XML English Abstract Print


دانشگاه پیام نور ، m.ekrami@pnu.ac.ir
چکیده:   (251 مشاهده)
 پژوهش حاضر با هدف افزایش یادگیری مستمر بر پایه سازه‌گرایی و دوره‌های همگانی آموزش آزاد برخط (موک‌ها) صورت گرفت. سازه‌گرایی یک رویکرد یادگیری است. دانشجویان به‌صورت ذهنی دانش خود را ساخته، تفسیر نموده، مجدداً سازماندهی می‌کنند. موک‌ها دوره‌های آموزشی برخطی هستند که دسترسی آزاد برای یادگیری را در مقیاس وسیع تسهیل می‌نمایند. یادگیری مستمر به مفهوم خودمدیریتی و خودگردانی در یادگیری است. برپایه خوداظهاری، از میان دانشجویان کارشناسی‌ ارشد و دکتری با دست‌کم یک بار تجربه حضور در محیط‌های یادگیری الکترونیک، تعداد 161 نفر با روش تصادفی انتخاب گردید. ابزار سنجش، پرسشنامه 67 ماده‌ای شامل سازه‌گرایی (A)، موک (B)، و یادگیری مستمر (C) است. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، واریانس کل پرسشنامه‌ها تبیین و روایی سازه هریک تایید گردید. اجرای مدل تحلیل مسیر نشان داد «سازه‌گرایی از طریق موک اثر مثبت و معنادار بر یادگیری مستمر دارد»، اما «سازه‌گرایی اثر مستقیم و معنادار بر یادگیری مستمر نشان نداد». افزون بر آن، در مدل نهایی، عامل «عدم قطعیت» از متغیر سازه‌گرایی (A)، عامل «مدیریت زمان» از متغیر موک (B)، و عامل «راهبردهای یادگیری انطباقی» از متغیر یادگیری مستمر (C) حذف گردید.
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصص داوری
دریافت: 1398/12/29 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/3/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Quarterly Journal for Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb