دوره 34، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   دوره34 شماره 3 صفحات 188-169 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sepahvand R, Momeni Mofrad M, Taghipour S. A Promotability Model for Managers of State Organizations Based on the Interpretive Structural Approach. JMDP 2021; 34 (3) :169-188
URL: http://jmdp.ir/article-1-4020-fa.html
سپهوند رضا، مومنی مفرد معصومه، تقی‌پور صابر. طراحی مدل ارتقاء پذیری مدیران در سازمان‌های دولتی با استفاده از رویکرد ساختاری تفسیری. فرایند مدیریت و توسعه. 1400; 34 (3) :169-188

URL: http://jmdp.ir/article-1-4020-fa.html


1- استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران
2- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران ، Momeni.ma@fc.lu.ac.ir
3- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران
چکیده:   (1525 مشاهده)
هدف: ارتقاپذیری مفهومی راهبردی در توسعه سازمان‌های امروزی محسوب می‌شود، چرا که توان ارتقاپذیری می‌تواند نشانگر سرمایه‌های انسانی ارزشمند به عنوان مزایای رقابتی سازمان باشد. بر اساس این، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل ارتقاپذیری مدیران به عنوان یکی از ارزشمندترین و راهبردی‌ترین سرمایه‌های انسانی در سازمان‌های دولتی انجام می‏‌پذیرد.
طرح پژوهش/ روش‏‌شناسی/ رویکرد: این پژوهش بر پایه پژوهش‌های آمیخته و به صورت کیفی و کمّی صورت گرفته است. در بخش کیفی، جامعه آماری پژوهش را استادان دانشگاه در رشته‌های مدیریت منابع انسانی، مدیریت رفتار سازمانی، و مدیریت راهبردی و مدیران خبره سازمان‌های دولتی تشکیل می‏‌دهند که با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی و بر پایه اصل اشباع نظری، 16 نفر به عنوان نمونه پژوهش تعیین شده‏‌اند. داده‌های مورد نیاز در این بخش با استفاده از مصاحبه نیمه‏‌ساختاریافته جمع‌‏آوری شده است. برای مدلسازی معیارهای ارتقاپذیری مدیران از روش ساختاری تفسیری بهره برده می‌‏شود. در این بخش جامعه آماری را مدیران و خبرگان سازمان‌های دولتی شهر خرم‌آباد تشکیل می‌‏دهند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 24 نفر از این جامعه به عنوان نمونه تعیین شده‌‏اند. داده‌های مورد نیاز برای مدلسازی با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی جمع‌آوری گردید.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش دربرگیرندۀ شاخص‌ها و مولفه‌های ارتقاپذیری مدیران و ارائه مدل ارتقاپذیری مدیران در سازمان‌های دولتی است. به این ترتیب، یافته‌های پژوهش مشتمل بر شناسایی 14 شاخص ارتقاپذیری مدیران در چهار سطح و در قالب مدل نهایی تشریح شده است.
ارزش/ اصالت پژوهش: این پژوهش علاوه بر کاهش شکاف نظری در حوزه مورد بررسی، با ارائه بستری مناسب سهم بسزایی در توسعه فعالیت پژوهشگران علاقه‌‏مند به موضوع داشته است. همچنین، با توجه به نبود پژوهشی مشابه در این خصوص، نتایج حاصل از انجام این پژوهش می‏تواند علاوه بر کاهش اختلاف‌نظرهای موجود در ارتباط با شاخص‌های ارتقا‌پذیری، راهگشای مناسبی برای تدوین راهبردهای معطوف به مدیران در سازمان‌های دولتی باشد.
 
متن کامل [PDF 776 kb]   (466 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: اداره امور توسعه
دریافت: 1399/8/10 | پذیرش: 1400/12/24 | انتشار الکترونیک: 1400/12/25

فهرست منابع
1. Ali, M. Z., & Ahmad, N. (2017). Impact of Pay Promotion and Recognition on Job Satisfaction (A Study on Banking Sector Employees Karachi). GMJACS, 7(2), 11-11.
2. Aminuddin, A., & Yaacob, M. A. (2011). The Effects of Recruitment and Promotion Practices on Employees' Job Satisfaction in the Local Governments. Voice of Academia (VOA), 6(1), 11-22. [https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/30865]
3. Ansah, P. S. (2017). Employee Promotional System and Induced Performance among Senior Staff of University of Cape Coast. Journal of Education and Practice, 8(30), 124-136.
4. Araki, S., Kawaguchi, D., & Onozuka, Y. (2016). University Prestige, Performance Evaluation, and Promotion: Estimating the Employer Learning Model Using Personnel Datasets. Labour Economics, 41(1), 135-148. [DOI:10.1016/j.labeco.2016.05.024]
5. Arthur, M. B., Khapova, S. N., & Wilderom, C. P. (2005). Career Success in a Boundaryless Career World. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 26(2), 177-202. [DOI:10.1002/job.290]
6. Baugher, D., Varanelli, A., & Weisbord, E. (2008). What Factors Affect a Promotion System's Long-Term Use? Journal of Management and Marketing Research, 1(1), 1-13.
7. Davoodi, E., Vedadi, A., Rezaeiyan, A., & Gholamzadeh, D. (2021). Designing a Competency Model for Senior Managers of Gas Refineries in South Pars Gas Complex (S.P.G.C.). Quarterly Journal for Management and Development Process, 33(4), 71-96. [DOI:10.52547/jmdp.33.4.71]
8. Dessler, G. (2013). Fundamentals of Human Resource Management: Pearson.
9. Evangeline, S., & Thavakumar, D. (2015). The Impact of Compensation, Performance Evaluation and Promotion Practices on Employees 'Job Performance-A Study on Insurance Companies in Batticaloa District. 4th Annual International Research Conference.
10. Fathi, R., Zeinabadi, H., Nave-Ebrahim, A., & Abdollahi, B. (2021). Developing and Validating a Model of Job Enrichment for Academic Staff: A Qualitative Study. Quarterly Journal for Management and Development Process, 33(4), 177-205. [DOI:10.52547/jmdp.33.4.177]
11. Furnham, A., & Petrides, K. (2006). Deciding On Promotions and Redundancies: Promoting People by Ability, Experience, Gender and Motivation. Journal of Managerial Psychology, 21(1), 6-18. [DOI:10.1108/02683940610643189]
12. Gathungu, E., Iravo, M. A., & Namusonge, G. (2015). Effect of Promotion Strategies on the Organizational Commitment of Banking Sector Employees in Kenya. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 20(10), 36-45.
13. Hossain, M., Abdullah, A. M., & Farhana, S. (2012). Performance Appraisal & Promotion Practices on Private Commercial Bank in Bangladesh: A Case Study from Pubali Bank Ltd. Asian Business Review, 1(1), 49-55. [DOI:10.18034/abr.v1i1.336]
14. Huang, J.-J., Tzeng, G.-H., & Ong, C.-S. (2005). Multidimensional Data in Multidimensional Scaling Using the Analytic Network Process. Pattern Recognition Letters, 26(6), 755-767. [DOI:10.1016/j.patrec.2004.09.027]
15. Kaplan, D. M., & Ferris, G. R. (2001). Fairness Perceptions of Employee Promotion Systems: A Two‐Study Investigation of Antecedents and Mediators. Journal of Applied Social Psychology, 31(6), 1204-1222. [DOI:10.1111/j.1559-1816.2001.tb02670.x]
16. Khan, T., & Mishra, G. (2013). Promotion as Job Satisfaction, a Study on Colleges of Muscat, Sultanate of Oman. European Journal of Business and Management, 5(5), 56-62.
17. Naveed, A., Ahmad, U., & Bushra, F. (2011). Promotion: A Predictor of Job Satisfaction A Study Of Glass Industry of Lahore (Pakistan). International Journal of Business and Social Science, 2(16), 301-306.
18. Noor, Z., Khanl, A., & Naseem, I. (2015). Impact of Job Promotion and Job Advancement on Job Satisfaction in Universities of KPK Province of Pakistan. Science International Journal (Lahore), 27(2), 1499-1505.
19. Phelan, S. E., & Lin, Z. (2001). Promotion Systems and Organizational Performance: A Contingency Model. Computational & Mathematical Organization Theory, 7(3), 207-232. [DOI:10.1023/A:1011986519310]
20. Razak, A., Sarpan, S., & Ramlan, R. (2018). Influence of Promotion and Job Satisfaction on Employee Performance. Journal of Accounting, Business and Finance Research, 3(1), 18-27. [DOI:10.20448/2002.31.18.27]
21. Saharuddin, S., & Sulaiman, R. (2016). The Effect of Promotion and Compensation toward Working Productivity through Job Satisfaction and Working Motivation of Employees in the Department of Water and Mineral Resources Energy North Aceh District. International Journal of Business and Management Invention, 5(10), 33-40.
22. قنبری، وحید، و صفایی شکیب، علی (1396). مسائل مربوط به مدیریت کیفیت ساختار با رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری. نشریه مدیریت استاندارد و کیفیت، 1(23)، 15-6. [http://www.jstandardization.ir/article_49251.html]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb