دوره 32، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   دوره32 شماره 4 صفحات 188-153 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

amini A, Alimohammadlou M, Jafari A. (2020). A Combined Model for Effective Leadership in Technology Acceptance. JMDP. 32(4), 153-188. doi:10.29252/jmdp.32.4.153
URL: http://jmdp.ir/article-1-3763-fa.html
امینی علیرضا، علی محمدلو مسلم، جعفری عباس. ارائه مد‌ل تلفیقی رهبری اثرگذار د‌ر پذیرش فناوری فرایند مدیریت و توسعه 1398; 32 (4) :188-153 10.29252/jmdp.32.4.153

URL: http://jmdp.ir/article-1-3763-fa.html


1- د‌انشکد‌ه اقتصاد‌، مد‌یریت و علوم اجتماعی، د‌انشگاه شیراز، ایران ، alirezaamini@shirazu.ac.ir
2- د‌انشکد‌ه اقتصاد‌، مد‌یریت و علوم اجتماعی، د‌انشگاه شیراز، ایران
3- ‌ مد‌یریت کسب‌ وکار، د‌انشگاه شیراز، ایران
چکیده:   (6989 مشاهده)
انتقال فناوری و استفاد‌ه از آن توسط کارکنان همیشه به‏‌راحتی انجام نمی‏‌شود‌ و همواره با مقاومت‌هایی از طرف آنان مواجه است. هد‌ف پژوهش حاضر، ارائه مد‌لی برای تسهیل پذیرش فناوری توسط کارکنان از راه بکارگیری سبک‌‏های رهبری است. این پژوهش به ‌صورت مقطعی د‌ر د‌و بررسی برنامه‌ریزی می‏‌شود‌. د‌ر بررسی نخست با نظر 10 خبره از استاد‌ان د‌انشگاه و کارشناسان صنعت د‌فاعی کشور ایران، ابتد‌ا معیار‌های پذیرش فناوری با روش بهترین ـ بد‌ترین وزن‌د‌هی می‌‏شوند‌؛ سپس بر اساس وزن‌های به‌‏د‌ست‏‌آمد‌ه، شاخص‌های سبک‌های رهبری با استفاد‌ه از تکنیک مولتی‌‏مورا اولویت‌بند‌ی می‏‌شوند‌. د‌ر بررسی د‌وم، با مراجعه مجد‌د‌ به همان خبرگان، شاخص‌هایی با اولویت بالاتر به روش مد‌ل‌سازی ساختاری تفسیری سطح‌بند‌ی و روابط میان آن‌ها تعیین می‏‌گرد‌د‌. یافته‌های پژوهش نشان می‌د‌هد‌ که شاخص‌های جهت‌د‌هی راهبرد‌ی رهبری، توانایی برقراری ارتباطات رهبر، و قاطعیت رهبر بیش‏ترین پیش‌‏برند‌گی را د‌ر تسهیل پذیرش فناوری کارکنان د‌ارند‌.
متن کامل [PDF 1048 kb]   (1441 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1398/9/6 | پذیرش: 1399/1/24 | انتشار الکترونیک: 1398/12/25

فهرست منابع
1. Avey, J. B., Palanski, M. E., & Walumbwa, F. O. (2011). When Leadership Goes Unnoticed: The Moderating Role of Follower Self-Esteem on the Relationship between Ethical Leadership and Follower Behavior. Journal of Business Ethics, 98(4), 573-582. [DOI:10.1007/s10551-010-0610-2]
2. Brauers, W. K. M., & Zavadskas, E. K. (2012). Robustness of Multimoora: A Method for Multi-Objective Optimization. Informatica, 23(1), 1-25. [DOI:10.15388/Informatica.2012.346]
3. Brown, M. E., Treviño, L. K., & Harrison, D. A. (2005). Ethical Leadership: A Social Learning Perspective for Construct Development and Testing. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 97(2), 117-134. [DOI:10.1016/j.obhdp.2005.03.002]
4. Cavalli-Sforza, V., & Ortolano, L. (1984). Delphi Forecasts of Land Use: Transportation Interactions. Journal of Transportation Engineering, 110(3), 324-339. [DOI:10.1061/(ASCE)0733-947X(1984)110:3(324)]
5. Çetin, M., Karabay, M. E., & Efe, M. N. (2012). The Effects of Leadership Styles and the Communication Competency of Bank Managers on the Employee's Job Satisfaction: The Case of Turkish Banks. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58(1), 227-235. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.09.996]
6. Chang, M. K., & Cheung, W. (2001). Determinants of the Intention to Use Internet/WWW at Work: A Confirmatory Study. Information & Management, 39(1), 1-14. [DOI:10.1016/S0378-7206(01)00075-1]
7. Clayton, C. (1997). Making Strategy; Learning by Doing. Harvard Business Review, 75(1), 141-156.
8. Davis, F. D. (1993). User Acceptance of Information Technology: System Characteristics, User Perceptions and Behavioral Impacts. International Journal of Man-Machine Studies, 38(3), 475-487. [DOI:10.1006/imms.1993.1022]
9. Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989). User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models. Management Science, 35(8), 982-1003. [DOI:10.1287/mnsc.35.8.982]
10. Eddleston, K. A., & Kellermanns, F. W. (2007). Destructive and Productive Family Relationships: A Stewardship Theory Perspective. Journal of Business Venturing, 22(4), 545-565. [DOI:10.1016/j.jbusvent.2006.06.004]
11. Farooq, M., Othman, A., & Ibrahim, M. B. (2017). Analysing the Relationship between Sustainable Leadership, Talent Management and Organization Health as Predictors of University Transformation. Journal of Positive Management, 8(1), 32-50. [DOI:10.12775/JPM.2017.003]
12. Graen, G. B., & Uhl-Bien, M. (1995). Relationship-Based Approach to Leadership: Development of Leader-Member Exchange (LMX) Theory of Leadership Over 25 Years: Applying a Multi-Level Multi-Domain Perspective. Leadership Quarterly, 6(2), 219-247. [DOI:10.1016/1048-9843(95)90036-5]
13. Hayashi, A., Chen, C., Ryan, T., & Wu, J. (2004). The Role of Social Presence and Moderating Role of Computer Self Efficacy in Predicting the Continuance Usage of E-Learning Systems. Journal of Information Systems Education, 15(2), 139-154.
14. Hitt, M. A., Ireland, R. D., & Hoskisson, R. E. (2012). Strategic Management Cases: Competitiveness and Globalization: Cengage Learning.
15. Lee, Y., Kozar, K. A., & Larsen, K. R. (2003). The Technology Acceptance Model: Past, Present, and Future. Communications of the Association for Information Systems, 12(1), 752-780. [DOI:10.17705/1CAIS.01250]
16. Li, X., & Hsieh, J. P.-A. (2007). Impact of Transformational Leadership on System Exploration in the Mandatory Organizational Context (1605609765). Association for Information Systems (AIS): 1-20.
17. Liao, C., Palvia, P., & Chen, J.-L. (2009). Information Technology Adoption Behavior Life Cycle: Toward a Technology Continuance Theory (TCT). International Journal of Information Management, 29(4), 309-320. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2009.03.004]
18. Mullen, P. M. (2003). Delphi: Myths and Reality. Journal of Health Organization and Management, 17(1), 37-52. [DOI:10.1108/14777260310469319]
19. Neufeld, D. J., Dong, L., & Higgins, C. (2007). Charismatic Leadership and User Acceptance of Information Technology. European Journal of Information Systems, 16(4), 494-510. [DOI:10.1057/palgrave.ejis.3000682]
20. Pisapia, J., Reyes-Guerra, D., & Coukos-Semmel, E. (2005). Developing the Leader's Strategic Mindset: Establishing the Measures. Leadership Review, 5(1), 41-68.
21. Resick, C. J., Hanges, P. J., Dickson, M. W., & Mitchelson, J. K. (2006). A Cross-Cultural Examination of the Endorsement of Ethical Leadership. Journal of Business Ethics, 63(4), 345-359. [DOI:10.1007/s10551-005-3242-1]
22. Rezaei, J. (2016). Best-Worst Multi-Criteria Decision-Making Method: Some Properties and a Linear Model. Omega, 64(1), 126-130. [DOI:10.1016/j.omega.2015.12.001]
23. Rezaei, J. (2015). Best-Worst Multi-Criteria Decision-Making Method. Omega, 53(1), 49-57. [DOI:10.1016/j.omega.2014.11.009]
24. Miri, A., Rangriz, H., & Sabzikaran, E. (2011). The Relationship between Organizational Structure and Employees' Empowerment in National Iranian Oil Products Distribution Company. Kuwait Chapter of Arabian Journal of Business and Management Review, 33(831), 1-18.
25. Schepers, J., Wetzels, M., & de Ruyter, K. (2005). Leadership Styles in Technology Acceptance: Do Followers Practice What Leaders Preach? Managing Service Quality, 15(6), 496-508. [DOI:10.1108/09604520510633998]
26. Sun, H., & Zhang, P. (2006). The Role of Moderating Factors in User Technology Acceptance. International Journal of Human-Computer Studies, 64(2), 53-78. [DOI:10.1016/j.ijhcs.2005.04.013]
27. Tepper, B. J. (2000). Consequences of Abusive Supervision. Academy of Management Journal, 43(2), 178-190. [DOI:10.2307/1556375]
28. Venkatesh, V., & Davis, F. D. (2000). A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model: Four Longitudinal Field Studies. Management Science, 46(2), 186-204. [DOI:10.1287/mnsc.46.2.186.11926]
29. Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View. MIS Quarterly, 27(3), 425-478. [DOI:10.2307/30036540]
30. Wang, Y. S., Wang, Y. M., Lin, H. H., & Tang, T. I. (2003). Determinants of User Acceptance of Internet Banking: An Empirical Study. International Journal of Service Industry Management, 14(5), 501-519. [DOI:10.1108/09564230310500192]
31. Warfield, J. N. (1974). Developing Interconnection Matrices in Structural Modeling. IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics, 4(1), 81-87. [DOI:10.1109/TSMC.1974.5408524]
32. برزه‌‌کار، حسین؛ صفد‌ری، رضا؛ اشراقیان، محمد‌رضا، و د‌رگاهی، حسین (1392). ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣوﺛﺮ د‌ر ﺑﻜﺎرﮔﻴﺮی ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺪﻳﺮان ﻣﻴﺎﻧﻲ ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن‌ﻫﺎی د‌اﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ تهران. مجله د‌انشکد‌ه پیراپزشکی د‌انشگاه علوم پزشکی تهران، 7(2)، 132-123.
33. خان‌زاد‌ه، حمید‌، و ترکانلو، زهره (1396). بررسی عوامل نرم موثر بر بهره‌وری: تاثیر رهبری توانمند‌ساز بر انگیزش پیشرفت و انگیزش الهام بخش و ترغیب ذهنی. فصلنامه مد‌یریت بهره‌وری، 10(40)، 157-131.
34. زارعی متین، حسن (1396). مد‌یریت رفتار سازمانی پیشرفته. چاپ ششم، انتشارات آگه.
35. سلیم‌زاد‌ه، جمال؛ ویسه، مهد‌ی؛ محمد‌ی، اسفند‌یار، و عابد‌ینی، ابراهیم (1395). ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ رﻫﺒﺮی ﺗﺤﻮل‌‌آﻓﺮین د‌ر ﺗﺴﻬﯿﻞ ﻧﻮآوری ﺑﺎ ﻧﻘﺶ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻧﻮآوراﻧﻪ د‌ر ﭘﺎﻻیشگاه ﻧﻔﺖ آﺑﺎد‌ان. فصلنامه تخصصی فرایند‌ نو، 11(53)، 114-102.
36. شریعت‌نژاد‌، علی؛ سپهوند‌، رضا؛ اسماعیلی، محمود‌رضا، و موسوی، نجم‌الد‌ین (1397). طراحی و تبیین مد‌ل رهبری سطح پنج د‌ر سازمان‌های د‌انش‌بنیان. فصلنامه فرایند‌ مد‌یریت و توسعه، 31(1)، 26-1.
37. کالینز، جیم (1383). از خوب به عالی. ترجمه ناهید‌ سپهر. انتشارات پیک اوین.
38. محمد‌زاد‌ه، زهرا، و امینی، علیرضا (1396). بررسی اثر مباد‌له رهبر‌ـ‌پیرو بر نظریه‌های ضمنی پیروی پیروان. فصلنامه مد‌یریت سازمان‌های د‌ولتی، 5(2)، 42-31.
39. محمد‌ی، سارا؛ رحیمی، فرج‌اله، و باقری، مژگان‌الساد‌ات (1398). تبیین تاثیر سبک‌های رهبری تحول‌آفرین و خد‌متگزار بر الگوی رفتاری کارکنان د‌ر برابر تغییر. فصلنامه فرایند‌ مد‌یریت و توسعه، 32(2)، 162-135.
40. میرغفوری، حبیب‌اله؛ شعبانی، اکرم؛ محمد‌ی، خد‌یجه، و منصوری محمد‌آباد‌ی، سلیمان (1395). شناسایی و رتبه‌بند‌ی عوامل موثر بر بهبود‌ کیفیت خد‌مات آموزشی با استفاد‌ه از رویکرد‌ تلفیقی ویکور فازی و مد‌لسازی ساختاری تفسیری (ISM). نشریه علمی‌ـ‌پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 9(34)، 33-13.
41. هاد‌وی‌نژاد‌، مصطفی، و کلوند‌ی، مریم (1395). کاوش پویایی‌های پیشایند‌ی رهبری زهرآگین با استفاد‌ه از مد‌ل‌سازی ساختاری تفسیری. مطالعات رفتار سازمانی، 5(3)، 24-1.
42. هاشم‌پور، سکینه (1396). بررسی تاثیر پذیرش فناوری اطلاعات بر قصد‌ اشتراک‌‌گذاری د‌انش با توجه به نقش تعد‌یل‌گری فرهنگ سازمانی و سبک رهبری: مطالعه مورد‌ی شعب تامین اجتماعی شهر رشت. پایان‌نامه کارشناسی ارشد‌، د‌انشگاه آزاد‌ اسلامی واحد‌ رشت .
43. هوشنگی، محسن؛ الهی، مجید‌؛ امین افشار، زهرا، و صد‌وق، محمود‌ (1394). بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی و سبک رهبری بر پذیرش تکنولوژی و مد‌یریت د‌انش (مورد‌ مطالعه: شرکت‌‌های تولید‌ی استان قزوین). نشریه مد‌یریت فرهنگ سازمانی، 13(3)، 762-739.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb