XML English Abstract Print


دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه علامه طباطبائی ، dr.taghavifard@gmail.com
چکیده:   (101 مشاهده)
تئوری برهم زنندگی توضیح می‌دهد که چگونه بنگاه‌های تازه وارد می‌توانند با ایجاد جای پایی در گوشه‌های بازار و سپس حرکت به سمت بازار اصلی، منافع بنگاه‌های جاافتاده را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهند. تشخیص یک نوآوری که دارای توان و پتانسیل بالایی برای ایجاد برهم‌زنندگی  در آینده می باشد، از اهمیت بالایی برای بنگاه‌های بالغ در صنعت برخوردار می‌باشد تا آنها بتوانند با پیش‌بینی و سنجش توان برهم‌زنندگی یک نوآوری، برای مواجهه با آن آماده بوده و استراتژی پاسخ مناسب را تدوین نمایند. با توجه به بدیع بودن مفهوم برهم زنندگی و ابهامات مفهومی آن، در این پژوهش ابتدا مفهوم برهم‌زنندگی و نوآوری برهم‌زننده و جایگاه آن تبیین گردیده است و در ادامه با تمرکز بر ادبیات مربوط به ارزیابی برهم‌زنندگی، عوامل موثر در ایجاد این پدیده با روش فراترکیب استخراج گردیده است. در مرحله بعد عوامل و شاخص های بدست آمده با بهره‌گیری از نظر خبرگان نوآوری و فناوری با استفاده از روش غربالگری‌ فازی، مورد پالایش قرار گرفتند و در نهایت چارچوبی شامل مراحل برهم‌زنندگی، خصوصیات ذاتی نوآوری و شرایط زمینه‌ای، جهت ارزیابی پتانسیل یک نوآوری در سطح صنعت ارائه شده است. چارچوب ارائه شده امکان تحلیل پتانسیل یک نوآوری در ایجاد برهم‌زنندگی را از منظر این تئوری فراهم می آورد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/15 | پذیرش: 1399/4/3 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/7/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Quarterly Journal for Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb