1- دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
2- دانشگاه تهران ، ktalebi@ut.ac.ir
چکیده: (5014 مشاهده)
پژوهش حاضر به شناسایی و ارائه الگوی کارکردهای اتحاد راهبردی برای بنگاههای کوچک و متوسط موفق می پردازد. کارکردهای اتحاد راهبردی شامل تقویت مزیت رقابتی، تقویت قابلیتهای کارآفرینانه و نوآورانه، سرمایه اجتماعی، و بینالمللی شدن بنگاههای کوچک و متوسط می شوند. روش انجام این پژوهش به صورت آمیخته (کیفی و کمّی) است. در بخش کیفی، از مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان صنعت قطعهسازی باتجربه در اتحادهای راهبردی بهره گرفته شد. نمونهها به صورت هدفمند انتخاب شدند و حجم آنها با توجه به ماهیت پژوهش کیفی، تا اشباع دادهها (دوازده نفر) ادامه یافت. در بخش کمّی، الگوی به دست آمده در بخش کیفی در قالب پرسشنامه در اختیار 100 نفر از مدیران و کارشناسان صنعتی باتجربه در اتحادهای راهبردی در صنعت قطعهسازی استان تهران قرار گرفت. سپس با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی، سازه طراحی شده تایید شد. در نهایت، نتایج به دست آمده در چهار دسته کلی؛ تقویت مزیت رقابتی، تقویت قابلیتهای کارآفرینانه و نوآورانه، تقویت سرمایه اجتماعی، و بینالمللی شدن بنگاه جای گرفتند. از بین چهار مولفه شناسایی شده، الگوی تقویت قابلیتهای کارآفرینانه، تقویت سرمایه اجتماعی، بینالمللی شدن بنگاه، و تقویت مزیت رقابتی به ترتیب بیشترین تاثیر را در شکلگیری اتحادهای راهبردی دارند. این پژوهش، به شناسایی و ارائه الگوی بومی از کارکردهایی منجر شده است که بنگاههای کوچک و متوسط برای بهرهمند شدن از آن، وارد اتحاد با شرکتهای بزرگ میشوند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیرت دولتی دریافت: 1397/3/5 | پذیرش: 1398/5/27 | انتشار الکترونیک: 1398/5/27