ارایه کنندگان کارت امتیازی متوازن، مفهوم نقشه راهبرد را در چارچوب این مدل جهت تبدیل داراییهای نامشهود سازمان به منافع قابل سنجش مطرح نمودند. نقشه راهبرد تلاش میکند راهبرد سازمان را در چارچوب روابط علّی، معلولی نمایش داده و نشان دهد که چگونه راهبرد سازمان میتواند به اهداف قابل اندازهگیری و عملیات مشخصی که واحدهای سازمانی و حتی کارکنان سازمان باید دنبال کنند، تبدیل شود. جهاد دانشگاهی بهعنوان یکی از موسسات علمی- پژوهشی در سطح کشور جهت اجرای راهبردهای خود نیازمند تهیه نقشه راهبرد است که این مهم، چارچوب لازم برای اجرای برنامه راهبردی تدوین شده را فراهم میآورد. در این پژوهش پس از ارایه روششناسی تبدیل راهبرد به ابعاد چهارگانه کارت امتیازی، ارکان جهتساز راهبرد جهاد دانشگاهی تبیین، و یکی از راهبردها جهت طراحی نقشه انتخاب شد. در ادامه با استفاده از ادبیات موضوع، مستندات و نظر خبرگان، تعداد40 شاخص در وجوه مختلف کارت امتیازی متوازن تهیه شد که با قرار دادن در قالب یک پرسشنامه توسط مدیران جهاد دانشگاهی به نظرسنجی گذاشته شد. پس از آنالیز پرسشنامهها با آزمون تی تکنمونهای، 30 شاخص جهت قرار گرفتن در نقشه انتخاب، و به صورت استنباطی (به دلیل عدم وجود نمونههای مشابه) نقشه راهبرد منتخب جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش و پژوهش طراحی گردید. در ادامه با استفاده از کاربرگهای مربوطه و مصاحبه برای هر شاخص، سنجهها و اهداف کمی در نظر گرفته شد. در نهایت وضعیت یکساله اول اجرای راهبرد در این نهاد بهوسیله تحلیل شاخصهای بهدست آمده آنالیز و به ارایه راهکارهایی جهت اجرای موفق راهبرد و کاهش شکافهای موجود پرداخته شد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |