XML English Abstract Print


1- گروه مدیریت دولتی، مؤسسه عالی آموزش و برنامه‌ریزی، تهران، ایران.
2- گروه مدیریت دولتی، مؤسسه عالی آموزش و برنامه‌ریزی، تهران، ایران. ، a.jahangiri@imps.ac.ir
3- گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
4- گروه سیاست نوآوری و آینده نگاری، پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران.
چکیده:   (415 مشاهده)
هدف: با گذشت بیش از یک دهه از شروعِ اجرای قانون "حمایت از شرکت­‌ها و مؤسساتِ دانش­‌بنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات"، مسأله ارزیابی میزانِ دستیابی به اهدافِ از پیش تعیین­‌شده این قانون، و تحلیلِ کیفیت دستاوردها، و آثارِ مثبت و منفی آن، بر جامعه هدف، از اهمیتِ بسزایی برخوردار است. پژوهشِ حاضر، با هدفِ ارائه مدل ارزشیابی خط­‌مشی حمایت از شرکت­‌ها، و مؤسساتِ دانش­‌بنیان، انجام شده­ است.
طرح پژوهش/روش‌­شناسی: جامعه آماری این پژوهش، کیفی، و بخش اسناد، طرح‌ها، متن قانون، آئین­‌نامه­‌ها، دستورالعمل‌­ها، مکاتبات و دستوراتِ اداری مرتبط با این قانون، و بخشِ مدیران، کارشناسانِ متخصص، سیاست‌­گذاران و مجریانِ این خط­‌مشی را شامل می‌­شود. گردآوری داده­‌ها، به ­روش اسنادی-کتابخانه‌­ای و میدانی، از طریقِ مصاحبه نیمه­‌ساختار­یافته، با خبرگانِ دانشگاهی، و اجرایی حوزه خط­‌مشی‌­گذاری، انجام پذیرفته است. نمونه‌گیری، به­ روشِ گلوله ­برفی و هدفمند، انتخاب، و با اخذِ نظرِ پانزده نفر از خبرگان، به اشباعِ نظری، دست­ یافته است. تحلیلِ داده‌­ها، به ­روشِ تحلیلِ مضمون، و به ­کمکِ نرم­‌افزار اطلس تی نسخه 7، صورت گرفته ­است.
یافته‌­ها: بر اساسِ نتایج، 363 مضمونِ پایه، 32 مضمونِ سازمان­دهنده و 9 مضمونِ فراگیر، شناسایی و در قالبِ مدلی، با سازه­‌های کلیدی؛ کارکردهای خط‌مشی­، ویژگی‌­های مطلوب، ساختارِ ارزش‌یابی، عواملِ محیطی، زمان­‌بندی ارزش‌یابی، تناسب، کارایی، اثربخشی و فایده‌­مندی ارائه شده ­است.
ارزش/اصالت پژوهش: در این پژوهش، اشتراک­های معنایی ادبیاتِ ارزش‌یابی، مورد توجه قرار گرفته، و متناسب با زمینه و موضوعِ ارزش‌یابی، رویکرد و الگوی مطلوبِ ارزش‌یابی خط­‌مشی حمایت از شرکت‌­ها و مؤسساتِ دانش‌­بنیان، ارائه شده­ است.
پیشنهادهای اجرایی: تدوینِ اهدافِ کمی، مشخص و قابلِ اندازه‌گیری، مرتبط با ارزش‌یابی خط‌­مشی حمایت از شرکت‌­ها، و مؤسساتِ دانش‌­بنیان، پیشنهاد شده­ است.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: توسعه نظام‌های کلان
دریافت: 1403/9/21 | پذیرش: 1404/2/23

فهرست منابع
1. Abedi Jafari, H., Taslimi, M. S., Faghihi, A., & Sheikhzadeh, M. (2011). Content and content network analysis: a simple and efficient method for explaining patterns in qualitative data. Strategic Management Thought (Management Thought), 5(2). 151-198. (in Persian)
2. Ahmadi Shapourabadi M., & Mottaghi S. L. (2022). Pathology and Monitoring of Rural Development Policies in Development Plans: Lessons for Developing Rural Development Executive Policies in the Seventh Development Plan. Journal of Management and Development Process. 35(3), 129-164. (in Persian) [DOI:10.52547/jmdp.35.3.129]
3. Alipour, H., Mamandi Q., & Rahnavard R. (2020). Evaluating the Effectiveness of Public-Private Partnership Policy in Iran's Public Sector. Journal of Management and Development Process. 33(2), 129-154. (in Persian) [DOI:10.52547/jmdp.33.2.129]
4. Alkin, M.C. (2011). What is the organizational, social, and political context? Evaluation essentials: From A to Z. New York, NY: Guilford Press.
5. Alvani, S.M., & Sharifzadeh, F. (2014). The Process of Public Policy-Making. Tehran: Allameh Tabatabaei University Press (RA). (in Persian)
6. Ashtarian, K., & Emami Meybodi, R. (2014). Organizing the Evaluation of Public Policies in the Islamic Republic of Iran. Political Science, 10(2), 26-35. (in Persian)
7. Babbie, E.R. (2007). The practice of social research. Nelson Education.
8. Batsuuri, G. (2016). Foreign Investment Policy Implementation Effectiveness: A Case Study from Mongolia. Imperial Journal of Interdisciplinary Research, 2(3), 309-320.
9. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. [DOI:10.1191/1478088706qp063oa]
10. Brousselle, A., & Buregeya, J.M. (2018). Theory-based evaluations: Framing the existence of a new theory in evaluation and the rise of the 5th generation. Evaluation, 24(2), 153-168. [DOI:10.1177/1356389018765487]
11. Candido Carlos, J.F., & Sergio, P.S. (2019). Implementation obstacles and strategy implementation failure. Baltic Journal of Management.
12. Calidoni Lundberg, F. (2006). Evaluation definitions, methods and models. Working paper, Swedish Institute for Growth Policy Studies.
13. De Francesco, F., & Pattyn, V. (2021). Policy evaluation styles. In: M. Howlett & J. Tosun (Eds.) the Routledge Handbook of Policy Styles. London: Routledge. Preprint Version. [DOI:10.4324/9780429286322-41]
14. Dunn, W.N. (2012). Public policy analysis, Pearson Education Inc.
15. Emami Meybodi, R. (2015). Policy Evaluation; Conceptual Disorder? Public Policy Quarterly, 1(3), 21-32. (in Persian)
16. Faghihi, A., & Alizadeh, M. (2005). Validity in Qualitative Research. Management Culture, 3(9). 5-19. (in Persian)
17. Fitzpatrick, J.L., James, R., Sanders, & Blaine R.W. (2011). Program Evaluation, Alternative Approaches and Practical Guidelines, Pearson Education.
18. Ganjipour, S. R., Hadi Peikani, M., Eteabarian Khorasgani, A., & Gholizadeh, A. (2021). Presenting a Model for Evaluating Education Policies with a Network Governance Approach in Iran. Bimonthly Scientific-Research Journal of a New Approach to Educational Management, 12(5), 17-29. (in Persian)
19. Ghazinoory, S., & Farazkish, M. (2018). National Assessment Model of Science, Technology and Innovation Based on Efficiency, Effectiveness and Utility Indicators. Journal of Strategic Studies on Public Policy, 8(27), 205-229. (in Persian)
20. Ghahramannavasi, F., & Shaygan, S. (2023). Identifying and Ranking Factors Affecting the Implementation of Policy Making to Reduce Inequality and Equitable Income Distribution. New Research Approaches in Management and Accounting, 7(89), 960-984. (in Persian)
21. Gholipour, R. (2014). Organizational Decision Making and Public Policy Making. 6th Edition, Tehran: Samt Publications. (in Persian)
22. Greene, J.C. (2005). Context. In S. Mathison (Ed.), Encyclopedia of evaluation (pp. 82-84). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
23. Hojjatpour, S., Danesh Fard, K.A., Taban, M., & Amirnejad, Q. (2019). Presenting a Model for Successful Evaluation of the Public Policies of the Social Security Organization Based on Professional Ethics. Quarterly Journal of Ethical Research, 10(37), 1-18. (in Persian)
24. Hasangholipour, H., Amiri, M., & Pour-Ezzat, A-A. (2017). Developing an Evaluation Model for Effective Faculty Retention Policy in Higher Education. Public Administration, 9(3), 489-516. (in Persian)
25. Hasanifar, A., & Amiri Parian, F. (2014). Discourse Analysis as a Method. Contemporary Political Essays, 5(1), 49-67. (in Persian)
26. Kamali, Y., Sheikhzadeh Joshani, S., & Ahmadinejad, F. (2019). Implementing Public Policies: Providing Criteria for Successful Implementation of Policies. Scientific-Research Quarterly Journal of Public Policy, 253-275. (in Persian)
27. Keshwarian Azad, R., Etebarian Khorasgani, A., Hadi Peikani, M., & Shahnooshi, M. (2021). Presenting a Native Model for Implementing Judicial Policies: Using the Application of Content Analysis and Fuzzy Delphi Approach. Journal of Public Policy in Management, 12(42), 1-29. (in Persian)
28. King, N., & Horrocks, C. (2010). Interviews in Qualitative Research. Sage publications.
29. Lincolne, Y. S. Guba E. G. (1985). Epistemological and methodological bases of naturdistic inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233-252. [DOI:10.1007/BF02765185]
30. Monavvarian, A. (2015). Implementation and Evaluation of Public Policy. Tehran: Mehraban Book Publication. (in Persian)
31. Maxwell, J.A. (2012). Qualitative research design: An interactive approach. Sage publications.
32. Memarzadeh Tehran, G. R., Mirsepasi, N., & Jalili, S. (2011). Presenting a Model for Evaluating the Effectiveness of the Implementation of the Public Policy of the Islamic Republic of Iran in the Field of Health and Treatment. Quarterly Journal of Public Management Mission, 19-31. (in Persian)
33. Mohammadi, M. (2018). Designing a Model for Evaluating Tax Policies in Iran: A Case Study of Value Added Tax Policy. PhD Thesis. Faculty of Accounting and Management, Allameh Tabatabaei University. (in Persian)
34. Nyhagen, G.M., Bleiklie, I., & Hope, K. (2017) Policy Instruments in European Universities: Implementation of Higher Education Policies. In: Bleiklie I. Enders J. Lepori B. (eds) Managing Universities. Palgrave Studies in Global Higher Education. Palgrave Macmillan. [DOI:10.1007/978-3-319-53865-5]
35. Pour Ezzat, A. A., & Seyed Rezaei, M. (2018). Evaluating the Performance of the Government and Governance. Third Edition, Tehran: Samat Publications. (in Persian)
36. Siddique, W. (2016). Critical success factors affecting e-government policy implementation in Pakistan. E Journal of E Democracy and Open Government, 8(1), 102-126. [DOI:10.29379/jedem.v8i1.398]
37. Shahsavari, H. R., Taheri Goodarzi, H., & Kameli, M. J. (2022). Identifying the components and indicators of the industrial policy evaluation model with the approach of production boom in the cluster of small and medium-sized businesses. Quarterly Journal of the Iranian Management Sciences Association, 17(66), 168-145. (in Persian)
38. Shokri, Z., Danaei Fard, H., Khairgoo, M., & Fani, A.A. (2018). How to evaluate the quality of public policies in Iran: An exploratory study based on mixed methodology. Scientific-Research Quarterly Journal of Government Organizations Management, 6(2), (p.22), 79-94. (in Persian)
39. Soltani, A.M., Tabatabaeian, S.H., Hanafizadeh, P., & Soofi, J.B. (2011). An evaluation scheme for nanotechnology policies. Journal of Nanoparticle Research, 13(12), 7303-7312. [DOI:10.1007/s11051-011-0584-8]
40. SoltaniGord Faramarzi, A.M. (2011). An Evaluation Model for Nanotechnology Policymaking in Iran. PhD Thesis, Tehran: Allameh Tabatabaei University. (in Persian)
41. Stufflebeam, D.L., & Coryn, C.L. (2014). Evaluation theory, models, and applications. John Wiley & Sons.
42. Vaezi, R., & Mohammadi, M. (2017). A Model for Evaluating Public Policies in Iran (Study of Value Added Tax Policy). Perspectives on Public Administration, 29, 47-72. (in Persian)
43. Vedung, E. (2010). Four waves of evaluation diffusion. Evaluation, 16(3), 263-277. [DOI:10.1177/1356389010372452]
44. Vedung, E. (2017). Public policy and program evaluation. Routledge. [DOI:10.4324/9781315127767]
45. Vo, A.T. (2013). Visualizing context through theory deconstruction: A content analysis of three bodies of evaluation theory literature. Evaluation and Program Planning, 38, 44-52. [DOI:10.1016/j.evalprogplan.2012.03.013] [PMID]
46. Yahyai Ilei, A. (2011). What is discourse analysis? Public Relations Research, 10(60), 58-64. (in Persian)
47. Yavari, V. (2012). Designing a conceptual model of organizational performance management for the Endowment and Charity Affairs Organization. PhD thesis. Faculty of Accounting and Management, Allameh Tabatabaei University (RA). (in Persian)
48. Yin, R. (2014). Case studies in social research. Translated by Houshang Nayebi. Tehran: Nashr-e Ney. (in Persian)

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb