دوره 34، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   دوره34 شماره 2 صفحات 150-127 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamshidi S H, Amini Sabbegh Z, Sadeh E, Sheykholeslam Kandeloosi N. Developing a Model for Implementing Public Policies in State-Owned, Project-Oriented Oil Companies. JMDP 2021; 34 (2) :127-150
URL: http://jmdp.ir/article-1-4070-fa.html
جمشیدی صید حسین، امینی سابق زین العابدین، ساده احسان، شیخ‌الاسلام کندلوسی نادر. طراحی مدل اجرای خط‌مشی‌های عمومی در شرکت‌های دولتی پروژه محور نفتی. فرایند مدیریت و توسعه. 1400; 34 (2) :127-150

URL: http://jmdp.ir/article-1-4070-fa.html


1- گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ایران ، h.jamshidi@nioec.com
2- گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ایران
3- گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
چکیده:   (2150 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل اجرای موفقیت‌‏آمیز خط‏‌مشی عمومی در شرکت‏های دولتی پروژه‏‌محور در ایران انجام شده است.
طرح پژوهش/ روش‌شناسی/ رویکرد: این پژوهش از نظر روش‌‏شناسی، یک پژوهش کیفی محسوب می‏‌گردد. همچنین از آن‏جا که درصدد ارائه مدل اجرای خط‌‌مشی‌های عمومی در شرکت‌های پروژه‌‏محور نفتی دولتی ایران است، در زمره پژوهش‏‌های اکتشافی قرار می‏‌گیرد. جامعه آماری شامل مدیران ارشد شرکت‌های پروژه‏‌محور نفتی دولتی ایران فعال در حوزه‌های نفت و گاز و استادان دانشگاه در حوزه خط‌مشی است. حجم نمونه به روش گلوله برفی تعیین شده و با توجه به چارچوب پژوهش، برای گردآوری داده‏‌های مورد نیاز از مصاحبه نیمه‌‏ساخت‌‏یافته استفاده شده است.
یافته‌‏ها: یافته‌‏های پژوهش نشان می‌‏دهد که اجرای موفقیت‌‏آمیز خط‏مشی عمومی در پرتو معیارهایی چون کارایی، اثربخشی، برآورده‌‏سازی انتظارات، کفایت در حل مسئله، عدالت توزیع، و انطباق با شرایط صنعت نفت سنجش‌‏پذیر است.
ارزش/ اصالت پژوهش: مطابق چارچوب به‌‏دست‏‌آمده سه خوشه متغیر تحت عناوین عوامل علّی، مداخله‌‏گر، و زمینه‌‏ای شناسایی شده که اجرای موفقیت‌‏آمیز خط‏مشی‌‏های عمومی به‌‏شدت از آنها تاثیر پذیرفته است.
پیشنهادهای اجرایی/ پژوهشی: چارچوب به‏‌دست‌‏آمده نشانگر آن است که اجرای موفقیت‌‏آمیز خط‏مشی‌‏های عمومی به افزایش اعتماد و رضایت عمومی، و همچنین ارتقای مشروعیت شرکتی در میان ذی‌نفعان منجر میشود.
متن کامل [PDF 866 kb]   (522 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1399/10/7 | پذیرش: 1400/3/23 | انتشار الکترونیک: 1400/10/22

فهرست منابع
1. Anderson, J. E. (2014). Public Policymaking: Cengage Learning.
2. Baghernezhad, P., Taherpour, H., & Bahrami, H. (2017). Identifying Factors Affecting Successful Implementation of the Approved Policy Supporting Knowledge-Based Companies and Institutes and Commercializing Innovation and Inventions. Quarterly Journal for Management and Development Process, 29(4), 79-114.
3. Bhuyan, A., Jorgensen, A., & Sharma, S. (2010). Taking the Pulse of Policy: The policy Implementation Assessment Tool. Health Policy Initiative, 50.
4. Bressers, H. (2004). Implementing Sustainable Development: How to Know What Works, Where, When and How Chapter in Governance for Sustainable Development: The Challenge of Adapting Form to Function, William M. Lafferty (Editor), Edward Elgar publishing: Cheltenham.
5. Bressers, J. T. (2007). Contextual Interaction Theory and the Issue of Boundary Definition: Governance and Motivation, Cognitions and Resources of Actors. CSTM Series Studies and Reports (323).
6. Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded Theory: A Practical Guide through Qualitative Analysis: Sage Publication.
7. Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory: Sage Publications.
8. Danaiifard, H., Saghafy, A., & Moshabki Isfahani, A. (2010). Public Policy Implementation: Explaining the Role of Rationality in Policy Formulation. Journal of Management Research in Iran, Human Sciences Teacher, Tarbiat Modarres University Press, 14(4), 79-106.
9. Elmore, R. F. (1979). Backward Mapping: Implementation Research and Policy Decisions. Political Science Quarterly, 94(4), 601-616. [DOI:10.2307/2149628]
10. Eriksson, P., & Kovalainen, A. (2015). Qualitative Methods in Business Research: A Practical Guide to Social Research: Sage Publication.
11. Ferman, B. (1990). When Failure Is Success: Implementation and Madisonian Government. Implementation and the Policy Process: Opening Up the Black Box, 39-50.
12. Filindra, A., & Goodman, S. W. (2019). Studying Public Policy through Immigration Policy: Advances in Theory and Measurement. Policy Studies Journal, 47(3), 498-516. [DOI:10.1111/psj.12358]
13. Fixsen, D. L., Naoom, S. F., Blase, K. A., Friedman, R. M., Wallace, F., Burns, B., . . . Barwick, M. (2005). Implementation Research: A Synthesis of the Literature. University of South Florida.
14. Gheytasivand, F., Sharif Zadeh, F., Kazemian, G., & Hosseinpoor, D. (2020). Public Policy Formative Pattern in Network Governance Approach (Case Study: Urban Public Transportation in Tehran). Public Policy, 6(1), 87-110.
15. Ghorbanizadeh, V., Sharifzadeh, F., & Motazedian, R. (2016). Analysis of Issues Implementation Organizational Policies. Journal of Strategic Management Studies, 6(24), 67-95.
16. Giacchino, S., & Kakabadse, A. (2003). Successful Policy Implementation: The Route to Building Self-Confident Government. International Review of Administrative Sciences, 69(2), 139-160. [DOI:10.1177/0020852303069002002]
17. Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (2017). Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research: Routledge. [DOI:10.4324/9780203793206]
18. Goggin, M. L., Bowman, A. O. M., & Lester, J. P. (1990). Implementation Theory and Practice: Toward a Third Generation: Scott Foresman & Company.
19. Hanf, K., & Scharpf, F. W. (1978). Interorganizational Policy Making: Limits to Coordination and Central Control: Sage Publications.
20. Hjern, B. (1982). Implementation Research-the Link Gone Missing. Journal of Public Policy, 2(3), 301-308. [DOI:10.1017/S0143814X00001975]
21. Hogwood, B. W., Gunn, L. A., & Archibald, S. (1984). Policy Analysis for the Real World (Vol. 69): Oxford University Press Oxford.
22. Howlett, M., Ramesh, M., & Perl, A. (2009). Studying Public Policy: Policy Cycles and Policy Subsystems (Vol. 3): Oxford University Press Oxford. [DOI:10.1017/S0143814X09990158]
23. Khadzhyradieva, S., Hrechko, T., & Savkov, A. (2019). Behavioral Insights in Public Policy: Ukrainian Case. Public Policy and Administration, 18(1), 85-99. [DOI:10.5755/j01.ppaa.18.1.23130]
24. Kraft, M. E., & Furlong, S. R. (2019). Public Policy: Politics, Analysis, and Alternatives: Cq Press.
25. Lincon, Y., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills: Sage Publications.
26. Lipsky, M. (2010). Street-Level Bureaucracy: Dilemmas of the Individual in Public Service: Russell Sage Foundation.
27. Marsh, D., & McConnell, A. (2010). Towards a Framework for Establishing Policy Success. Public Administration, 88(2), 564-583. [DOI:10.1111/j.1467-9299.2009.01803.x]
28. Matland, R. E. (1995). Synthesizing the Implementation Literature: The Ambiguity-Conflict Model of Policy Implementation. Journal of Public Administration Research and Theory, 5(2), 145-174.
29. Mazmanian, D., & Sabatier, P. (1983). Implementation and Public Policy, Scott Foresman Company, Glenview, Illionis, Dallas Tax Aokland, NJ. Palo Alto, Cal. Tucker, Ga, London England.
30. Meyers, D. C., Durlak, J. A., & Wandersman, A. (2012). The Quality Implementation Framework: A Synthesis of Critical Steps in the Implementation Process. American Journal of Community Psychology, 50(3-4), 462-480. [DOI:10.1007/s10464-012-9522-x] [PMID]
31. Mohammadi, M., Alvani, S. M., Memarzadeh Tehran, G., & Ansari Ranani, G. (2017). Designing Three-Dimensional Model of Impelementing Public Policy. Public Policy in Administration, 8(26), 1-16.
32. Monavariyan, A., Vatankhah Moghaddam, S., Hoseini, S., Ali, M., Vaezi, S. K., & Noorollahi, Y. (2020). Designing of Policy Making Model of Renewable Energy Development in Iran. Public Policy, 6(2), 115-134.
33. Newig, J., & Koontz, T. M. (2014). Multi-Level Governance, Policy Implementation and Participation: The EU's Mandated Participatory Planning Approach to Implementing Environmental Policy. Journal of European Public Policy, 21(2), 248-267. [DOI:10.1080/13501763.2013.834070]
34. Pressman, J., & Wildavsky, A. (1973). Implementation: University of California Press.
35. Rangriz, H., Kheirandish, M., & Latifi Jaliseh, S. (2018). Exploring of Public Policies Implementation Obstacles in Governmental Organizations Using the Meta Synthesis Method. Public Policy, 4(1), 123-138.
36. Rodríguez-Ulloa, R. A., Montbrun, A., & Martínez-Vicente, S. (2011). Soft System Dynamics Methodology in Action: A Sudy of the Problem of Citizen Insecurity in an Argentinean Province. Systemic Practice and Action Research, 24(4), 275-323. [DOI:10.1007/s11213-010-9187-z]
37. Sabatier, P. A. (1986). Top-Down and Bottom-Up Approaches to Implementation Research: A Critical Analysis and Suggested Synthesis. Journal of Public Policy, 6(1), 21-48. [DOI:10.1017/S0143814X00003846]
38. Smith, K. B., & Larimer, C. W. (2018). The Public Policy Theory Primer: Routledge. [DOI:10.4324/9780429494352]
39. Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research Techniques: Citeseer.
40. Tokar, T., & Swink, M. (2019). Public Policy and Supply Chain Management: Using Shared Foundational Principles to Improve Formulation, Implementation, and Evaluation. Journal of Supply Chain Management, 55(2), 68-79. [DOI:10.1111/jscm.12190]
41. Van Bueren, E. M., Klijn, E. H., & Koppenjan, J. F. (2003). Dealing with Wicked Problems in Networks: Analyzing an Environmental Debate from a Network Perspective. Journal of Public Administration Research and Theory, 13(2), 193-212. [DOI:10.1093/jopart/mug017]
42. Van Meter, D. S., & Van Horn, C. E. (1975). The Policy Implementation Process: A Conceptual Framework. Administration & Society, 6(4), 445-488. [DOI:10.1177/009539977500600404]
43. Xiaodong, L., Xiaoping, L., & Feng, F. (2019). Research on Citizen Participation in the Implementation of Public Policy in Big Data Age. Paper Presented at the Journal of Physics: Conference Series. [DOI:10.1088/1742-6596/1168/3/032013]
44. دانش‌فرد، کرم‌اله (1393). موانع اجرای خط‌مشی‌های عمومی در سازمان‌های غیردولتی: بخش خدمات پلیس+10 و دفاتر خدمات پیشخوان دولت. نشریه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 2(2)، 49-23.
45. دنهارت، رابرت (1393). نظریه‌های سازمان دولتی. ترجمۀ مهدی الوانی و حسن دانایی‌‌فرد، انتشارات صفار.
46. رهنورد، فرج‌‌اله، و رهنورد، ساناز (1397). مبانی استقرار خط‌‌مشی عمومی. انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
47. رهنورد، فرج‌اله، و فضل‌‌اللهی، مهدی (1394). شناسایی عوامل بازدارنده اجرای خط‌‌مشی‌‌های عمومی: مطالعه موردی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران. اولین کنفرانس بین‌‌المللی مدیریت و حسابداری با رویکرد ارزش‌‌آفرینی.
48. ستوده، سروش (1399). ارزیابی علل و ریشه‌‌های شکل‌‌گیری بیگانگی خط‌‌مشی در میان مجریان حرفه‌‌ای خط‌‌مشی در سازمان‌‌های دولتی. نشریه مطالعات آینده‌‌پژوهی و سیاست‌گذاری، 6(2)، 69-58.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb