دانشگاه خوارزمی ، sa_shahriari@yahoo.com
چکیده: (21 مشاهده)
هدف: دوسوتوانی سازمانی توانایی همزمان سازمان در بهبود کارایی فعالیتهای فعلی و نوآوری برای آینده بهمنظور حفظ مزیت رقابتی پایدار است. هدف این پژوهش تبیین تأثیر رهبری تحولآفرین بر دوسوتوانی با تاکید بر نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری است.
طرح/روششناسی/رویکرد: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی-همبستگی و با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. سطح تحلیل چندسطحی (فرد و بنگاه) و جامعه آماری شامل شرکتهای تولیدکننده نرمافزار در تهران است. دادهها با دو پرسشنامه استاندارد (شامل ۴۶ گویه) از ۳۱۴ کارمند و ۹۶ مدیر در ۹۳ شرکت جمعآوری شد. روایی ابزار با روشهای همگرا و واگرا و پایایی با آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی شد. دادهها با نرمافزار SmartPLS4 تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد که رهبری تحولآفرین تأثیر مثبت و معناداری هم بر مدیریت ارتباط با مشتری و هم بر دوسوتوانی سازمانی دارد. مدیریت ارتباط با مشتری نیز اثر مثبت و معناداری بر دوسوتوانی سازمانی دارد؛ از اینرو، نقش میانجی آن در رابطه بین رهبری تحولآفرین و دوسوتوانی سازمانی تأیید میشود.
ارزش/ اصالت: مدل ارائهشده که نوآوری اصلی این پژوهش است، با معرفی مدیریت ارتباط با مشتری بهعنوان یک قابلیت میانجی استراتژیک نشان میدهد که رهبری تحولآفرین میتواند از طریق مدیریت اثربخش روابط با مشتری، به رشد دوسوتوانی در شرکتهای تولید نرمافزار منجر شود. این نتایج درک عمیقتری از سازوکارهای رفتاری مؤثر بر شکلگیری دوسوتوانی سازمانی ارائه میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
فرایند توسعه دریافت: 1404/2/29 | پذیرش: 1404/8/11