال. شناسایی و اعتباریابی عوامل سازمانی تسهیلکننده انتقال آموزش فرایند مدیریت و توسعه 1396; 30 (4) :190-157
URL: http://jmdp.ir/article-1-2834-fa.html
1- دانشگاه تهران ، ayouzbashi@ut.ac.ir
2- دانشگاه تهران
چکیده: (5114 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی عوامل تسهیلکننده انتقال آموزش در شرکت ملّی گاز ایران، به روش آمیخته انجام شده است. بدینمنظور در مرحله کیفی، 16 نفر از متخصصان شرکت ملی گاز ایران و اعضای هیاتعلمی دانشگاهها، بهعنوان نمونه پژوهش به صورت هدفمند انتخاب شدند. در مرحله کمّی، روش پژوهش پیمایشی بوده و از طریق فرمول کوکران 380 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای تحلیل دادههای کیفی از فن تحلیل موضوعی و جهت اعتبارسنجی الگوی پیشنهادی از مدلیابی معادلات ساختاری (PLS) استفاده شد. در مرحله کیفی، نتایج تحلیل موضوعی نشان داد که عوامل سازمانی تسهیلکننده انتقال آموزش شامل؛ جوّ، فرهنگ، حمایت، پیامد، مدیریت عملکرد، عدالت سازمانی، خصیصههای مدیر مستقیم، مشارکت در تصمیمگیری، محیط یادگیرنده، فرصت کاربرد و تناسب شغل و شاغل است. نتایج آزمون استنباطی حاکی از آن بود که تمامی عوامل سازمانی انتقال یادگیری (بهجز مدیریت عملکرد) در حد بالاتر از متوسط ارزیابی گردید. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که همه متغیرهای مشاهدهپذیر و مکنون دارای بار عاملی بالاتر از 70/0 روی متغیر مکنون متناظر خود بوده و در سطح 01/0 مورد تایید قرار گرفتند. نتایج بخش ساختاری مدل نشان داد که عامل سازمانی میتواند 599/0 از انتقال یادگیری را تبیین کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیرت دولتی دریافت: 1396/6/7 | پذیرش: 1397/9/28 | انتشار الکترونیک: 1397/9/28