دوره 34، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   دوره34 شماره 1 صفحات 162-141 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soufi M, Aziz-Abadi Farahani F, Hajiani E, Salehi Amiri S R. Designing a Framework for an Optimal Urban Identity Case Study: Parand New City. JMDP 2021; 34 (1) :141-162
URL: http://jmdp.ir/article-1-4017-fa.html
صوفی مریم، عزیزآبادی فراهانی فاطمه، حاجیانی ابراهیم، صالحی امیر سیدرضا. تدوین چارچوبی برای هویت شهری مطلوب: مورد مطالعه شهر جدید پرند. فرایند مدیریت و توسعه. 1400; 34 (1) :141-162

URL: http://jmdp.ir/article-1-4017-fa.html


1- دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه‌ریزی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- دانشیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، f.a.farahani@srbaiu.ir
3- دانشیار و عضو هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
4- دانشیارگروه مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (2810 مشاهده)
هدف: مکان‌های سازنده بخشی از هویت افرادند. هویت مکان بر کیفیت رابطۀ انسان ـ مکان موثر است. شهرهای امروزی، متاثر از شهرنشینی و سیستم شهرسازی جدید کارکرد هویتی خود را از دست داده‌اند و به محیط‌هایی تهی از هویتِ منبعث از مکان تبدیل شده‏اند. از این‌رو هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مدل مطلوب هویت‌یابی مکانی در شهرهای جدید است. 
طرح پژوهش/ روش‌شناسی/ رویکرد: این پژوهش بنیادی از نوع توصیفی ـ اکتشافی از روش تحلیل مضمون استفاده می‌کند. داده‌های گردآوری‌شده از بررسی مبانی نظری و دیدگاه‌‏های مختلف صاحب‏‌نظران این حوزه و همچنین، مصاحبه عمیق با 10 نفر از مدیران شهری است. برای شناسایی مضمون‏‌های مرتبط از نرم‌افزار کیفی مکس کیو دی ای (MAXQDA) استفاده شده است. 
یافته‌ها: در مجموع 46 کد اولیه و 4 مضمون اصلی شناسایی، و روابط میان این مضمون‏‌ها نیز در قالب مدل ارائه شده است. این مدل راهکارهایی را برای حل مسئله هویت مکانی شهر جدید پرند ارائه می‌دهد.
 
متن کامل [PDF 1226 kb]   (753 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اداره امور توسعه
دریافت: 1399/8/7 | پذیرش: 1399/11/25 | انتشار الکترونیک: 1400/7/18

فهرست منابع
1. Ahmadloo, H., & Afrough, E. (2003). The Relationship between National Identity and Ethnic Identity among the Youth of Tabriz. National Studies, 1(13), 109-144.
2. Ayati, H., & Komeili, M. (2012). An Analysis of New Cities as a Part of Government Intervention in Urbanism (With an Emphasize on Post-Islamic Revolution Period). Journal of Studies on Iranian Islamic City, 1(6), 97-106.
3. Boussaa, D. (2018). Urban Regeneration and the Search for Identity in Historic Cities. Sustainability, 10(1), 48-64. [DOI:10.3390/su10010048.]
4. Boyatzis, R. E. (1998). Transforming Qualitative Information: Thematic Analysis and Code Development: Sage Publication.
5. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. [DOI:10.1191/1478088706qp063oa]
6. Jalali, A., Pourjafar, M. R., & Ranjbar, E. (2019). Prioritization Strategies in Preparing the "Urban Design Framework" Document in the Center of Golbahar New Town, Using AHP Model. Geography and Urban Space Development, 5(1), 171-153. [https://dx.doi.org/10.22067/gusd.v5i1.69911]
7. King, N., Horrocks, C., & Brooks, J. (2018). Interviews in Qualitative. Research: Sage Publication. [DOI:10.7202/1054394ar]
8. Meshkini, A., Ghasemi, A., & Hamzehnejad, M. (2015). The Evaluation of the Residents Sense of Attachment to Place in the New Towns (Case Study: Hashtgerd New Town). Journal of Geographic Space 14(48), 41-56. [http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-1522-fa.html]
9. Mousavi, S. Y., Sahraeian, Z., & Eghball, M. (2018). The Role of a Pedestrian Street in the Social Quality Promotion Tehran City (Case study: Shahrivar17th Sidewalk). Geographical Planning of Space Quarterly Journal, 8(28), 83-98. [http://gps.gu.ac.ir/article_70697.html]
10. Nasr, T. (2017). The Significance of "Landmarks" in Analysis of the Components of "Identity" and "Culture" in the Image of Iranian City (Case Study: Image of Shiraz City). Hoviatshahr, 11(1), 17-28. [http://hoviatshahr.srbiau.ac.ir/article_10588.html]
11. Nasr, T., & Majedi, H. (2014). The Significance of "Identity" in Urban Planning. Armanshahr Architecture & Urban Development, 6(11), 269-277. [http://www.armanshahrjournal.com/article_33478.html]
12. Niazi, M., Shafaei, M. E., & Khedmatkar, D. (2013). Language and Identity; Establishing the Relationship between Foreign Language and National, Personal, Socio-Cultural Identity. Quarterly of Cultural Studies and Communication, 9(30), 203-233. [http://jcsc.iaocsc.ir/article_15434.html]
13. Proshansky, H. (1978). The Self and the City. Environment and Behavior, 10(2), 147-169. [DOI:10.1177/0013916578102002]
14. Rafie, J. A., & Habibzadeh, K. R. (2012). A Study on Influential Factors on Collective Identity of Guilaki Citizens. Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies 1(2), 100-129. [http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-32-fa.html]
15. Rahimi, H., Ghoraba, M., & Dehbashi, A. (2015). The Analysis of Identity Dimensions in Students University of Kashan and its Relationship with Internet Addiction. Journal of Higher Education Curriculum Studies, 6(11), 71-84. [http://www.icsajournal.ir/article_15683.html]
16. Relph, E. (1976). The Modem Urban Landscape. Baltimore: John Hopkins University Press.
17. Rezaei, M. (2013). Walk Ability Criteria The Role of Walk Ability in Improving the Sense of Place. Honar-Ha-Ye-Ziba: Memary Va Shahrsazi, 18(19), 15-24. [https://dx.doi.org/10.22059/jfaup.2013.5167]
18. Speziale, H. S., Streubert, H. J., & Carpenter, D. R. (2011). Qualitative Research in Nursing: Advancing the Humanistic Imperative: Lippincott Williams & Wilkins.
19. Vahdat, S., Karimi, M. M., & Bakhshi, B. A. (2018). Factors Contributing To This Sense of Place and Urban Planners from the User Perspective (Case Study: Orumiyeh Revolution Square and the Supreme Leader). Geographical Planning of Space Quarterly Journal 7(26), 129-144. [http://gps.gu.ac.ir/article_60544.html]
20. Varesi, H., Alizadeh, J., & Salehi, M. (2012). Sense of Identity Evaluation in Residents of New Towns (Case Study: Fooladshahr New Town). Spatial Planning, 1(3), 37-62. [http://sppl.ui.ac.ir/article_15905.html]
21. Yaldız, E., Aydın, D., & Sıramkaya, S. B. (2014). Loss of City Identities in the Process of Change: The City of Konya-Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 140(1), 221-233. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.04.413.]
22. Zarei, M., & Najafi, T. S. N. (2019). Designing the Central Part of the Cities with Approach of Identity Creation to Space; Case Study: The Central Part of Behshahr. Journal of National Studies, 20(79), 115-136.
23. ابراهیم‌‌زاده، عیسی، و نگهبان ‌مروی، محمد (1383). تحلیلی بر شهرنشینی و جایگاه شهرهای جدید در ایران. نشریه تحقیقات جغرافیایی، 19(4)، 172-152.
24. زیاری، کرامت‌‌اله (1392). برنامه‌‌ریزی شهرهای جدید. چاپ نهم، انتشارات سمت.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb