دوره 33، شماره 1 - ( 3-1399 )                   دوره33 شماره 1 صفحات 171-201 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shahvali M, moezzi F, Marzooghi R. A Methodology for Paradigm Shift to Explain Sustainable University. Journal of Management and Development Process. 2020; 33 (1) :171-201
URL: http://jmdp.ir/article-1-3698-fa.html
شاه ولی منصور، معزی سیده فاطمه، مرزوقی رحمت اله. روش‌شناسی گذار پارادایمی برای تبیین دانشگاه پایدار. فصلنامه علمی - پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه. 1399; 33 (1) :171-201

URL: http://jmdp.ir/article-1-3698-fa.html


دانشجوی دکتری آموزش و ترویج کشاورزی دانشگاه شیراز، ایران ، moezzi@shirazu.ac.ir
چکیده:   (74 مشاهده)
مفهوم دانشگاهِ «پایدار» برخاسته از پارادایم‌های رایج مبتنی بر توسعه اقتصادی، اجتماعی، و زیست‌محیطی است که بر عقلانیت و تفکر سیستمی استوار است و با رویکرد میان‏‌رشته‌ای، مشکلات را شناسایی و برای رفع آن‏ها اقدام می‌کند. ولی غفلت از بوم معرفتی، نارسایی این پارادایم‌هاست. هدف این پژوهش، تبیین روش‌شناسی گذار از پارادایم‌های رایج به پارادایم معنوی برای دانشگاه پایدار است. برای این منظور، با روش فراترکیب به گردآوری پژوهش‏‌های کیفی حوزه پایداری، ارزیابی آن‏ها، تحلیل یافته‌های مرحله ارزیابی، کشف نکته‌‏های اساسی، و ترکیب و تبدیل آن‏ها به یک جایگزین کلی‌تر پرداخته می‏شود. با بررسی 46 پژوهش حوزه پایداری، نتایج نشان می‏‌دهد که پارادایم معنوی پویا مبتنی بر خِرد و دانش عینی با حکمت الهی دانشگاه‏‌های کشور همسوست.
متن کامل [PDF 690 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/13 | پذیرش: 1398/12/14 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/7/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Quarterly Journal for Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb