آماده برای انتشار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، f.rahnavard@imps.ac.ir
چکیده:   (20 مشاهده)
هدف: بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی درگیری‌درکار بر اثربخشی مدارس به عنوان سازمان‌‌های آموزشی دولتی است.
طرح پژوهش: این پژوهش ازنظر هدف، شناختی یک تحقیق کاربردی و ازنظر روش‌شناسی، یک تحقیق توصیفی-میدانی است. روش نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی نظام‌مند و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان معادل 155 مدرسه است. برای سنجش روایی صوری پرسش‌نامه از نظر خبرگان، برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها علاوه بر آمار توصیفی، از آمار استنباطی مانند مدل‌سازی ساختاری استفاده گردید.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که فرهنگ سازمانی درگیری‌درکار بر اثربخشی مدرسه و تک‌تک مؤلفه‌های آن مؤثر است. این درحالی است که رضایت شغلی معلمان نقش میانجی و انتظارات والدین نقش تعدیل‌گر را در این‌میان ایفا نمی‌کند. بااین‌وجود، فرهنگ سازمانی درگیری‌درکار علاوه‌بر اثربخشی مدرسه، بر رضایت شغلی کارکنان نیز کاملاً تأثیرگذار است.
ارزش پژوهش: با توجه به اثربخشی کمتر از حد انتظار در سازمان‌های آموزشی دولتی، این مطالعه با استفاده از پیشینه پژوهش،‌ به بررسی یک فرهنگ سازمانی مؤثر در بهبود اثربخشی مدارس دولتی می‌پردازد.
پیشنهادهای اجرایی: مدیران مدارس دولتی با تقویت فرهنگ درگیری‌درکار به واسطه راهکارهایی مانند «ایجاد محیط حمایتی، گسترش تصمیم‌گیری‌های مشارکتی، تقویت ارتباطات درون‌سازمانی» می‌توانند به افزایش رضایت شغلی کارکنان و اثربخشی فعالیت‌ها در مدارس دولتی دست یابند.
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: رویکردهای مدیریت دولتی
دریافت: 1404/1/19 | پذیرش: 1404/9/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb