1- ، mamiry@ut.ac.ir
چکیده: (24 مشاهده)
چکیده
هدف: این مطالعه با هدف ارائه مدلی بومی برای «چابکی سازمانی متناسب با نسل جدید» در شرکتهای دانشبنیان ایرانی انجام شد. پژوهش تبیین میکند که چگونه میتوان ویژگیها، انتظارات و ارزشهای نسل جدید را به ساختارها، فرایندها و شیوههای رهبری چابک ترجمه کرد تا پاسخگویی سازمانها به تحولات محیطی و نیروی کار نوظهور ارتقا یابد.
طرحپژوهش: پژوهش از رویکرد کیفی، تفسیرمحور و هدفکاربردی بهره برد. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته عمیق و گروههای متمرکز با ۱۶ مشارکتکننده برگزیده گردآوری شد. تحلیل با الگوی هفتمرحلهای دیکلمن و کدگذاری سهسطحی توصیفی–تفسیری–مفهومی انجام شد و نمونهگیری تا اشباع نظری ادامه یافت.
یافتهها: از مجموع ۴۶۰ کد تفسیری، ۳۶ مضمون فرعی و هشت مضمون اصلی استخراج شد: (۱) حسگری و پایش نسل جدید، (۲) دادهمحوری و آیندهنگری، (۳) حاکمیت مشارکتی و شفافیت، (۴) فرهنگ و ارزشهای همسو، (۵) توانمندسازی و یادگیری، (۶) چابکی ساختار و عملیات، (۷) زیرساخت و ابزارهای دیجیتال، و (۸) همراستاسازی استراتژیک و تبدیل آگاهی به عمل. این مضامین چرخهای پویا را شکل میدهند که از حسگری تا اقدام راهبردی امتداد مییابد.
ارزش/اصالت پژوهش: نوآوری پژوهش در ادغام چارچوب چابکی کسبوکار دیجیتال با «چرخه سازگارشونده» فیتز و افزودن لنز نسلی است؛ مدلی که برای نخستینبار چابکی را در پیوند با رفتار و ترجیحات نسل جدید در بستر شرکتهای دانشبنیان تبیین میکند. این مطالعه نسل جدید را از یک متغیر توصیفی به سازوکار تبیینی تبدیل کرده و راهکارهایی عملی و سیاستمحور برای طراحی سیستمهای چابک، منابع انسانی دادهمحور و رهبری سازگار با نسل ارائه میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
فرایند توسعه دریافت: 1404/7/17 | پذیرش: 1404/9/11