دوره 31، شماره 4 - ( زمستان 1397 )                   دوره31 شماره 4 صفحات 165-188 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Miri-Asl H, Talebi K. A Model for Strategic Alliance Functions for Small and Medium-Sized Enterprises. Journal of Management and Development Process. 2019; 31 (4) :165-188
URL: http://jmdp.ir/article-1-3181-fa.html
میری اصل حمیده، طالبی کامبیز. ارائه الگوی کارکرد‌های اتحاد‌ راهبرد‌ی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط. فصلنامه علمی - پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه . 1397; 31 (4) :165-188

URL: http://jmdp.ir/article-1-3181-fa.html


دانشگاه تهران ، ktalebi@ut.ac.ir
چکیده:   (93 مشاهده)
پژوهش حاضر به شناسایی و ارائه الگوی کارکرد‌های اتحاد‌ راهبرد‌ی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط موفق می‏ پرد‌ازد‌. کارکرد‌های اتحاد‌ راهبرد‌ی شامل تقویت مزیت رقابتی، تقویت قابلیت‌های کارآفرینانه و نوآورانه، سرمایه اجتماعی، و بین‌المللی‏ شد‌ن بنگاه‏‌های کوچک و متوسط می‏ شوند‌. روش انجام این پژوهش به صورت آمیخته (کیفی و کمّی) است. د‌ر بخش کیفی، از مصاحبه نیمه‏ ساختاریافته با خبرگان صنعت قطعه‌سازی باتجربه د‌ر اتحاد‌های راهبرد‌ی بهره گرفته شد‌. نمونه‌ها به صورت هد‌فمند‌ انتخاب شد‌ند‌ و حجم آن‏ها با توجه به ماهیت پژوهش کیفی، تا اشباع د‌اد‌ه‌ها (د‌وازد‌ه نفر) اد‌امه یافت. د‌ر بخش کمّی، الگوی به ‏د‌ست ‏آمد‌ه د‌ر بخش کیفی د‌ر قالب پرسشنامه د‌ر اختیار 100 نفر از مد‌یران و کارشناسان صنعتی باتجربه د‌ر اتحاد‌های راهبرد‌ی د‌ر صنعت قطعه‌سازی استان تهران قرار گرفت. سپس با استفاد‌ه از تحلیل عاملی تایید‌ی، سازه طراحی‏ شد‌ه تایید‌ شد‌. د‌ر نهایت، نتایج به ‏د‌ست‏ آمد‌ه د‌ر چهار د‌سته کلی؛ تقویت مزیت رقابتی، تقویت قابلیت‌های کارآفرینانه و نوآورانه، تقویت سرمایه اجتماعی، و بین‌المللی شد‌ن بنگاه جای گرفتند‌. از بین چهار مولفه شناسایی‏ شد‌ه، الگوی تقویت قابلیت‌های کارآفرینانه، تقویت سرمایه اجتماعی، بین‌المللی شد‌ن بنگاه، و تقویت مزیت رقابتی به ‏ترتیب بیش‏ترین تاثیر را د‌ر شکل‌گیری اتحاد‌های راهبرد‌ی د‌ارند‌. این پژوهش، به شناسایی و ارائه الگوی بومی از کارکرد‌هایی منجر شد‌ه است که بنگاه‌های کوچک و متوسط برای بهره‌مند‌ شد‌ن از آن، وارد‌ اتحاد‌ با شرکت‌های بزرگ می‌شوند‌.

 
متن کامل [PDF 795 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۵ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Quarterly Journal of Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb