XML English Abstract Print


1- گروه مدیریت دولتی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
2- گروه مدیریت دولتی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. ، m.rashidi@shahed.ac.ir
چکیده:   (349 مشاهده)
هدف: این پژوهش، به بررسی موانعِ اجرای خط‌مشی ایجادِ پایگاه اطلاعات هویتی، و صدور کارت هوشمند ملی، مطابق بند «د» ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، می‌پردازد.
روش‌شناسی: این مطالعه، با رویکردِ کیفی و در چارچوب فلسفی ساخت‌گرایی (رویکرد تفسیری) انجام شده است، و از نظر جهت‌گیری، پژوهشی کاربردی، با روشِ استقرایی محسوب می‌شود. داده‌ها، از طریقِ مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با مدیران و کارشناسانِ سازمانِ ثبت ‌احوال کشور، گردآوری شده‌اند. نمونه‌گیری، به روش قضاوتی هدفمند، صورت گرفته، و حجم نمونه، بر اساسِ اشباع نظری، تعیین گردیده است. داده‌های گردآوری ‌شده، با روش تحلیلِ مضمون، بر اساسِ الگوی براون و کلارک، مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند، و برای افزایش اعتبارِ یافته‌ها، از بازبینی همتا و بازخوردِ مشارکت‌کنندگان، استفاده شده است. با توجه به محیطِ انجامِ پژوهش، این مطالعه، در دسته پژوهش‌­های میدانی، و از نوعِ تک‌مقطعی، قرار می‌گیرد.
یافته‌ها: تحلیلِ داده‌ها، نشان داد که موانع اجرای خط‌‌مشی، در چهار سطح قابل طبقه‌بندی‌ هستند:- در سطح اول، ضعف در تأمینِ مواد اولیه تولید بدنه کارت به ‌عنوانِ مانع وابسته، و همچنین، ضعفِ مدیریتی و فرآیندهای داخلی سازمانِ ثبت ‌احوال، به ‌عنوان مانعِ پیوندی، شناسایی شدند.- در سطح دوم، فقدانِ چارچوب سیاستی و تعامل بین‌سازمانی، و مشکلاتِ طراحی و تدوینِ خط‌مشی، به ‌عنوانِ موانعِ مستقل، مطرح شدند.- سطح سوم شاملِ ضعف در نظامِ نظارت و ارزیابی خط‌مشی،‌ به ‌عنوانِ مانع پیوندی است.- در سطح چهارم، بی­‌توجهی به بسترهای فرهنگی، و مسائل اجتماعی مؤثر، بر پذیرشِ فناوری‌های نوین، به ‌عنوانِ مانعی بنیادین، شناسایی شد.
ارزش/ اصالت پژوهش: پژوهشِ حاضر، می‌­تواند راه‌گشای سیاست‌گذاران، برای اصلاحِ خط‌مشی ثبت‌احوالِ هوشمند، و کمک به مدیران، جهتِ توسعه و بهبود روندِ پیاده‌سازی این خط‌مشی، باشد.
پیشنهادهای اجرایی/ پژوهشی: این پژوهش، راهنمای مناسبی برای خط‌مشی‌­گذاری و  برنامه‌­ریزی مناسب، به منظورِ توسعه دولت الکترونیک، و بهره‌گیری از هوشِ مصنوعی، در آینده کشور و سازمان ثبت احوال، است.

 
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: فرایند توسعه
دریافت: 1404/2/17 | پذیرش: 1404/5/26

فهرست منابع
1. Abedi, J. (2016). The role of the national smart card in the development of electronic government. Quarterly Journal of Strategic Management Thought, Tehran. (In Persian)
2. Alivardikhani, J. (2017). Pathology of the executive processes of registration of cases in e-government based on the three-pronged model [Unpublished master's thesis]. Islamic Azad University, Electronic Branch. (In Persian)
3. Alvani, S. M., & Sharifzadeh, F. (2015). The process of public policymaking (8th ed.). Tehran: Allameh Tabataba'i University Press. (In Persian)
4. Anderson, J. E. (2011). Public policymaking: An introduction (7th ed.). Wadsworth Cengage Learning.
5. Bowen, G. A. (2008). Naturalistic inquiry and the saturation concept: A research note. Qualitative Research, 8(1), 137-152. [DOI:10.1177/1468794107085301]
6. Braun, V. & Clarke, V. (2021). "Thematic analysis: A practical guide". London: : SAGE Publications Ltd.
7. Farahzadeh, M. (2017). Business process reengineering of electronic identity systems towards e-government implementation in Qazvin Province (Case study: Civil Registration Organization) [Master's thesis, Raja Higher Education Institute, Faculty of Humanities]. (In Persian)
8. Fischer, F., & Miller, G. J. (2017). Handbook of public policy analysis: Theory, politics, and methods. Routledge. [DOI:10.4324/9781315093192]
9. Gholipour, R. (2016). Organizational decision-making and public policymaking. Tehran: SAMT Publications. (In Persian)
10. Habibi, A., & Afaridi, S. (2022). Multi-criteria decision-making. Tehran: Narvan Publications. (In Persian)
11. Hajiani, E. (2012). Strategic planning and public policy: A comparative analysis. Tehran: Institute for Management and Planning Studies. (In Persian)
12. Höchtl, J., Parycek, P., & Schöllhammer, R. (2016). Big data in the policy cycle: Policy decision making in the digital era. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 26(1-2), 147-169. [DOI:10.1080/10919392.2015.1125187]
13. Imanian, Z., & Monourian, A. (2015). Network governance and analysis of its positions and challenges in Iran. In National Conference on Public Management in Iran, Faculty of Management, University of Tehran. (In Persian)
14. Islam, M. Z., Hoque, S. M. S., & Asaduzzaman, M. (2018). E-government and the transformation of civil registration and vital statistics in Bangladesh. International Journal of Electronic Governance, 10(1), 1-16. [DOI:10.1504/IJEG.2018.091343]
15. Islamic Parliament Research Center. (2020). Evaluation of the National Smart Card Issuance Project and policy proposals. (In Persian)
16. Koura, A., Boudhar, A., & Oudgou, M. (2024). Assessing public policies: A comprehensive review of evaluation methods. International Journal of Applied Management and Economics, 2(1), 1-23. [DOI:10.5281/zenodo.14035228]
17. Lasswell, H. D. (1951). The policy orientation. In D. Lerner & H. D. Lasswell (Eds.), The policy sciences (pp. 3-15). Stanford University Press.
18. Lester, J. P., & Stewart, J. (2015). Public policy: An evolutionary approach (3rd ed.). Thomson Wadsworth.
19. Machingambi, S., & Mabiza, E. (2018). Changing perspectives in the issues of generalisability, validity and reliability as applied to the qualitative research paradigm. Asian Journal of Educational Research, 6(1), 1-8. [https://multidisciplinaryjournals.com/ajer-vol-6-no-1-2018]
20. Merson, M. H., Black, R. E., & Mills, A. J. (Eds.). (2016). International public health: Diseases, programs, systems, and policies (2nd ed.). Jones and Bartlett Publishers.
21. Monavarian, A., & Golshan, M. (2015). [Howlett's perspective on policy evaluation and learning]. In Proceedings of the National Conference on Public Management in Iran, Faculty of Management, University of Tehran. (In Persian)
22. Moradi, F. (2017). Challenges and applications of the national smart ID card [Master's thesis, Islamic Azad University, Kermanshah Branch]. (In Persian)
23. Mousavinejad, S. H., & Shahsiah, N. (2016). Investigating the role of modern civil registration facilities in enhancing satisfaction with service delivery. Research Affairs, Lorestan University.
24. Nazemi Ardakani, M. (2014). Recording the beating heart of the electronic government. Tebtash Journal, (45-46), 3-5. (In Persian)
25. Owusu, A., Akpe-Doe, C. E., & Taana, I. H. (2022). Assessing the effectiveness of e-government services in Ghana: A case of the Registrar General's Department. International Journal of Electronic Government Research, 18(1), 1-21. [DOI:10.4018/IJEGR.289827]
26. Peeters, R., & Widlak, A. (2018). The digital cage: Administrative exclusion through information architecture - The case of the Dutch civil registry's master data management system. Government Information Quarterly, 35(2), 175-183. [DOI:10.1016/j.giq.2018.02.003]
27. Ramli, R. M. (2017). E-government implementation challenges in Malaysia and South Korea: A comparative study. The Electronic Journal of Information Systems in Developing Countries, 80(7), 1-26. [DOI:10.1002/j.1681-4835.2017.tb00591.x] [https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/j.1681-4835.2017.tb00591.x']
28. Saadatpour, M. (2014). The role of modern civil registration in the development and implementation of e-government. Sabt Journal, New Series, (15), 38-51. (In Persian)
29. Saadatpour, M. (2017). Investigating the impact of T.R.A.M.S indicators on agility in e-government services of the Civil Registration Organization. Sabt Research Journal, 6(21), 13-24. (In Persian)
30. Saadatpour, M. (2020). Investigating the impact of T.R.A.M.S indicators on agility in e-government services of the Civil Registration Organization. Sabt Research Journal, 6(21), 13-24. (In Persian)
31. Shahsavari, H. R., Taheri Goodarzi, H., & Kameli, M. J. (2022). Identification of components and indicators of an industrial policy evaluation model with a production boom approach in SME business clusters. Iranian Journal of Management Sciences, 17(66), 145-168. (In Persian)
32. Soleimani, A. (2019). Identification of key criteria in evaluating Iran's educational policies based on upstream documents [Unpublished master's thesis]. Allameh Tabataba'i University. (In Persian)
33. United Nations Department of Economic and Social Affairs (UNDESA). (2008). "United Nations E-government Survey 2008: From e-government to connected governance". New York: United Nations.
34. Zeydabadi, S. (2019). Evaluation of the functions of the national smart ID card (Challenges, applications, and requirements) using a fuzzy approach: A case study of Yazd Civil Registration Organization [Unpublished master's thesis]. University of Science and Arts, Faculty of Humanities. (In Persian)

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb