دوره 33، شماره 4 - ( زمستان 1399 )                   دوره33 شماره 4 صفحات 175-141 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Goli A, Gholipur Soleimani A, Delafrooz N. (2021). The Role of Social Media Storytelling Power and the Impact of Its Dimensions on the Development of Tourism Destinations Based on Content Analysis Approach. JMDP. 33(4), 141-175. doi:10.52547/jmdp.33.4.141
URL: http://jmdp.ir/article-1-3877-fa.html
گلی آرمین، قلی پور سلیمانی علی، دل افروز نرگس. نقش قدرت داستان‌سرایی رسانه‌های اجتماعی و سنجش ابعاد آن در توسعه مقصد گردشگری با رویکردی بر تحلیل مضمون فرایند مدیریت و توسعه 1399; 33 (4) :175-141 10.52547/jmdp.33.4.141

URL: http://jmdp.ir/article-1-3877-fa.html


1- دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
2- استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران ، gholipou@iaurasht.ac.ir
3- استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده:   (5357 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش قدرت داستان‌سرایی رسانه‌های اجتماعی و سنجش ابعاد آن در توسعه مقصد گردشگری شهر توریستی رامسر است. این پژوهش دارای رویکرد آمیخته است. جامعه آماری در بخش کیفی، تمامی داستان‌های مقصد رامسر در رسانه‌های اجتماعی است که تعداد 62 داستان به روش نمونه‌گیری قضاوتی برگزیده می‌شوند. روش گردآوری داده‌ها، داستان‌های مکتوب آنلاین (برخط) هستند که از راه تحلیل روایت و با کمک تحلیل مضمون تجزیه‏‌وتحلیل می‏شوند. ابعاد قدرت داستان‌سرایی رسانه‌های اجتماعی شناسایی و در قالب شبکه مضامین و سپس مدل مفهومی این مقصد ارائه می‌شوند. جامعه آماری در بخش کمّی شامل تمامی گردشگرانی است که داستان‌های گردشگری این مقصد را در رسانه‌های اجتماعی مطالعه می‌کنند. نمونه‌گیری به روش غیراحتمالیِ در دسترس است و با دریافت 450 پرسشنامه (الکترونیکی) از گردشگران، نتایج مدلسازی معادله ‏های ساختاری نشان می‌دهد که تمامی ابعاد قدرت داستان‌سرایی رسانه‌های اجتماعی برخط شهر رامسر شامل جنبه‌های دانش ادبی، جذابیت و پویایی، شناختی، عاطفی، اعتماد و اعتبار، گردشگری، و اخلاقی بر توسعه این مقصد اثر معناداری می‌گذارند.
 
متن کامل [PDF 1057 kb]   (1515 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1399/1/21 | پذیرش: 1399/4/2 | انتشار الکترونیک: 1400/3/22

فهرست منابع
1. Akgün, A. E., Keskin, H., Ayar, H., & Erdoğan, E. (2015). The Influence of Storytelling Approach in Travel Writings on Readers' Empathy and Travel Intentions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 207(1), 577-586. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.10.129]
2. Bassano, C., Barile, S., Piciocchi, P., Spohrer, J. C., Iandolo, F., & Fisk, R. (2019). Storytelling about Places: Tourism Marketing in the Digital Age. Cities, 87(1), 10-20. [DOI:10.1016/j.cities.2018.12.025]
3. Ben Youssef, K., Leicht, T., & Marongiu, L. (2019). Storytelling in the Context of Destination Marketing: An Analysis of Conceptualisations and Impact Measurement. Journal of Strategic Marketing, 27(8), 696-713. [DOI:10.1080/0965254X.2018.1464498]
4. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. [DOI:10.1191/1478088706qp063oa]
5. Choi, S. S. (2016). A Study on Effect of Tourism Storytelling of Tourism Destination Brand Value and Tourist Behavioral Intentions. Indian Journal of Science and Technology, 9(46), 1-6. [DOI:10.17485/ijst/2016/v9i46/107387]
6. El Gamil, R. (2017). Storytelling as a Tool for Safeguarding and Marketing The Intangible Cultural Heritage (Ich): The Case of Nubia City, Egypt. International Journal of Tourism Research, 18(1), 165-185. [http://indexing.jotr.eu/Jotr/Volume18/V18-11.pdf]
7. Foucault, M. (1977). Discipline and Punish: The Birth of the Prison: Allen Lane.
8. Hsiao, K. L., Lu, H. P., & Lan, W. C. (2013). The Influence of the Components of Storytelling Blogs on Readers' Travel Intentions. Internet Research, 23(2), 160-182. [DOI:10.1108/10662241311313303]
9. Huertas, A. (2018). How Live Videos and Stories in Social Media Influence Tourist Opinions and Behaviour. Information Technology & Tourism, 19(1), 1-28. [DOI:10.1007/s40558-018-0112-0]
10. Jafartash B, & Puyanzadeh, N. (2015). Assessing and Prioritizing the Factors Affecting the Tourism Industry Competitiveness in Iran. Quarterly Journal of Management and Development Process, 28(3), 85-106. [http://jmdp.ir/article-1-1602-fa.html]
11. Jenkins, M. (2011). Digital Storytelling: Guide for Educators: Taylor & Francis. International Journal of Management Cases, 20(3), 44-58. [http://eprints.glos.ac.uk/id/eprint/5907]
12. Kamali, Y. (2015). Policy Referential and Development of Tourism Industry in Iran: With an Emphasis on the 3rd. and 4th. Five-Year Development Plans. Quarterly Journal for Management and Development Process, 27(1), 3-26. [http://jmdp.ir/article-1-1971-en.html]
13. Keskin, H., Akgun, A. E., Zehir, C., & Ayar, H. (2016). Tales of Cities: City Branding through Storytelling. Journal of Global Strategic Management, 10(1), 31-41. [DOI:10.20460/JGSM.20161022384]
14. Kiráľová, A., & Pavlíčeka, A. (2015). Development of Social Media Strategies in Tourism Destination. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 175(1), 358-366. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.01.1211]
15. Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610. [DOI:10.1177/001316447003000308]
16. Lee, Y.-s., & Shin, W.-j. (2015). Marketing Tradition-Bound Products through Storytelling: A Case Study of a Japanese Sake Brewery. Service Business, 9(2), 281-295. [DOI:10.1007/s11628-013-0227-5]
17. Lund, N. F., Cohen, S. A., & Scarles, C. (2018). The Power of Social Media Storytelling in Destination Branding. Journal of Destination Marketing & Management, 8(1), 271-280. [DOI:10.1016/j.jdmm.2017.05.003]
18. Nepal, R., Al Irsyad, M. I., & Nepal, S. K. (2019). Tourist Arrivals, Energy Consumption and Pollutant Emissions in a Developing Economy-Implications for Sustainable Tourism. Tourism Management, 72(1), 145-154. [DOI:10.1016/j.tourman.2018.08.025]
19. Peters, K., Chen, Y., Kaplan, A. M., Ognibeni, B., & Pauwels, K. (2013). Social Media Metrics-A Framework and Guidelines for Managing Social Media. Journal of Interactive Marketing, 27(4), 281-298. [DOI:10.1016/j.intmar.2013.09.007]
20. Psomadaki, O. I., Dimoulas, C. A., Kalliris, G. M., & Paschalidis, G. (2019). Digital Storytelling and Audience Engagement in Cultural Heritage Management: A Collaborative Model Based on the Digital City of Thessaloniki. Journal of Cultural Heritage, 36(1), 12-22. [DOI:10.1016/j.culher.2018.07.016]
21. Tiago, M. T. P. M. B., & Veríssimo, J. M. C. (2014). Digital Marketing and Social Media: Why Bother? Business Horizons, 57(6), 703-708. [DOI:10.1016/j.bushor.2014.07.002]
22. Van Laer, T., De Ruyter, K., Visconti, L. M., & Wetzels, M. (2014). The Extended Transportation-Imagery Model: A Meta-Analysis of the Antecedents and Consequences of Consumers' Narrative Transportation. Journal of Consumer Research, 40(5), 797-817. [DOI:10.1086/673383]
23. Wang, X., Yu, C., & Wei, Y. (2012). Social Media Peer Communication and Impacts on Purchase Intentions: A Consumer Socialization Framework. Journal of Interactive Marketing, 26(4), 198-208. [DOI:10.1016/j.intmar.2011.11.004]
24. Xiang, Z., & Gretzel, U. (2010). Role of Social Media in Online Travel Information Sarch. Tourism Management, 31(2), 179-188. [DOI:10.1016/j.tourman.2009.02.016]
25. Yang, Y.-K. (2018). A Study on the Correlations among Tourism Storytelling, Perception of Touristic Attractiveness and Behavioral Intention for Baekje Historic Areas. International Journal of Pure and Applied Mathematics, 118(24), 1-15.
26. اسدی، شکوفه، و محمدی، مصطفی (1397). بررسی اثربخشی تبلیغات دیداری بر انتخاب شهرستان رامسر به عنوان مقصد گردشگری. نشریه گردشگری شهری، 5(1)، 99-83. [https://dx.doi.org/10.22059/jut.2018.232364.305]
27. الله‌دادی، مهدی؛ تاج‌زاده نمین، ابوالفضل؛ عباس‌زاده، حسن، و امیدی‌‌پسند، رضا (۱۳۹۳). بررسی تاثیر نقش داستان برند بر درک تصویر برند با استفاده از روش تحلیل گفتگو (مورد مطالعه محصولات اپل). ویژه‌نامه نشریه تحقیقات بازاریابی نوین، ۲۱۲-۱۹۷.
28. بوشهری سنگی‌زاد، بابک، و بحرینی‌زاد، منیژه (1398). ارائه مدل بومی وفاداری به مقصد گردشگری با رویکرد کیفی مبتنی بر داده بنیاد: بندر بوشهر مقصد گردشگری. نشریه مطالعات مدیریت گردشگری، 14(45)، 220-193. [https://dx.doi.org/10.22054/tms.2019.23042.1654]
29. پرچکانی، پروانه؛ هاشمی، سیدسعید؛ رکن‌الدین افتخاری، عبدالرضا، و ایمانی خوشخو، محمدحسین (1396). تاثیر عوامل تعیین‌کننده در برندینگ پایدار مقاصد گردشگری ساحلی (مطالعه موردی: منطقه ساحلی چابهار). نشریه برنامه‌ریزی و آمایش فضا، 21(4)، 58-35.
30. تاج‌زاده نمین، ابوالفضل؛ تاج‌زاده نمین، آیدین، و صالحی صدقیانی، پانته‌آ (1392). فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات جایگاه گردشگری الکترونیکی در آن. نشریه مطالعات مدیریت کسب‌‌وکار هوشمند، 1(3)، 164-139.
31. زیویار، پروانه (1392). امکان‌سنجی اکوتوریسم شهرستان رامسر با تکنیک SWOT-FANP. نشریه اقتصاد و مدیریت شهری، 4(1)، 42-29.
32. سجادیان، فاطمه؛ شیخ، رضا، و سوری، محمد احسان (۱۳۹۵). شناسایی و تحلیل عوامل تاثیرگذار تبلیغات کلامی در بازاریابی مقاصد گردشگری با رویکرد تئوری مجموعه راف و نتنوگرافی مطالعه موردی: شیراز، اصفهان، تهران. نشریه گردشگری و توسعه، ۵(3)، ۱۱۷-۹۸. [https://dx.doi.org/10.22034/jtd.2020.110387]
33. شیعه، اسماعیل، و علی‌پور اشلیکی، سجاد (1389). تحلیل عوامل کیفیت بخش محیط گردشگری ساحلی با توجه به معیارهای گردشگری پایدار، مطالعۀ موردی سواحل شهر رامسر. نشریه معماری و شهرسازی آرمانشهر، 3(5)، 167-155. [http://www.armanshahrjournal.com/article_32662.html]
34. فراستخواه، مقصود (1398). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تاکید بر «نظریه بر پایه» (گراندد تئوری GTM). چاپ هفتم، انتشارات آگاه.
35. فرزین، محمدرضا؛ شکاری، فاطمه، و عزیزی، فاطمه (1397). رقابت‌پذیری مقصد گردشگری: تحلیل اهمیت عملکرد (مورد مطالعه: شهر یزد و شهر شیراز). نشریه مطالعات مدیریت گردشگری، 13(4)، 247-219. [https://dx.doi.org/10.22054/tms.2018.9653]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb