XML English Abstract Print


موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ، frahnavard@imps.ac.ir
چکیده:   (173 مشاهده)
در دنیای کنونی با توجه به پیشرفت فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، بخش های دولتی و غیر دولتی به استقرار مشارکت الکترونیکی در روابط بین سازمان های خدمت رسان و ذینفعان کلیدی پرداخته اند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر اعتماد شهروندان بر مشارکت الکترونیکی و تعدیل گری ریسک ادراک شده و باور به فاصله قدرت و میانجی گری نگرش شهروندان و ابهام پذیری می پردازد. این تحقیق از روش هدف شناختی یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها یک تحقیق پیمایشی است.  جامعه آماری تحقیق، شهروندان خدمت گیرنده از سازمان شهرداری تهران است. از آنجایی که در تحلیل مسیر، حجم نمونه بر مبنای تعداد نماگرهای سازه ها و همچنین سطح معناداری تعیین می شود،  لذا برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول کوهن  (1992)،  228 شهروند انتخاب گردیدو  384 پرسش نامه توزیع گردید و در عمل 364 پرسش نامه برگشت داده شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مشارکت الکترونیکی در سطح  زیر متوسطی قرار دارد. یافته های تحقیق مبین آن است که اعتماد شهروندان بر مشارکت الکترونیکی تأثیر مثبت داشته و ابهام پذیری در روابط بین این دو متغییر در نقش میانجی ظاهر می شود. درضمن، یافته های تحقیق نشانگر عدم تاثیرگذاری گرایش شهروندان بر مشارکت الکترونیکی است.  به علاوه، یافته های تحقیق نشانگر آن است که متغیر "باور به فاصله قدرت"، روابط بین اعتماد شهرووندان و مشارکت الکترونیکی تعدیل کرده، ولی  متغیر ریسک ادراک شده در روابط بین نگرش شهروندان و مشارکت الکترونیکی در نقش تعدیل کننده ظاهر نمی شود.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Quarterly Journal for Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb