1- گروه مدیریت دولتی، گرایش رفتارسازمانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2- گروه مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران. ، Samadbarani@ssau.ac.ir
3- گروه مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.
4- گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
چکیده: (328 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش، کاربست تئوری انتظار، در نظام ارزیابی عملکرد کارکنان، به منظورِ بهبودِ ارزیابی و دستیابی به راهکارهای عملیاتی، برای ایجاد انگیزش، در کارکنان است.
طرح پژوهش/روششناسی/رویکرد: پژوهش، بر اساسِ چهارچوب نظری شناختی/اجتماعی، با رویکرد رفتار سازمانی، مبتنی بر شواهد، به روش آمیخته، انجام شده است. در بخش کیفی از روشِ تحلیلِ مضمونِ بازتابی، و منابع علمی معتبر، استفاده شده است. در بخش کمی، برای اعتبارسنجی، از روش دلفی فازی و پرسشنامه، استفاده شده و جامعه آماری شامل 31 نفر از خبرگان بوده است.
یافتهها: با بررسی و تحلیل 62 عنوان سند، از مجموع 573 بخش کدگذاری شده، 44 مضمون فرعی، هفت مضمون اصلی شاملِ راهکارهای عملیاتی، و یک مضمون فراگیر، با عنوان "مدیریت انگیزش کارکنان" استخراج شده است. با تایید 41 مضمون از مجموع 44 مضمون فرعی در دور دوم دلفی فازی، مضامین پژوهش، مورد تایید خبرگان، قرار گرفته است.
ارزش/اصالت پژوهش: در این پژوهش، با ارائه راهکارهای عملیاتی، به گروهی از محدودیتهای تئوری انتظار، مانند پیچیدگی و سختی بکارگیری، پاسخ داده شده است. کاربست تئوری انتظار، در قالبِ مضامین مستخرج، ضمن ایجاد انگیزش، زمینه را برای اثربخشی نظامِ ارزیابی عملکرد، فراهم مینماید. ایجاد تمایز عملکردی، و ادراکِ عدالت، از دیگر مزایای حاصل از پژوهش، محسوب میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
رویکردهای مدیریت دولتی دریافت: 1404/2/23 | پذیرش: 1404/5/7