XML English Abstract Print


گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران ، ehsanrajabian92@gmail.com
چکیده:   (354 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل بهره وری معلمان با رویکرد رفتار سازمانی مثبت بود. روش تحقیق از نوع آمیخته بود که در مرحله اول از راهبرد کیفی و روش فراترکیب و دلفی فازی؛ و در مرحله دوم راهبرد کمی از نوع توصیفی - پیمایشی استفاده شد. در مرحله دلفی فازی 12 نفر از اساتید گروه علوم تربیتی و مدیریت دانشگاههای سراسری، پیام نور و آزاد اسلامی بصورت هدفمند انتخاب شدند و در مرحله تحلیل عاملی تأییدی در جامعه آماری معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطه مدارس کشور تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان با روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای شناسایی عناصر مدل با استفاده از روش فراترکیب؛ 3 مقوله، 4 زیرمقوله، 22 مفهوم و 89 شاخص کشف گردید. برای غربال و شناسائی شاخص‌های نهائی با استفاده از تکنیک دلفی فازی، 10 شاخص از 89 شاخص حذف و 11 شاخص با نظر خبرگان تغییر پیدا کرد. برای گردآوری داده های تحقیق پرسشنامه ای محقق ساخته تهیه گردید که بعد از تأیید روایی صوری و محتوایی، سازگاری درونی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. مدل بدست آمده بر اساس سازه اصلی درونداد شامل سازه های فرعی عوامل شناختی و رفتاری، سازه اصلی فرآیند شامل برنامه ریزی و آماده سازی، ایجاد محیط یادگیری مناسب، آموزش، ایفای مسئولیتهای حرفه ای، سازه اصلی برونداد شامل اثربخشی و کارایی؛ از لحاظ تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم دارای برازندگی مناسب بوده است، یعنی گویه ها به خوبی معرف سازه ها هستند.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/6 | پذیرش: 1399/2/28 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/7/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Quarterly Journal for Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb